مبانی بورس

بررسی مفهوم حجم مبنا در بازار سهام + مثال کاربردی

بررسی مفهوم حجم مبنا در بازار سهام + مثال کاربردی

حجم مبنای یک شرکت، تعدادی از سهام آن شرکت است که در یک روز باید معامله شود تا قیمت پایانی، برابر با میانگین موزون قیمت سهم در آن روز شود. عدد حجم مبنا در حال حاضر در بازار سهام ایران برابر با ۰٫۰۰۰۸ تعداد کل سهام یک شرکت است.

۰

در ادامه معرفی اصطلاحات حاکم بر بازار سهام، امروز نوبت معرفی حجم مبنا است. به دلیل اهمیت این موضوع مطلب امروز را به طور کامل به این مفهوم مهم در بازار سهام می پردازیم. با بررسی مفهوم حجم مبنا با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات رایج در معاملات سهام

مفهوم حجم مبنا در بازار سهام

حجم مبنای یک شرکت، تعدادی از سهام آن شرکت است که در یک روز باید معامله شود تا قیمت پایانی، برابر با میانگین موزون قیمت سهم در آن روز شود. عدد حجم مبنا در حال حاضر در بازار سهام ایران برابر با ۰٫۰۰۰۸ تعداد کل سهام یک شرکت است.

در تعریف بالا میانگین موزون به این معناست که هر چه حجم معامله در یک قیمت خاص بیشتر باشد، آن قیمت در میانگین گیری وزن تاثیر بیشتری خواهد داشت.

هیئت مدیره بورس تصمیم گرفت از تاریخ ۲/۴/۱۳۸۶ ضریب محاسبه مبنای شرکت هایی که سرمایه آن ها بیشتر از ۳۰۰۰ میلیارد ریال است را از هشت در ده هزار به چهار در ده هزار کاهش دهد. در این بین شرکت مخابرات ایران با نماد اخابر به عنوان بزرگترین شرکت بورسی، حجم مبنای آن بر اساس ۳ در ده هزار محاسبه می شود. بر این اساس حجم مبنای شرکت مخابرات تعداد ۱۳۷۶۲۰۹۷ سهم است.

بیشتر بخوانید: تعریف سهام شناور

همچنین بر اساس مصوبه هیئت مدیره شرکت بورس از مورخ ۲۱/۵/۱۳۸۶ حجم مبنای شرکت ها با سرمایه بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد ریال از هشت در ده هزار به پنج در ده هزار سرمایه کاهش می یابد.

برای محاسبه حجم مبنای شرکت های مختلف، بر اساس مصوبات ذکر شده در بالا، فقط کافی است تا کل تعداد سهام آن شرکت را در عدد ۰٫۰۰۰۸ یا ۰٫۰۰۰۴ یا ۰٫۰۰۰۵ و برای شرکت بزرگی مثل مخابرات در ۰٫۰۰۰۳ ضرب کنید. لازم به یادآوری است تعداد سهام هر شرکت و حجم مبنای هر شرکت در سایت www.tsetmc.com قابل مشاهده می باشد.

مثال کاربردی از مفهوم حجم مبنا

فرض کنید سرمایه شرکتی ۲ میلیارد تومان است. (تعداد سهام این شرکت برابر با ۲۰ میلیون برگه سهم به ارزش اسمی ۱۰۰ تومان است). در این حالت حجم مبنای این شرکت به شکل زیر محاسبه می شود.

۲۰۰۰۰۰۰۰*۰٫۰۰۰۸=۱۶۰۰۰

بیشتر بخوانید: تعریف اصطلاح گره معاملاتی

حال فرض می کنیم قیمت روز قبل این سهم ۲۰۰۰ ریال بوده و امروز معاملات زیر برای سهم اتفاق افتاده است:

ساعت ۹: ۴۰۰۰ برگه به قیمت ۱۹۹۰ ریال

ساعت۱۰: ۱۰۰۰ برگه به قیمت ۲۰۲۰ ریال

ساعت۱۱: ۲۰۰۰ برگه به قیمت ۲۰۳۰ ریال

ساعت۱۲: ۳۰۰۰ برگه به قیمت ۲۰۴۰ ریال

برای محاسبه قیمت پایانی ابتدا میانگین وزنی می گیریم یعنی می گوییم:

۴۰۰۰*۱۹۹۰=۷۹۶۰۰۰۰

۱۰۰۰*۲۰۲۰=۲۰۲۰۰۰۰

۲۰۰۰*۲۰۳۰=۴۰۶۰۰۰۰

۳۰۰۰*۲۰۴۰=۶۱۲۰۰۰۰

بیشتر بخوانید: راه های کسب سود و درآمد از بازار بورس سهام

و بعد:

۷۹۶۰۰۰۰+۲۰۲۰۰۰۰+۴۰۶۰۰۰۰+۶۱۲۰۰۰۰=۲۰۱۶۰۰۰۰

که برابر کل ارزش معاملات آن سهم می باشد. حال برای گرفتن میانگین، آن را تقسیم بر کل تعداد برگه سهام مورد معامله قرار گرفته می کنیم:

۲۰۱۶۰۰۰۰/۱۰۰۰۰=۲۰۱۶

پس میانگین قیمت مورد معامله امروز ۲۰۱۶ ریال بوده، اگر تعداد برگه مورد معامله به حد نصاب می رسید.( از حجم مبنا بیشتر می شد). این قیمت به عنوان قیمت پایانی مورد قبول بود اما چون تعداد برگه سهام مورد معامله قرار گرفته ده هزار تا و حجم مبنای سهم شانزده هزار برگه می باشد از تناسب استفاده می کنیم. به این صورت که اگر ۱۶۰۰۰ برگه معامله می شد قیمت سهام ۱۶ ریال رشد می کرد در حالی که ۱۰۰۰۰ برگه مورد معامله قرار گرفته است. لذا با یک تناسب ساده قیمت بسته شدن در پایان معاملات امروز برابر با ۲۰۱۰ ریال می شود.

بیشتر بخوانید: انواع تحلیل های کاربردی بازار سهام ؛ تعریف تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا