خودرو

مروری بر تاریخچه تویوتا پریوس؛ محبوبترین و تاثیرگذار ترین محصول دو دهه گذشته تویوتا

تاریخچه تویوتا پریوس

در تاریخ خودروها مدل های مختلفی از خودروها بودند که توانستند محبوبیت بسیاری بدست آورند اما اگر بخواهیم به دو مدل از محبوب ترین آنها در سرتاسر جهان اشاره کنیم قطعا فورد مدل T و تویوتا پریوس هستند. خودروهایی با طراحی جالب توجه و کارآمد که با قیمت مناسبی راهی بازار می شدند.

۰

در تاریخ خودروها مدل های مختلفی از خودروها بودند که توانستند محبوبیت بسیاری بدست آورند اما اگر بخواهیم به دو مدل از محبوب ترین آنها در سرتاسر جهان اشاره کنیم قطعا فورد مدل T و تویوتا پریوس هستند. خودروهایی با طراحی جالب توجه و کارآمد که با قیمت مناسبی راهی بازار می شدند.

البته در این میان فورد Model T را باید برای ۱۰۰ سال گذشته دانست و پریوس نیز در دو دهه اخیر توانسته به این موفقیت دست پیدا کند. شاید در حال حاضر اتومبیل های هیجان انگیزتری چون موستانگ، شورولت کوروت، تسلا مدل اس و چندین مدل دیگر وجود داشته اما ویژگی های کامل دو خودرو موجب شد تا به این مهم دست یابند.

نخستین بار سال ۱۹۹۷ بود که شاهد عرضه پریوس بودیم و در حال حاضر این سدان کامپکت ۲۰ ساله است. درباره پریوس گفته شده:

از زمان آغاز فروش پریوس، این شرکت ژاپنی موفق به فروش ۴٫۳ میلیون دستگاه تویوتا پریوس شده است. به طور کلی اگر بخواهیم مجموع فروش مدل های تویوتا و لکسوس را در نظر بگیریم به ۱۱ میلیون واحد افزایش پیدا کرده است. از جمله باید به فروش ۱٫۵ میلیون دستگاهی در سال گذشته پرداخت که از این تعداد ۲۲۰ هزار واحد آن تویوتا پریوس بود.

هیچ مدل هیبریدی دیگری در سبد تویوتا وجود نداشته که به این رقم فروش دست پیدا کرده باشد. اگرچه تولیدکننده دیگری در این بخش موفق نبود اما هوندا توانست به فروش ۲ میلیون واحدی اتومبیل هیبریدی دست پیدا کند. باقی شرکت ها نیز به فروش مطلوبی دست پیدا کردند و بسیار موفق نبودند.

این میزان فروش بسیار چشمگیر بوده و با گذشت دو دهه از فروش پریوس همچنان توانسته به موفقیت در فروش ادامه دهد و از این رو قصد داریم نگاهی به گذشته این خودرو در هر نسل بیاندازیم تا آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

۱- نسل اول تویوتا پریوس بسیار جذاب به نظر نمی رسید و با گذشت زمان شرکت ژاپنی تغییراتی حاصل کرده و موجب پیشرفتی در این مدل شد.

۲- نسل دوم آن سال ۲۰۰۳ وارد بازار شد و یک مدل الکتریکی بود که در کنار پیشرانه احتراقی با قیمت ۲۵ هزار دلاری به فروش می رسید و بسیار موردتوجه قرار گرفت.

۳-سال ۲۰۰۹ تویوتا تغییرات بزرگی حاصل کرد و نسل سوم را روانه بازار کرد.

۴- سال ۲۰۱۵ نسل چهارم آن معرفی شد و به بازار رسید.

۵-تصویری از فضای داخلی این محصول هیبریدی

۶-طراحی زاویه ای جدید متفاوت از نسل های پیشین بود و در زمینه مصرف سوخت بهبود بزرگی حاصل شد.

۷-تویوتا مدتهاست از پیشرانه Synergy Drive بهره می گیرد که موجب عملکرد ترکیبی هیبریدی پریوس می شود. این پیشرانه مصرف سوخت بهینه ای داشته و عملکرد خوبی می تواند از خود نشان دهد.

۸-نخستین بار سال ۲۰۱۲ نسخه کامپکت پریوس عرضه شد.

۹-مدتی بعد مدل واگنی این خودرو نیز در بازار مشاهده شد و با استقبال نسبتا خوبی مواجه گشت و طراحی مناسبی برای آن در نظر گرفته شد.

۱۰-از سال ۲۰۱۲ شرکت تویوتا تصمیم گرفت مدل کاملا الکتریکی از خودرو کم مصرف پریوس را معرفی کند و سپس در همان سال شاهد عرضه جهانی این مدل کارآمد بودیم.

منبع

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا