دانستنی‌های سلامتی

فواید شیردهی برای مادر : چرا بدن مادران بعد از شیردهی سالم تر می‌شود؟

فواید شیردهی برای مادر

طبق تحقیقات تیم پزشکی اوکلند کالیفرنیا درباره فواید شیردهی برای مادر ، زنانی که حداقل ۱۵ ماه به فرزند خود شیر می دهند از ام اس (Multiple Sclerosis)، بیماری های نخاعی و سیستم عصبی در امان هستند

۰

فواید تغذیه با شیر مادر هم برای کودک هم مادر و فواید شیردهی برای مادر بر کسی پوشیده نیست.  پیش از این در نت نوشت مطالب مهمی را در ابن زمینه بیان کرده ایم. این بار حقایق جالب تری از فواید شیردهی برای مادر برای شما داریم.

بیشتر بخوانید: خواص شیر بادام : شیر پرخاصیت و مقدس قرون وسطی را امتحان کنید

بیشتر بخوانید: باید و نبایدهای شیردهی و فواید شیر مادر که هر مادری باید بدانید

فواید شیردهی برای مادر

طبق تحقیقات تیم پزشکی اوکلند کالیفرنیا درباره فواید شیردهی برای مادر ، زنانی که حداقل ۱۵ ماه به فرزند خود شیر می دهند از ام اس (Multiple Sclerosis)، بیماری های نخاعی و سیستم عصبی در امان هستند. تحقیقات حتی ثابت کرد مادران مبتلا به ام اس (MS ) که به فرزند خود شیر می دهند علائم بهبودی از خود نشان می دهند.

برای رسیدن به این یافته مهم به ۳۹۷ زن دارای علائم اولیه MS و ۴۳۳ نفر زن سالم پرسش نامه ای با در نظر گرفتن سن و نژاد داده شد و از هر دو گروه خواسته شد تا در مورد بارداری، شیردهی ، پیشگیری از حاملگی، اولین عادت ماهیانه، یائسگی، یا عدم عادت ماهیانه در سن باروری پاسخ بدهند.

با بررسی پاسخ های داده شده مشخص شد خطر ابتلا بهMS در زنانی که یک یا چند بار و حداقل ۱۵ ماه سابقه شیردهی داشتند ۵۳ درصد کمتر از زنانی بود که فقط ۴ ماه به فرزند خود شیر داده بودند.

نظریه فواید شیردهی برای مادر و تاثیر شیردهی در کاهش خطر ابتلا به MS با بررسی دقیق تغییرات هورمونی زنان قوت گرفت. بعد از زایمان تا زمانی که مادر به فرزند شیر می دهد امکان تخمک گذاری وجود ندارد یا بسیار کم است.

در صورتی که زنانی که فرزند خود را با شیر خشک تغذیه می کنند به سرعت تخمک گذاری در بدن شان فعال می شود. در واقع شیر ندادن اعلام این پیام به بدن زن است که می تواند دوباره باردار شود. این یعنی استروژن مهم ترین هورمون بدن زن افزایش می یابد و محرک ایجاد بیماری هایی مانند MS و سرطان تخمدان می شود. مطالعات نشان داد علاوه بر موارد فوق درباره فواید شیردهی برای مادر در مادران شیرده خطر ابتلا به سرطان سینه، دیابت نوع ۲ و حمله قبلی بسیار کم تر است.

بیشتر بخوانید: میزان کلسیم موجود در یک لیوان شیر چقدر است؟

فواید شیردهی برای مادر

فواید شیردهی برای مادر

از دیگر فواید شیردهی برای مادر کاهش خطر ابتلا به ناراحتی های بعد از یائسگی مثل پوکی استخوان است. در واقع طی دوران های بارداری و شیردهی بدن مادر کلسیم را بهتر جذب می کند و فقط شش ماه بعد از شیر گرفتن کودک، میزان تراکم استخوان ها به بیشترین میزان ممکن حتی از قبل از بارداری می رسد.

از دیگر فواید شیردهی برای مادر بهبودی سریع بدن مادر بعد از زایمان است. چرا که طی فرآیند زایمان هورمون اوکسی توسین یکی از قوی ترین هورمون ها برای ایجاد انقباضات رحمی تولید می شود تا پس از تولد کودک کاهش خون ریزی را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: فواید شیر کاکائو برای تمامی بازه های سنی را بدانید!

شیردهی برای نوزاد هم مفید است

نوزاد به آنتی بیوتیک های طبیعی (آنتی بادی)، پروتئین و انرژی نیاز دارد تا رشد کند. راز طبیعت در این است که شیر مادر را با توجه به نیاز نوزاد تامین کند تا کودک سالم تر، قوی تر و نسبت به بیماری ها مقاوم شود.

در واقع طی دوران شیردهی هماهنگی بین بدن مادر برای تولید شیر و تغذیه فرزند بهترین مزایا را برای هردو به ارمغان می آورد. فورمولی بی بدیل، هماهنگی پیچیده ولی بسیار زیبا که حتی بنام ترین دانشمندان قادر به درست کردن آن نیستند.

بیشتر بخوانید: رژیم شیر برای لاغری و کاهش وزن در چهار هفته

بیشتر بخوانید: آیا نوشیدن شیر قد را بلند می کند ؟ چقدر بخوریم و تا چه سنی؟

بیشتر بخوانید: خواص شیر خشک و موارد استفاده آن چیست؟

بیشتر بخوانید: با خواص شیر اسب آشنا شوید!

بیشتر بخوانید: خواص شیر سوسک : دانشمندان می گویند شیر حشرات مقوی تر از حد تصور است!

بیشتر بخوانید: شیر نخورید ! شیر پاستوریزه باعث استحکام استخوان ها نخواهد شد !

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا