دانستنی‌های سلامتی

عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین : لطفا کمتر کافئین مصرف کنید

عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین

ممکن است یک فنجان قهوه شما را برای شب امتحان بیدار و هوشیار نگه دارد اما مصرف بیش از حد آن کشنده است. علائم بسیاری پس از مصرف زیاد کافئین وجود دارد که به عنوان هشدار است و شما می توانید با بروز این علائم سریعا جهت درمان به پزشک مراجعه کنید

۲+

ممکن است شما هم به مصرف چندین فنجان قهوه در طی روز عادت کرده باشید بی آنکه از عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین مطلع باشید. نوشیدنی های انرژی زا نیز در مواقع پر کاری و خستگی طرفداران خاص خود را دارد. مصرف زیاد کافئین به نوعی بخشی از زندگی ما شده است که کمتر متوجه آن هستیم. مشاهده شده است که نوجوان شانزده ساله بر اثر مصرف نوشیدنی سرشار از کافئین پس از چند ساعت دچار حمله قلبی و در نهایت مرگ شده است. در حالی که ممکن است یک فنجان قهوه شما را برای شب امتحان بیدار و هوشیار نگه دارد اما مصرف بیش از حد آن کشنده است. علائم بسیاری پس از مصرف زیاد کافئین وجود دارد که به عنوان هشدار است و شما می توانید با بروز این علائم سریعا جهت درمان به پزشک مراجعه کنید. در ادامه از عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین در نت نوشت بخوانید.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف قهوه در دوران بارداری : خوردن قهوه در بارداری باعث چاق شدن کودک می شود!

عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین

تنفس تند و سطحی

عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین

به گفته محققان دانشگاه کارنگی ملون، یکی از عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین این است که دوزهای بالای کافئین می تواند فشار خون و قلب را به شدت تحریک کند. این عمل سبب تنفس های سریع و کم عمق می شود. زمانی که تنفس کم عمق باشد اکسیژن کافی به مغز نخواهد رسید و این خود به خود سبب عدم تمرکز و کارکرد اشتباه مغز می شود. زمانی که به میزان کافی کافئین مصرف کنید مشکلی پیش نخواهد آمد و خاصیت کافئین به درستی عمل می کند.

بیشتر بخوانید: قهوه سالم و مناسب و با کیفیت چه نوع قهوه ای است؟

نا آرامی

حتما شما هم تجربه بی قراری پس از مصرف زیاد قهوه را داشته اید. این یکی از عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین است. کافیست مقداری بیشتر از حد معمول قهوه بخورید، از آنجاست که علائم نا آرامی در سیستم بدن بروز می کند. معمولا دستها لرزش پیدا می کنند، اضطراب اوج می گیرد و شما احساس لرزش پیدا می کنید. در این جور مواقع می توانید با نوشیدن چند لیوان آب و یک غذای سبک این حس را به آرامش تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: تحمل رفتار بد دیگران با یک فنجان قهوه آسان تر خواهد بود!

سرگیجه و تهوع

حالت تهوع و همچنین سرگیجه و تشنج از عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین هستند که با افراط در مصرف کافئین به وجود می آیند. مقدار زیاد کافئین در بدن سبب کم آبی می شود که سرگیجه به همراه دارد. سرگیجه و تهوع در کم آبی بدن یک رفلکس کاملا طبیعی است. کافئین باعث تحریک روده بزرگ و دستگاه گوارش می شود. مسائلی چون اسهال می تواند در هنگام مصرف زیاد کافئین به وجود آید.

بیشتر بخوانید: روش های مختلف دم کردن قهوه در منزل برای افزایش سلامت و بهبود طعم

ضربان قلب و تپش

کافئین به طور طبیعی سبب ضربان قلب و تپش می شود. این مسئله  باعث مرگ نخواهد شد اما از عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین ایست قلبی است. کافئین زیاد می تواند سبب تپش قلب و بهم ریختن ریتم ضربان شود و این در موارد حاد سبب ایست قلبی می شود.

بیشتر بخوانید: قهوه و کبد ، دوست هم یا دشمن هم؟!!

بی خوابی

یک فنجان قهوه نه چندان غلیظ در ابتدای صبح بسیار انرژی بخش است. اما اگر در طول روز یا به خصوص در شب نوشیدنی های کافئین دار یا قهوه مصرف شود شما دچار بی خوابی می شوید.در صورتی که از بی خوابی رنج می برید مصرف کافئین را حتما به صبح اول وقت موکول کنید. مصرف کافئین در طی روز نیز بر روی سیستم بدن شما تاثیر می گذارد و خواب شبانه را به کلی مختل می کند.

در صورتی که مصرف بیش از اندازه کافئین شما را دچار نا آرامی و حالات عصبی کرد راه چاره وجود دارد. چند لیوان آب خوردن بنوشید و یک میان وعده کم حجم میل کنید.در صورتی که باز هم دچار حالات عصبی، لرزش دست و نا آرامی داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: صبح خود را با نوشیدن قهوه به سبک پالو شروع کنید!

بیشتر بخوانید: قهوه بی رنگ Clear Coffee بخورید و نگران زرد شدن دندانهایتان نباشید!!!

بیشتر بخوانید: خواص قهوه : نگذارید باورهای غلط در مورد قهوه شما را از مزایای نوشیدن قهوه محروم کند!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا