علمی

ماجرای آماده‌سازی قلب نهنگ به وزن ۲۰۰ کیلوگرم برای نمایش در موزه!

قلب نهنگ به وزن 200 کیلوگرم

مرگ نهنگ ها و بسیاری از جانوران سنگین وزن دریایی یک پدیده تلخ و اجتناب ناپذیر است اما حفظ کردن اعضای بدن این جانوران شاید بتواند بخشی از سختی این پدیده وحشتناک را کاهش دهد.

۴+

مرگ نهنگ ها در ساحل از صحنه های بسیاری وحشتناکی است که تنها برای پرندگان گوشت خوار یک جشن محسوب می شود. این اتفاق نادر که هر ساله در سواحل بسیاری از اقیانوس ها رخ می دهد سبب برانگیخته شدن انگیزه محققین شد. در ادامه با ماجرای آماده سازی قلب نهنگ به وزن ۲۰۰ کیلوگرم با نت نوشت همراه باشید.

در موزه سلطنتی نتاریو در تورنتو قلب ۲۰۰ کیلویی یک نهنگ آبی متعلق به نیوفاندلند را نگهداری می کنند. این قلب نهنگ تنها بخش کوچکی از فاجعه هجوم نهنگ ها به سواحل دنیاست.

بیشتر بخوانید: اختراعات عجیب و غریب در تاریخ بشر که اکنون خنده دار به نظر می رسند!

نگهداری از قلب نهنگ به عنوان بزرگترین قلب دنیا !!!

whale_heart

این قلب نهنگ عظیم الجثه وزنی در حدود ۲۰۰ کیلوگرم دارد و متعلق به سال ۲۰۱۴ می باشد. دانشمندان زمانی که با این قلب نهنگ مواجه شدند تصمیم گرفتند از آن محافظت کنند. هر چند انتقال یک قلب نهنگ با این ابعاد و وزن به محل موزه بسیار دشوار بود ولی طی مراحلی این کار انجام شد. ابتدا با کمک ۱۰ کارگر از دم تا سینه نهنگ شکافته شد و توسط قلابهای بسیار عظیم گوشت و پوست نگه داشته شد. به این ترتیب دسترسی به داخل بدن نهنگ امکان پذیر بود.

بیشتر بخوانید: تغییرات عجیب یک پارک با تغییر فصل ؛ این پارک با تغییر فصل تبدیل به یک دریاچه می شود

بعد از دسترسی به پریکارد و قلب نهنگ نیاز بود عروق خونی اطراف قلب کاملا منقطع و بسته شود. چرا که با وجود خونریزی وزن قلب بسیاری زیاد تر بوده و امکان جابه جایی ممکن نیست.

این درحالیست که قلب نهنگ بدون خون، عضله ای مسطح می شود و جمع کردنش در آن ابعاد بسیار مشکل است. کارگران می گویند که : “مانند کشتی بود و انگار ما در یک کشتی در حال انجام کار بودیم”

تیم محقق توانستند وارد شکم نهنگ شده و عروق خونی را از قلب جدا کنند. به غیر از دو رگ خونی که به کمک چوب پنبه توانستند میزانی از خون را در قلب حفظ کنند. در مابقی عروق که از خون عاری بود بطری های بزرگ پلاستیکی قرار دادند تا شکل ظاهری اش را حفظ کند. بیش از ۷۰۰ گالن خون از ماهیچه های قلب این نهنگ خارج شد.

بیشتر بخوانید: کشف قبرستان غول های ۵۰۰۰ ساله در چین +ویدیو

انتقال و نگهداری قلب نهنگ

whale_heart

تکنسین ها بعد از خارج کردن قلب نهنگ و حفظ عروق خونی آن را در مخزنی فولادی و مرطوب دادند و قلب توسط یک هواپیما به نمایشگاه منتقل شد. مرحله بعد نگهداری مادام العمر از قلب  نهنگ بود.

آناتومیست های آلمانی قلب را به کمک استون خیس کرده تا مولکولهای آب که در بافتها قرار دارند خشک نشوند. سپس به کمک روش پلاستین کردن،  قلب را در یک محلول پلیمری سیلیکون در یک اتاق خلا قرار دادند. فشار اتمسفر در فضای اتاق باعث شد استون به حالت گاز در آمده و از ماهیچه های قلب جدا شوند و پلیمر به  قلب بچسبد.

بیشتر بخوانید: مجموعه کامل آرشیو تصاویر NASA اینجا در دسترس است!

پس از مدت سه ماه ماده سیلیکونی به سختی پلاستیک تبدیل می شوند و قلب غول پیکر به راحتی پا بر جا قرار می گیرد. این قلب غول آسا در این موزه سالهاست که مورد توجه مردم قرار گرفته ولی حتی دستان موزه دار هنوز آن را به راحتی لمس نمی کند!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا