دانستنی‌های سلامتی

تبعات مصرف نادرست آنتی بیوتیک را بدانیم!

تبعات مصرف نادرست آنتی بیوتیک

تبعات مصرف نادرست آنتی بیوتیک همواره به بشر هشدار داده می شود اما متاسفانه با وجود همه آگاهی ها هنوز هم افرادی هستند که خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک می کنند.

۱+

تبعات مصرف نادرست آنتی بیوتیک همواره به بشر هشدار داده می شود اما متاسفانه با وجود همه آگاهی ها هنوز هم افرادی هستند که خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک می کنند. قرن بیستم قرن کشف های بزرگ بود و تاریخ زندگی بشر را متحول کرد. یکی از مهم ترین آن ها کشف پنی سیلین یعنی اولین آنتی بیوتیک توسط الکساندر فلمینگ دانشمند بریتانیایی بود. از همین جا جنگ بین انسان و باکتری ها آغاز شد. قبل از پنی سیلین خیلی از انسان ها با یک سینه درد و تنگی نفس ناشی از سرما خوردگی جان خود را از دست می دادند. بیماری که امروزه عفونتی ساده است و به لطف آنتی بیوتیک درمان می شود. ولی آنتی بیوتیک مثل هر ابزار دیگری یک شمشیر دو لبه است. در این مقاله در نت نوشت هر دو جنبه مثبت و مصرف نادرست آنتی بیوتیک مطرح می شود با این آرزوی همیشگی که با توجه کردن به آن ها روز به روز سالم و تندرست تر زندگی کنید.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها

تبعات مصرف نادرست آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شود:

۱- باکتریاسیدال (Bactericidal)

نوع قوی آنتی بیوتیک ها که باکتری ها را هدف گرفته نابود می کند. ولی مشکل اصلی این جا است که بعد از مرگ باکتری خود آنتی بیوتیک اثرات سمی در بدن باقی می گذارد. تمام ارگان های درگیر خروج سم از بدن مثل کلیه ها و کبد برای خروج این سموم فشار زیادی را متحمل می شوند و گاهی خود دچار مشکل می شوند.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

۲- باکتریواستاتیک (Bacteriostatic)

این نوع آنتی بیوتیک ها باکتری ها را به طور مستقیم نمی کشد بلکه از فعال بودن و تکثیر آن ها جلوگیری می کند. در واقع به بدن کمک می کند تا سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و بیماری را پشت سر بگذارد.

بیشتر بخوانید: بیماری هایی که نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارند

نکته های بسیار مهم در مصرف آنتی بیوتیک ها :

تبعات مصرف نادرست آنتی بیوتیک

۱ – حتما زیر نظر پزشک تجویز و مصرف شود. خوشبختانه در سال های اخیر در ایران توجه زیادی به این مساله شده است. پس هیچ وقت از پزشک نخواهید برایتان آنتی بیوتیک بنویسد. به خصوص وقتی که پزشک تاکید می کند بیماری شما ویروسی است.

اگر به پزشک دسترسی ندارید از آنتی بیوتیک های طبیعی یا درمان های خانگی استفاده کنید تا در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. نکته بدتر این جاست که آنتی بیوتیک ها همه باکتری ها چه مفید چه مضر را می کشد. پس با خوردن آنتی بیوتیک به صورت نادرست نه تنها بیماری خود را درمان نکرده اید بلکه باکتری های مفید بدن تان را هم به کشتن می دهید.

۲ – باز هم تاکید می کنیم هیچ وقت برای بیماری های ویروسی آنتی بیوتیک مصرف نکنید. در بزرگسالان ۷۰ درصد و در کودکان ۹۰ درصد سرماخوردگی ها ویروسی است. چون وجود علایمی مثل تب در واقع راه درمان بدن برای رفع بیماری است.  در واقع اگر برای بیماری های با منشا ویروسی آنتی بیوتیک مصرف کنیم مثل این است برای کشتن یک پشه از تفنگ استفاده کرده ایم.

۳ – برای بیماری هایی مثل ذات الریه، عفونت های خونی، التهاب صفاق (پریتونیت) و ورم مغز (مننژیت) مصرف آنتی بیوتیک بسیار اهمیت دارد. به طوری که حتی یک ساعت تاخیر در خوردن دارو میزان مرگ را ۳۰ درصد افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: نسل جدید آنتی بیوتیک ها از خاک بیرون می آیند

۴ – آنتی بیوتیک را دقیقا طبق اندازه و ساعت اعلام شده توسط پزشک مصرف کنید. اگر به اندازه و به موقع مصرف نکنید نه تنها بیماری از بین نمی رود بلکه بدن به آن مقاوم می شود.

۵ – نازی ها مثال معروفی داشتند: آن چه مرا را نمی کشد قوی ترمی کند. این مثال دقیقا مصداق باکتری است. با مصرف نادرست آنتی بیوتیک و وقتی آنتی بیوتیکی مصرف می کنید که مناسب نباشد، حتی یک باکتری باقیمانده به شکلی عمل می کند تا نسبت به آن آنتی بیوتیک مقاوم شود تا بار دیگر که بدن این دارو را مصرف می کند نتواند باکتری را بکشد.

جنبه بدتر مصرف نادرست آنتی بیوتیک آن جاست که این موجود کوچک نجات یافته این اطلاعات را به سرعت در تمام بدن پخش می کند. تمام قصه به این جا ختم نمی شود. هر بار که بدن نوع و مقدار آنتی بیوتیک اشتباه دریافت کند هر دفعه باکتری های خاصی به آن مقاومت نشان می دهند. و اگر این چرخه مدام اتفاق بیفتد در واقع با یک بدن چند مقاومتی به درمان مواجه می شویم. این مشکل نه تنها در بدن فرد حتی درمیان افراد و پستانداران هم گسترش پیدا می کند. دقت کرده اید گاهی اپیدمی یک بیماری مشترک بین انسان و دام ایجاد می شود که درمان آن مشکل است. باورش سخت است ولی علت همین پیام رسانی باکتری مقاوم شده است.

۶ – مصرف نادرست آنتی بیوتیک و تاثیر نابه جای آنتی بیوتیک ها باعث بروز بیماری های خطرناکی مثل اسهال شدید،  کولیت مادام العمر، نارسایی کلیه و  کبد سمی، شوک ناگهانی منجر به فوت و مشکلات پوستی همراه با زخم های دردناک مثل سندروم استیونز -جانسون (stevens-johnson syndrome) را به دنبال دارد. این بیماری ها عامل ۳۰ درصد مرگ های ناشی از استفاده اشتباه در مصرف آنتی بیوتیک است.

بیشتر بخوانید: مصرف آنتی بیوتیک و سنگ کلیه با هم ارتباط مستقیم دارند

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا