دانستنی‌های سلامتی

گاستروفیزیک: لاغری با قوانین گاستروفیزیک چگونه است؟

گاستروفیزیک
۲+

گاستروفیزیک یعنی وقتی دست‌های فیزیک و شیمی و آشپزی برای ما غذای لاغری می‌پزد. حتما خیلی خوشحال می‌شوید بشنوید که هنگامی که از غذا خوردن بیشتر لذت می‌برید کمتر به طرف خوراکی‌ها می‌روید و لاغرتر می‌شوید.

امروز خبرهای خوبی در نت نوشت برای شما داریم تا بدون ترس و نگرانی و احساس گناه از غذا خوردن لاغری را تجربه کنید. طی تحقیقات روانشناختی انجام شده در دانشگاه آکسفورد وزن چنگال، موسیقی، شکل، اندازه و رنگ ظروف غذا بر حجم غذایی که می‌خوریم تاثیر می‌گذارد.

در واقع دکتر اسپنس با بهره گیری از قوانین شیمی و فیزیک و کاربرد آنها در آشپزی یعنی گاستروفیزیک راهکارهای عملی و ساده‌ای را برای کاهش وزن ارائه کرد. باور نمی‌کنید ولی گاسترو فیزیک نقش مهمی در این نکته دارد که: چه چیزی و چه اندازه بخوریم.

قوانین گاستروفیزیک

دسرها را  در بشقاب سفید میل کنید

حتما شما هم تعجب می‌کنید که انتخاب رنگ ظرف غذا حتی در مزه آن تاثیر دارد. محققان گاستروفیزیک دریافته اند غذا خوردن در ظرف سفید باعث می‌شود حس کنید غذایی که می‌خورید شیرینی بیشتری دارد.

در تحقیق علمی دیگری مشخص شد دسر توت فرنگی سرو شده در ظرف سفید رنگ ۱۰ درصد شیرین تراز سرو آن در ظرف سیاه رنگ است. پس اگر در انتخاب رنگ ظرف غذایتان دقت بیشتری داشته باشید کمتر شیرینی میل می‌کنید.

با گاستروفیزیک غذاهای پرکالری را در ظرف قرمز میل کنید

یکی از قوانین گاستروفیزیک این است که اگر می‌خواهید بعضی از خوراکی‌ها را  از رژیم غذایی تان حذف کنید آن را در ظرف قرمز میل کنید.

تحقیقات نشان داد افرادی که غذاهای مورد علاقه و پرکالری شان را در ظرف قرمز می‌خورند می‌توانند میزان آن را به نصف برسانند.

ظرف غذایتان را با اندازه دستان تان اندازه گیری کنید

یکی از سخت ترین کارها در رژیم‌های کاهش وزن وقتی است که شما می‌خواهید کالری کمتری مصرف کنید ولی احساستان به شما اخم می‌کند. گاستروفیزیک می‌گوید می‌توانید بین احساس و مغزتان ارتباطی برقرار کنید تا مغز به احساس بگوید این مقدار غذا برای من کافی است.

چگونه؟ بشقاب یا کاسه‌ای را که در دستان شما جا می‌گیرد برای خوردن انتخاب کنید. با این روش به مغز می‌گویید این مقدار غذا برای من کافی است.

غذایتان را با علاقه و تمرکز میل کنید

یکی دیگر از قوانین گاستروفیزیک این است که هرچه بیشتر از غذا خوردن لذت ببرید احساس خوشحالی بیشتری می‌کنید و کمتر می‌خورید.

هر چیزی که تمرکز شما را هنگام غذا خوردن به هم می‌زند از روی میز یا سفره بردارید. تلویزیون را خاموش کنید. ظرف غذا را نزدیک بینی تان بگیرید و حسابی بو کنید. مغز این پیام‌ها را می‌گیرد و دستور سیری می‌دهد.

حتما شما هم تجربه کرده اید که خانم هایی که غذا را با دقت می‌پزند و وقت بیشتری را در آشپزخانه می‌گذرانند کمتر غذا می‌خورند و معمولا لاغر هستند. دلیلش همان بویی است که حین آشپزی استشمام می‌کنند.

قبل از غذا خوردن تصور کنید یک ظرف پر غذا خورده اید

اگر به سیب زمینی سرخ کرده نمی‌توانید نه بگویید، تصور کنید یک ظرف پر از این اسنک خوشمزه را قبل از شروع به خوردن میل کرده اید. در واقع با این تصویرسازی مغز دستور غذا خوردن کمتر را صادر می‌کند. محققان دریافته اند با روش تصویرسازی هر غذای پرکالری و خوشمزه  را می‌توانید به تدریج از برنامه غذایی کم کنید.

به موسیقی که گوش می‌کنید توجه کنید

یکی از قوانین گاستروفیزیک Gastrophysics این است که موسیقی می‌تواند روی ذائقه تاثیر بگذارد.

برای همین است که شیرینی پزهای پرآوازه دنیا هنگام درست کردن شیرینی به یک آهنگ پیانوی دلنشین آرام بخش گوش می‌کنند. باورش سخت است ولی همین آهنگ باعث می‌شود شکر کمتری مصرف کنند.

پس موقع غذا خوردن اگر دوست دارید موسیقی گوش کنید از نوع آرام آن را انتخاب کنید. چون ضرب آهنگ‌های تند باعث می‌شود غذای بیشتری بخورید و حتی گرایش شما را به خوردن غذاهای ناسالم مثل همان سیب زمینی سرخ کرده با سس بیشتر می‌کند.

در گاستروفیزیک به دسرهایتان یک نام شیرین بدهید

معمولا دسرهای خانگی که از ابداعات خودمان محسوب می‌شوند نامی ندارند. ولی با انتخاب یک نام مناسب که واژه شیرینی هم در آن باشد باعث می‌شود احساس کنید دسرتان شیرین تر است.

پس این بار اگر بیسکویت یا  کیک شکلاتی درست کردید نام آن را بگذارید کیک شیرین شکلاتی یا بیسکویت کاکائویی شیرین تا کمتر از آن بخورید و چاق نشوید.

قوانین گاستروفیزیک را امتحان کنید و تجربه تان را با ما در میان بگذارید. به هر حال بد نیست قوانین فیزیک و شیمی ملموس تر در آشپزی روزمره مان ظاهر شوند.

حتما بخوانید: رژیم مدیترانه‌ای ۳۰ روزه برای لاغری و کاهش وزن – مقدمه

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا