دانستنی‌های سلامتی

خواص زغال اخته برای فشار خون و درمان ضعف حافظه و سایر بیماری ها

خواص زغال اخته خواص بلوبری

دانه های آبی بنفش زغال اخته با خواص بی نظیرش می تواند فشار خون شما را تنظیم کند چه بهتر که این میوه خوشمزه را بتوان در باغچه منزل کاشت

۰

در بین میوه های تازه وارد به کشورمان بلوبری یا همان زغال اخته یکی از خوشمزه ترین آنهاست که احتمالا از خواص زغال اخته برای فشار خون و حافظه و … زیاد شنیده اید. این دانه های ریز بنفش آبی رنگ خواص بی شماری دارند که تضمین کننده سلامتی بدن است. زغال اخته یا بلوبری یک میوه استوایی با طعم شیرینی ملایم است که سرشار از مواد مغذی، فیبر، ویتامین C، ویتامین K و منگنز می باشد. این میوه کوچک دوست داشتنی کنترل کننده قند خون و حافظ سلامتی پوست است. از مهمترین خواص زغال اخته خاصیت آنتی اکسیدان بودن آن است که ما بین میوه ها و سبزیجات برتر است. دارا بودن این خاصیت در زغال اخته  می تواند محافظت دقیقی از DNA و رادیکالهای آزاد به عمل بیاورد و این موضوع می تواند در برابر پیری زودرس و بیماری هایی همچون سرطان محافظت کند. با اضافه کردن خواص زغال اخته به رژیم غذایی تان می توانید به راحتی کلسترول خون را تحت کنترل قرار دهید و از بابت بیماریهای قلبی کاملا در امان باشید. از خواص زغال اخته برای فشار خون این است که آنتی اکسیدان موجود در این میوه می تواند به افراد با فشار خون بالا کمک کرده و به طور چشمگیری کاهش فشار خون ایجاد کند. از جمله خواص زغال اخته می توان به نوعی فلاونوئید با نام آنتوسیانین اشاره کرد. در حقیقت فلاونوئیدها نوعی از ترکیبات گیاهی هستند که دارای اثر آنتی اکسیدانی بسیار قوی می باشند. رنگ آبی از خواص زغال اخته است. آنتوسیانین در زغال اخته سبب ایجاد این رنگ زیبا می شود. مطالعات بسیاری که در زمینه این میوه به کار رفته است نشان می دهد که خواص زغال اخته می تواند بیماری هایی همچون چاقی، دیابت و بیماری های قلب و عروق را کاهش دهد. زغال اخته در سلامت و شادابی پوست و مو نیز بسیار موثر است. نت توشت  شما را با خواص زغال اخته بیشتر آشنا می سازد.

بیشتر بخوانید: میوه های حاوی آنتی اکسیدان بالا و آنتی اکسیدان های طبیعی بسیار قوی را بشناسید

خواص زغال اخته

در هر یک فنجان زغال اخته تازه این مقدار مواد مفید وجود دارد :

۸۴ کالری
۰ گرم کلسترول
۱٫۱ گرم پروتئین
۰٫۴۹ گرم چربی
۲۱٫۴۵ گرم کربوهیدرات
۳٫۶ گرم فیبر
۱۴٫۷۴ گرم انواع قندها
۹ میلی گرم (میلی گرم) کلسیم
۰٫۴۱ میلی گرم آهن
۱۱۴ میلی گرم پتاسیم
۹ میلی گرم منیزیم
۱۸ میلی گرم فسفر
۱ میلی گرم سدیم
۰٫۲۴ میلی گرم روی
۹ میلی گرم فولات
۲۴ درصد  از ویتامین C روزانه  تامین می شود.
۵ درصد  از ویتامین B6 روزانه تامین می شود.
۳۶ درصد  از ویتامین K روزانه تامین می شود.

بیشتر بخوانید: خواص پرتقال : در فصل پرتقال تا می‌توانید از خواص شگفت‌انگیز این سوپرمیوه بهره ببرید!

زغال اخته و حافظه

اگر به تازگی بسیار فراموشکار شده اید می توانید از این میوه بیشتر استفاده کنید. مطالعات نشان داده است که افراد میانسالی که بلوبری بیشتر مصرف می کرده اند تا میزان حدودی سه سال بیشتر توانسته اند حافظه خود را جوانتر از دیگر افراد نگاه دارند. از دیگر خواص زغال اخته می توان به تقویت حافظه کوتاه مدت اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر با چند نوشیدنی طبیعی قوی

حفظ و استحکام استخوان ها

زغال اخته دارای میزان بالایی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K  است. این خواص زغال اخته می تواند به تداوم و استحکام استخوان ها بسیار کمک کند. مصرف این مواد معدنی و ویتامین ها در حفظ و نگهداری استخوان ها و همچنین مفاصل بسیار حائز اهمیت است. روی و آهن موجود در این میوه برای مفاصل و استخوان ها مفید است و ویتامین K زغال اخته نیز خطر شکستگی استخوان ها را کاهش می دهد چرا که این ویتامین سبب جذب کلسیم می شود.

بیشتر بخوانید: خواص کیوی : خواص درمانی میوه کیوی بی بدیل و شگفت آور است

پوست درخشان

از دیگر خواص زغال اخته می توانیم به میزان بالای ویتامین C در این میوه اشاره کرد. کلاژن یک سیستم پشتیبانی برای پوست است که در ویتامین C وجود دارد. این خاصیت جهت جلوگیری از آسیب های پوست در برابر اشعه خورشید، آلودگی هوا و خستگی بسیار موثر عمل می کند. حتی ویتامین C جهت صاف کردن چین و چروک های پوستی نیز بسیار مفید است. مصرف یک فنجان زغال اخته در روز می تواند ۲۴ درصد از میزان توصیه شده از ویتامین C  مورد نیاز بدن را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: انواع سالاد برای داشتن پوست درخشان

بلوبری یا زغال اخته  دشمن دیابت

از خواص زغال اخته این میوه معجزه گر این است که می تواند اثرات قابل توجه ضد دیابت داشته باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف مداوم بلوبری توانسته پیشرفت های زیادی در حساسیت نسبت به انسولین ایجاد کند و خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع دوم را کاهش دهد. مطالعات بسیاری نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ میزان بسیار بالایی گلوکز در خون خود دارند. یک فنجان زغال اخته طبیعی می تواند سطح قند خون را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد. در هر یک فنجان زغال اخته ۶/۳ گرم فیبر وجود دارد که این میزان برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید: خواص توت فرنگی و هر آن چه باید در باره توت فرنگی بدانید

هضم آسان و کاهش وزن با خواص زغال اخته

بیشتر میوه ها در هضم راحت به دستگاه گوارش کمک می کنند. زغال اخته نیز می تواند در این مورد بسیار موثر واقع شود. به منظور پیشگیری از یبوست یکی از بهترین میوه ها است. از خواص زغال اخته می توان به میزان فراوان فیبر در آن اشاره داشت که این خاصیت در کاهش وزن، مدیریت وزن و سلامت دستگاه گوارش مفید است. مصرف این میوه برای طولانی مدت احساس بی اشتهایی ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: خواص ازگیل : ازگیل بخورید و این همه خاصیت برای بدن‌تان به ارمغان بیاورید!

خواص زغال اخته در ورزش

می توان گفت که خواص زغال اخته برای ورزشکاران نیز بسیار مفید است. اگر شما از دسته ورزشکاران هستید و گه گاهی بعد از ورزش احساس درد عضلانی یا خستگی دارید. با مصرف این میوه عضلات خسته از ورزش را شادابی و نیرو ببخشید. بلوبری می تواند آسیب های مولکولی و درد عضلانی را درمان کند. این میوه کوچک دوست داشتنی را یا به صورت آماده تهیه کنید و یا اینکه خودتان پرورش دهید.

بیشتر بخوانید: خواص هندوانه : سوپرمیوه‌ای برای جلوگیری از فشار خون ، انواع سکته و سرطان !

حفاظت در برابر بیماری های قلب و عروق

Blueberries

خواص زغال اخته

برای این که قلبی سالم داشته باشید می توانید با خواص زغال اخته این کار را انجام دهید. ویتامین B6 و فولات دو عنصر بسیار سازنده در سلامت قلب و عروق می باشند. ترکیب هموسیستئین در بدن انسان می تواند منجر به آسیب رسیدن به عروق خونی شود و بیماری های قلبی ایجاد کند. خواص زغال اخته مانع ایجاد هموسیستئین شده و میزان ویتامین B6 و همچنین فولات را در بدن بالا می برد. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین استفاده می کنند می بایست در مصرف ویتامین k دقت داشته باشند و زیاده روی نکنند. چرا که این ویتامین نقش به سزایی در انعقاد خون دارد و می تواند برای این بیماران مشکل ساز باشد.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی برای داشتن قلب سالم

پیشگیری از سرطان

همان طور که گفتیم میزان ویتامین C در زغال اخته بالا است. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان فوق العاده عمل می کند و از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد مراقبت به عمل می آورد. به این ترتیب می توانیم بگوییم که یکی دیگر از خواص زغال اخته این است که مانع بروز تومورها، سرطان مری، ریه، دهان و حنجره، اندومتر، پانکراس، پروستات و حتی کولون می شود.

بیشتر بخوانید: خواص دانه پاپایا : دانه‌های این میوه آنقدر ارزشمند است که از نخوردنش پشیمان می‌شوید!

کاهش فشار خون

خواص زغال اخته بسیار است و یکی دیگر از بیماری ها که می توانیم به کمک این میوه پرخاصیت مورد درمان قرار دهیم فشار خون بالا است. برای درمان فشار خون می بایست به حفظ سطح سدیم رسیدگی کرد. زغال اخته میوه ای است که سدیم ندارد. میزان بالایی پتاسیم، کلسیم، منیزیم و بسیاری از مواد معدنی دیگر در آن وجود دارد ولی سدیم که دلیل اصلی بیماری فشار خون است در زغال اخته یافت نشده است. این میوه برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید: درمان فشار خون با طب سنتی و درمان استرس با طب فشاری

بیشتر بخوانید: خواص موز سوپر میوه‌ای شگفت‌انگیز که در حقش کم‌لطفی می‌کنیم

زغال اخته را در خانه بکارید!

اگر می خواهید از خواص زغال اخته در منزل بهره مند شوید می توانید خودتان آن را بکارید. کاشت این میوه نیاز به فضای بزرگی ندارد. شما می توانید در یک فضای کوچک این میوه را پرورش داده و مدام در دسترس داشته باشید. فقط کافیست آب و هوای محل سکونت خود را خوب بشناسید. بلوبری در هر آب و هوایی می تواند به عمل بیاید ولی برای بهبود محصول بهتر است با بررسی آب و هوا از آن نگهداری کنید. در یک گلدان مناسب خاک با PH حدودا ۴ یا ۵ بریزید دانه های این گیاه را بکارید. فقط مطمئن شوید که آفتاب به اندازه کافی به آن می رسد و میزان آب آن را فراموش نکنید. به این ترتیب بعد از مدتی می توانید بلوبری های کوچک در منزل داشته باشید و از خواص بی نظیرش بهره مند شوید. طبق نظر کارشناسان این میوه طی فرآیند انجماد بسیاری از خواص خود را از دست می دهد و بهتر است که بیشتر از ۶ ماه به حالت انجماد نگهداری نشود چرا که آنتوسیانین موجود در آن در حدود ۵۹ درصد از بین می رود. به صورت کلی اگر می خواهید از خواص زغال اخته بهره مند شوید بهتر است زغال اخته تازه و ارگانیک مصرف کنید.

مصرف بیشتر بلوبری به سلامتی بدن شما بسیار کمک می کند. چرا که این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است که رنگ بنفش زیبای آن نشان دهنده همین موضوع است.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی مفید برای قلب را بشناسید

بیشتر بخوانید: خواص آووکادو : سوپر میوه ای که بیماری ها را سر جای خود می نشاند!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا