سایر

نگاهی به مجسمه آزادی الهام گرفته شده از منشور کوروش ، به طراحی سِسیل بلموند

مجسمه‌ی آزادی الهام گرفته شده از منشور کوروش، به طراحی سِسیل بلموندمجسمه‌ی آزادی الهام گرفته شده از منشور کوروش، به طراحی سِسیل بلموند

نگاهی به مجسمه آزادی الهام گرفته شده از منشور کوروش، به طراحی سِسیل بلموند. قدم‌­های اولیه برای ساخت این تندیس از چهار سال پیش در سال ۲۰۱۳ میلادی زمانی که بازدید از منشور کوروش در موزه­‌ی گِتی لس­‌آنجلس رکورد شکست توسط بنیاد ایرانی- آمریکایی فرهنگ یعنی موسسه­‌ی مطالعات هنر و فرهنگ ایران به عنوان نماد فرهنگی ایران آغاز شد.

۶+

همزمان با روز چهارم جولای و جشن‌­های استقلال در آمریکا گروهی از ایرانیان مقیم ایالات متحده­‌ی مجسمه­‌ی آزادی را به شهر لس­ آنجلس ایالت کالیفرنیا هدیه کردند. این مجسمه در درگاه بورلی هیلز به عنوان بزرگ‌ترین مرکز ایرانیان در آمریکا با حدود بیش از نیم میلیون شهروند ایرانی- آمریکایی در سه راهی پر رفت و آمد محل تقاطع بلوار سانتامونیکا و خیابان سنچری پارک برافراشته شده­ و شامل استوانه‌ه­ای نقره‌­ای به عنوان ویترینی برای یک استوانه­‌ی طلایی دیگر و نمادی از گنج پیام کوروش کبیر برای دوران معاصر به منظور ترویج فرهنگ مدارا و همزیستی در این روزگار است.

قدم‌­های اولیه برای ساخت این تندیس از چهار سال پیش در سال ۲۰۱۳ میلادی زمانی که بازدید از منشور کوروش در موزه­‌ی گِتی لس­‌آنجلس رکورد شکست توسط بنیاد ایرانی- آمریکایی فرهنگ یعنی موسسه­‌ی مطالعات هنر و فرهنگ ایران به عنوان نماد فرهنگی ایران آغاز شد. بنیاد فرهنگ یک موسسه­‌ی غیرانتفاعی واقع در لس­‌آنجلس است که در زمینه‌­ی ترویج فرهنگ و هنر ایرانی فعالیت می­‌کند، طرح تندیس آزادی با حمایت این بنیاد در شهرداری این شهر تصویب و اجرا شد. بیش از ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از بیش از ۵۰ ملیت مختلف از سراسر جهان در کمپین کمک­‌های مردمی برای ساخت این تندیس با هزینه‌­ای بیش از ۲٫۵ میلیون دلار مشارکت کردند تا اجرای این چنین طرح نمادینی در انحصار یک یا دو سرمایه­‌گذار ثروتمند قرار نگیرد و طرحی نسبتاَ همگانی به حساب بیاید. بنیاد فرهنگ در وب ‌سایت خود در مورد این مجسمه این چنین نوشته که اکنون این اثر حکم «مجسمه‌ی آزادی ساحل غربی» آمریکا را دارد. گفتنی است که این مجسمه با مجسمه‌ی آزادی نیویورک مقایسه شده است، اگر چه این مقایسه به جد قیاسی مع‌الفارق حساب می شود.

گفتنی است منشور کوروش به عنوان ایده‌ی اصلی این تندیس هنوز هم پس از گذشت سال‌های بسیار طولانی، یکی از مهم‌­ترین آثار تمدن و تاریخ بشر محسوب می­‌شود. این استوانه­‌ی سفالین در سال ۵۳۹ قبل از میلاد به فرمان کوروش دوم هخامنشی ساخته شده­ و دور تا دور آن شرح وقایع و مجموعه ­ای از سخنان و دستورات او در حدود ۴۰ خط به زبان اکدی و خط میخی بابلی نوشته­ شده­ و پس از گشوده ­شدن شهر بابل به عنوان سنگ یادبودی در پایه ­های این شهر قرار داده شده ­است.

این استوانه‌ی ارزشمند ۹ اینچی در ۲۳ سانتی­متر طول و ۱۱ سانتی­متر عرض و از جنس گل­­رس که در اواخر قرن نوزدهم در سال ۱۸۷۹ میلادی در شهر باستانی بابل (بین‌­النهرین) در معبد مردوک کشف شد، کهن­‌ترین بیانیه­‌ی حقوق بشر است و نشان دهنده­‌ی همزیستی آشتی­ جویانه هنگام بنیان­‌گذاری نخستین امپراطوری جهان بوده­ چرا که دنیای باستان همواره از آتش جنگ­‌ها و یورش­‌های بی­‌پایان در رنج بوده­ است. منشور کوروش نخستین بیانیه‌­ی حقوق بشر که در گروه سنت‌­ها و نمودهای شفاهی شاخه‌­ی سنت نوشتار میراث فرهنگی ناملموس تقسیم‌­بندی می‌­شود که در فهرست ملّی میراث فرهنگی ناملموس با گستره­‌ی جغرافیایی ملّی به ثبت رسیده­ است.

گفتنی است که اهمیت تاریخی و ارزش معنوی منشور کوروش نه تنها برای ایرانیان بلکه برای مردم جهان نیز شناخته شده است. مردم جهان، امروز پس از گذشت ۲۵۵۰ سال منشور کوروش را همچنان یک بیانیه‌­ی حقوق بشر می­‌دانند و آرزوی گسترش آن را در تمامی دنیا در سر می­‌‎پرورانند. این منشور که بر قانون اساسی بسیاری از کشورها تأثیرات شگرفی نهاده در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط سازمان ملل به ۶ زبان رسمی منتشر شد.

حال “سِسیل بلموند” معمار سریلانکا – بریتانیایی طراح تندیس آزادی با وزنی بیش از ۲۰ هزار پوند معادل حدود ۹ کیلوگرم است، طرح وی از میان ۳۰۰ طرح دیگر برگزیده شده ­است. او در این طرح برای جلوگیری از آسیب دیدگی و زنگ زدگی تندیس از نوعی آلیاژ فولادی استفاده کرده که بر اثر مرور زمان زنگ نمی‌زند. این تندیس یادبود نقره‌ای – طلایی بر روی پایه‌ای از جنس سنگ تراورتن قرار گرفته و همه‌ی قسمت‌های آن به طور کامل در ایالات متحده ساخته شده است. بلموند با طراحی و ساخت بزرگ­ترین و بلندترین برج هنری لندن برای المپیک لندن شهرت جهانی دارد. وی هم­چنین طرح­‌های بزرگی را در شهرهایی مانند شیکاگو، نیویورک، تورنتو و … در دست ساخت دارد.

به گفته­‌ی او زیگزاگ­‌های درون آن بر اساس اعداد اول طراحی شده‌­اند. اعدادی مانند ۵، ۷، ۱۱،۱۳، ۱۷ و … که نمی‌توان آن­‌ها را به هیچ عدد دیگری جز عدد ۱ و خودشان تقسیم کرد. به گفته‌‎ی او  این­ ها مثل اتم­‌های اعدادند، از اسرار بزرگ جهان و اساسی­‌ترین چیزهایی که وجود دارد نمادی از پیام کوروش و ایده­ ی حقوق بشر که این چنین بدیهی، اساسی و بخش­‌ناپذیر است.

بلموند اعتقاد دارد منشور کوروش طلسم جادویی ­بخش همه‌­ی مردم جهان است و آرزو می­‌کند اثرش ارزش‌­های عمیق این منشور را برای تمام مردم جهان منعکس کند. مجسمه‌ی آزادی او به‌گونه‌ای طراحی شده که کسانی که با خودرو از بلوار سانتا مونیکا می‌گذرند با نگاه به این اثر هنری اشکال روی آن را به صورت نوشته‌هایی در حال حرکت و تغییر می‌بینند. بدین ترتیب این مجسمه قرار است روزها با تلالوی خورشید بر سطح نقره‌ای خود و شب‌ها با نورپردازی روی سطح طلایی‌اش چشم‌نواز باشد.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا