دانستنی‌های سلامتی

خون در ادرار: علت وجود خون در ترشحات بدن چیست و چه موقع نگران کننده است؟

خون در ادرار
۵+

چندین علت برای وجود خون در ادرار و ترشحات بدن وجود دارد که گروهی از این دلایل خطرناک و برخی بی خطر هستند. هنگام شیردهی، ادرار یا مدفوع کردن و استفراغ ممکن است مقداری خون همراه با ترشحات و مایعات بدن همراه باشد. فوری نگران نشوید.

نت‌نوشت امروز به شما علت مشاهده خون در ادرار و وجود خون در مایعات و ترشحات بدن را توضیح می‌دهد تا بتوانید بدون نگرانی آن را به راحتی درمان کنید و در صورت لزوم بدانید چه موقع به پزشک مراجعه کنید.

علت مشاهده خون در ادرار چیست؟

بیماری‌های کلیوی ممکن است علت وجود خون در ادرار باشد

بیماری‌های کلیوی ممکن است علت وجود خون در ادرار باشد

عفونت کلیه

گاهش علت وجود خون در ادرار در مردان عفونت کلیه است. عفونت کلیه با دردی همراه است که از پهلو شروع شده به شکم و حتی پشت کمر هم می‌رسد. گاهی با تب همراه است.

این از آن گونه مواردی است که شخص باید سریع به پزشک مراجعه کند تا مجاری ادرار دچار صدمه نشود.

سنگ کلیه علت خون در ادرار

در صورت سنگ سازی کلیه سنگ در مجاری ادرار گیر می‌کند و موقع دفع ادرار باعث خونریزی می‌شود. این علامت به همراه درد و سوزش هنگام دفع ادرار همراه است.

اگر سنگ کوچک باشد معمولا پس از دفع آن خونریزی در طی یکی دو روز برطرف می‌شود. ولی این هم از جمله مواردی است که بهتر است فرد – بخصوص اگر سابقه بیماری سنگ کلیه به طور ارثی در خانواده دارد – به پزشک متخصص مراجعه کند.

اورتریت

گاهی خون در ادرار نشانه نوعی عفونت است. عفونت اورتریت در نتیجه رابطه جنسی و بیشتر در زنان به وجود می‌آید و مثل عفونت کلامیدیا Chlamydia انتقال می‌یابد.

هرچند خوردن مایعات فراوان بخصوص آب توصیه می‌شود ولی مراجعه به پزشک ضروری است چون در بیشتر موارد نیاز به آنتی بیوتیک دارد.

بزرگ شدن پروستات

بزرگ شدن پروستات می‌تواند علت خون در ادرار مردان باشد. در مردانی که پروستات بزرگ شده است غده به مجاری ادرار فشار می‌آورد.

این عارضه بیشتر در مردان میانسال و سالخورده وجود دارد.

عفونت ادراری یک عامل مشاهده خون در ادرار

در صورتی که خون در ادرار مشاهده شد، و هنگام ادرار سوزش داشتید، احتمالا دچار عفونت ادراری شده‌اید.

این عفونت بیشتر در زنان اتفاق می‌افتد که با نفوذ باکتری‌های موجود دست شویی به وجود می‌آید.

آب فراوان بنوشید تا بیشتر ادرار کنید و باکتری‌ها از بدن‌ تان خارج شود.

اگر در طی ۲۴ ساعت علائم برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید. با یک آنتی بیوتیک ساده عفونت به سرعت کنترل و رفع می‌شود. در مرحله دوم روش‌های جلوگیری از بروز عفونت را یاد بگیرید تا دوباره این مشکل برای شما پیش نیاید.

علت وجود خون در مخاط بینی

گاهی علت مشاهده خون در ترشحات بینی پاره شدن مویرگ‌ها است. موقع عطسه یا فین کردن در صورتی که کمی خون در مخاط یا ترشحات بینی وجود داشته باشد، نگران کننده نیست. این گونه ترشحات خونی به دلیل صدمه دیدن بعضی از مویرگ‌های جداره بینی به وجود می‌آید که بیشتر در نتیجه خشک شدن مجاری تنفسی است.

سرماخوردگی، آب و هوای خشک، بسته شدن مجاری تنفسی، عفونت سینوس ها، جراحی، ضربه به بینی، بعضی از داروها یا وجود ماده خارجی در بینی (بیشتر در بچه ها) از جمله عوامل بروز خون در ترشحات بینی است.

چرب کردن مجاری بینی، و بخور و در صورت عفونت سینوس ها؛ مراجعه به پزشک و دریافت آنتی بیوتیک این مشکل به راحتی برطرف می‌شود.

در مورد بچه‌ها باید مواظب بود تا وسیله یا اسباب بازی وارد بینی شان نکنند و اگر این اتفاق افتاد به سرعت برای درآوردن آن اقدام شود.

بیشتر بخوانید: رنگ ادرار شما چه رنگی است؟ علت رنگی بودن ادرار چیست؟

علت مشاهده خون در مدفوع

گاهی ممکن است به جای اینکه خون در ادرار باشد در مدفوع مشاهده شود. وجود خون در مدفوع حکایت از مشکلی در دستگاه گوارشی یعنی از دهان تا مقعد است. ابتدا غذای خود را بررسی کنید. چون بعضی غذاها مثل لبو ، استفاده از قرص‌های آهن، یا انواع توت قرمز یا گوجه فرنگی باعث قرمز شدن مدفوع می‌شود.

اگر این خون به رنگ قرمز روشن است احتمالا شکاف مقعدی در نتیجه هموروئید است. در این صورت باید فیبر بیشتری میل کنید تا یبوست نداشته باشید. با رفع یبوست این مشکل برطرف می‌شود. در صورتی که هموروئید خیلی شدید باشد حتما به متخصص مراجعه کنید.

اگر خون در مدفوع تیره و چسبناک است باید دستگاه گوارشی به دقت بررسی شود. وجود چنین خونی در مدفوع به دلایل زیر است :

  • مشکلات رگ‌های خونی
  • خونریزی داخلی
  • شکاف مقعدی
  • عفونت شدید دستگاه گوارش
  • بیماری کرون Crohn یا التهاب روده دستگاه گوارش
  • پاره شدن مری در نتیجه تهوع و استفراغ‌های شدید
  • بزرگ شدن رگ‌های معده و مری ( نوعی واریس)

بیشتر بخوانید: سرطان مجاری ادرار: علت‌هایی که حتما باید به آن ها توجه کنیم

علت مشاهده خون در شیر مادر

علاوه بر خون در ادرار در دیگر ترشحات بدن انسان مانند شیر هم ممکن است خون مشاهده شود. معمولا در اولین تجربه شیردهی مادر وجود کمی خون در شیر طبیعی است. ولی از آن جا که باید شیر سالم وارد بدن کودک شود، یا اگر دچار بیماری خاصی مثل هپاتیت C، یا به هر علتی بیش از یک هفته در شیر خون مشاهده شد، باید به سرعت با متخصص مراجعه شود.

علت مشاهده خون در شیر شامل:

  • ترک خوردن نوک سینه
  • بزرگ شدن عروق پستان
  • پاره شدن مویرگ‌های پستان
  • پاپیلوم‌های خوش خیم

ترک خوردن نوک سینه است بخصوص در اولین تجربه شیردهی مادر که باعث زخم شدن نوک پستان می‌شود. در چنین مواردی مادر باید صبور باشد و نوک سینه را قبل و بعد از شیردهی ضدعفونی و چرب نماید. بدیهی است قبل از هر بار شیر دادن باید سینه ضدعفونی و سپس به دهان نوزاد گذاشته شود.

بزرگ شدن عروق به دلیل ورود جریان بیشتر خون و لنف در رگ‌های پستان از دیگر علت‌های خونریزی است.

پاره شدن مویرگ‌های پستان یکی دیگر از علت‌های خون در شیر است. تورم دردناک و آبسه کردن پستان نیز باعث ورود خون در شیر می‌شود که در چنین مواقعی مادر باید شیردهی را متوقف و سریعا به پزشک مراجعه کند.

پاپیلوم‌های خوش خیم Benign Intraductal Papilloma از دیگر علت‌های وجود خون در شیر است. به هر حال بهتر است مادر تحت نظر پزشک قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: علت تکرر ادرار در شب یا نوکتوریا چیست؟

علت مشاهده خون در استفراغ

گاهی موقع استفراغ به دلیل ورود مایعات بینی و گلو و دهان به معده، خون در استفراغ مشاهده می‌شود. معمولا بعد از یکی دوبار استفراغ نباید خونی مشاهده شود. در غیر این صورت باید مشکلات دیگری مثل خونریزی معده، خونریزی داخلی وجود داشته باشد که بخصوص در صورت همراه بودن با عدم هوشیاری یا گیجی باید سریعا فرد تحت نظر پزشک قرار گیرد.

علت‌های متداول این نوع خونریزی به شرح زیر است:

  • خراش مری
  • قورت دادن خون بینی یا دهان
  • خون ریزی بینی
  • بریدگی در مری در نتیجه استفراغ یا سرفه‌های مداوم
  • قورت دادن یک جسم خارجی مثل تیغ ماهی
  • عوارض بعضی از داروها مثل آسپیرین
  • ناراحتی‌های گوارشی
  •  عفونت شکم
  • هپاتیت الکلی

که بهتر است فرد به پزشک مراجعه کند.

بیشتر بخوانید: عفونت ادراری: علت و درمان‌های طبیعی و دارویی عفونت ادراری

منبع +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    رز

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ at ۲۳:۴۵

    ممنون از اطلاعات خوبتون

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا