دانستنی‌های سلامتی

عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها را فراموش نخواهید کرد!

عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها

یکی از خطرناک ترین عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها از بین بردن باکتری های مفید است. آنتی بیوتیک ها توانایی از بین بردن باکتری های روده را دارند و می توانند از عفونت جلوگیری کنند اما مشکل اینجاست که آنها باکتری های مفید را نیز از بین می برند.

۲+

یکی از خطرناک ترین عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها از بین بردن باکتری های مفید است. آنتی بیوتیک ها توانایی از بین بردن باکتری های روده را دارند و می توانند از عفونت جلوگیری کنند اما مشکل اینجاست که آنها باکتری های مفید را نیز از بین می برند.

یکی از عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها این است که محققین متوجه شده اند که باکتری ها می توانند ۸-۱۱% خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (سرطان روده ی بزرگ ) را افزایش دهند. طبق تحقیقات منتشر شده در مجله ی پزشکی Gut محققین ۱۶۶۰۰ زن ۶۰ سال به بالا را مورد بررسی قرار دادند. آنها متوجه شدند زنانی که به مدت ۲ ماه و بیشتر از آنتی بیوتیک استفاده کرده اند خطر ابتلا به پلیپ کولون را در خود افزایش داده اند.

بیشتر بخوانید: قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی

عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها

پولیپ کولون

پولیپ کولون توده کوچکی از سلول هاست که می تواند در سطح داخلی روده بزرگ رشد کند. بعضی از آنها کاملا بی خطر هستند اما تعدادی از آنها منجر به سرطان روده می شوند. یکی از عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها به طور ویژه زنانی که در ۲۰ و ۳۰ سالگی به مدت طولانی آنتی بیوتیک مصرف کرده اند ۳۶% و زنانی که در سنین ۴۰و ۵۰ سالگی از این دارو استفاده کره اند ۷۰% خطر ابتلا به پلیپ را افزایش داده اند. به گفته محققین آنتی بیوتیک میکروبیوم روده را تغییر می دهد و باعث تغییر در تنوع باکتری ها می شود این امر سبب کاهش مقاومت بدن نسبت به باکتری های مضر می شود. از طرفی برای جلوگیری از عفونت توسط باکتری های مضر مجبور به مصرف آنتی بیوتیک هستیم چرا که عفونت روده نیز می تواند به سرطان منجر شود.

Andrew Chan استاد دانشگاه هاروارد اظهار داشت: تغییرات به وجود آمده در زندگی باکتری های طبیعی موجود در روده توسط آنتی بیوتیک ها ممکن است زمینه سرطان را در این بخش از بدن به وجود آورد اما باید تحقیقات بیشتری درباره رابطه بین تغییر در باکتری های مفید روده و خطر ابتلا به سرطان روده از عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها انجام شود. شاید شما متوجه نباشید اما سلامت روده در سلامت عمومی بدن شما بسیار تاثیر گذار است.

بیشتر بخوانید: علت سرطان روده بزرگ چیست؟

لطفا آلو خشک بخورید!

جالب است بدانید که طبق تحقیقات آلو خشک می تواند با به وجود آوردن باکتری های مفید خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. غذاهای پروبیوتیک نیز به سلامت روده کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

شما می توانید موارد زیر را وارد رژیم غذایی خود کنید تا سلامت آن را تضمین کنید:

• ساورکرات (فرآورده حاصل از تخمیر کلم تازه)
• کامبوجا
• سیر
• عدس
• لوبیا سبز
• چغندر
• میسو (خمیر سویا و غلات تخمیر شده)
• ناتو (غذای ژاپنی )
• تمپه
• نخود
• کیمچی

بیشتر بخوانید: تبعات مصرف نادرست آنتی بیوتیک

عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها بر باکتری های دستگاه گوارش

باکتری های متنوعی در دستگاه گوارش بدن انسان زندگی می کنند که به میکروبیوم ها یا ریزاندامگان همزیست دستگاه گوارش معروف هستند. مصرف آنتی بیوتیک ها توازن و تعادل باکتری های دستگاه گوارش را برهم می زند که نتیجه آن بروز بیماری های بیشتر است. تحقیقات محققان آلمانی ها در مورد عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها بر روی هزاران بیمار نشان داد نه تنها آنتی بیوتیک ها بلکه داروهای دیگر نیز بر روی باکتری های دستگاه گوارش تاثیر می گذارد. از میان ۱۰۰۰ دارویی که مورد بررسی قرار گرفتند محققان متوجه شدند ۲۵۰ دارو بر روی ۴۰ نوع باکتری های دستگاه گوارش تاثیر می گذارند و تعادل آن ها را به هم می زنند. نتیجه تحقیق چنان تعجب برانگیز بود که محققان را به بررسی های بیشتر وا داشت. هر چند محققان دقیقا نمی دانند که داروهای غیر آنتی بیوتیکی در کنار تاثیرات درمان بیماری چگونه بر باکتری های دستگاه گوارش تاثیر می گذارند، ولی آن چه برای آن ها به طور قطعی مشاهده شد ارتباط بین از بین رفتن باکتری های مفید دستگاه گوارش و استفاده از انواع دارو است. دل نگرانی های ناشی از نتیجه این تحقیق در مورد افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک ها حتی با وجود استفاده از داروهای غیر آنتی بیوتیکی باعث شده است تا داروسازان به دنبال کشف داروهای ترکیبی جدید باشند.

دکتر گئورگ زلر Georg Zeller که در نوشتن نتیجه تحقیق همکاری داشت اعلام کرد: «در بدن انسان ها به طور طبیعی باکتری هایی در دستگاه گوارش زندگی می کنند که مهمترین آن ها سویه یا strains نامیده می شوند. این نوع از باکتری ها در افراد مختلف به داروها واکنش های متفاوتی نشان می دهند. به همین دلیل تداخل تاثیر دارو در وضعیت کارکرد باکتری ها در هر فرد متفاوت است.  در نتیجه شاید لازم باشد تا برای هر فرد با توجه به نوع باکتری های دستگاه گوارش او داروی خاص فرد تولید و تجویز شود.»

تحقیقات اخیر که همین چند روز پیش منتشر شد نشان می دهد یکی از عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها این است که زنان بخصوص بعد از  ۶۰ سال در صورت استفاده مکرر و طولانی مدت از آنتی بیوتیک بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های دیگر از جمله بیماری های قلبی عروقی قرار می گیرند. در واقع تحقیقات ارتباط مستقیم به میزان و دفعات مصرف آنتی بیوتیک در زنان و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به اثبات رسانید.

بیشتر بخوانید: مصرف آنتی بیوتیک و سنگ کلیه با هم ارتباط مستقیم دارند

ارتباط بین مصرف آنتی بیوتیک در زنان و بیماری قلبی

تحقیقات در مورد عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها بر روی ۰۰۰ر۳۷ زن آمریکایی تحت درمان با آنتی بیوتیک انجام گرفت. دکتر لو کی Dr. Lu Qi محقق دانشگاه تولین نیواورلئان اعتقاد دارد بسیاری از زنان اظهار کرده بودند پس از مصرف آنتی بیوتیک سریع تر به بیماری های دیگر مبتلا شده اند. به همین دلیل زنان بالای ۶۰ سالی که آنتی بیوتیک مصرف می کردند طی چند ماه مورد بررسی قرار گرفتند. از میان ۰۰۰ر۳۷ نفر شرکت کننده در این طرح ۲۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار گرفتند. ۵۸ درصد زنان نیز به بیماری های قلبی مبتلا شده بودند. در این تحقیق حتی رژیم غذایی، میزان چاقی و تناسب اندام و سایر فاکتورهای درمانی به دقت بررسی شده بود.

بیشتر بخوانید: بیماری هایی که نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارند

آیا آنتی بیوتیک ریسک بیماری را افزایش می دهد؟

دکتر کی معتقد است جواب این پرسش مثبت است. چرا که با مصرف آنتی بیوتیک بخصوص برای درمان بیماری های مزمن و دوره ای در دستگاه گوارش فرد ترکیبات زنده ای به نام میکروبیوتا microbiota بوجود می آید که به زندگی خود حتی پس از قطع آنتی بیوتیک ادامه می دهند.

میکروبیوتای موجود در دستگاه گوارش ارتباط مستقیمی با بیماری و ایجاد عدم تعادل در کارکرد طبیعی ارگان های بدن دارد. بیماری هایی مثل سرطان، بیماری های قلبی عروقی از جمله این بیماری ها است.

در واقع آنتی بیوتیک ها تعادل و توازن میکروبیوم دستگاه گوارش را به هم می زند. تحقیقات نشان می دهد حتی تا مدتی پس از اتمام مصرف آنتی بیوتیک این عدم تعادل و توازن در بدن باقی می ماند و خطر ابتلا به بروز بیماری های دوره ای را افزایش می دهد که گاهی منجر به مرگ فرد می شود.

بیشتر بخوانید: نسل جدید آنتی بیوتیک ها از خاک بیرون می آیند

نحوه و نتیجه تحقیق

در این تحقیق ۰۰۰ر۳۷ نفر زن بالای ۶۰ سال با توجه به نحوه مصرف آنتی بیوتیک به چهار گروه تقسیم بندی شدند. گروهی که به هیچ وجه از آنتی بیوتیک استفاده نکرده بودند، گروه دوم زنانی بودند که طی ۱۵ روز اخیر در حال استفاده از آنتی بیوتیک بوند. گروه سوم زنانی بودند که طی ۱۵روز تا ۲ ماه اخیر در حال مصرف آنتی بیوتیک بودند و گروه چهارم افرادی بودند که بیش از دو ماه بود آنتی بیوتیک مصرف می کردند.

این تحقیقات بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ انجام شد. علاوه بر ارتباط مستقیم بین  میزان مصرف آنتی بیوتیک در زنان و مرگ ناشی از آن در گروه زنان شرکت کننده در تحقیق، محققان متوجه شدند میزان مرگ در زنانی که بین سال های ۴۰ تا ۵۹ سالگی از آنتی بیوتیک استفاده کرده بودند بیشتر بود.

بیشتر بخوانید: بهترین آنتی بیوتیک های طبیعی

دکتر راشل باند Dr. Rachel Bond که زنان مبتلا به بیماری های قلبی را در بیمارستان لینوکس هیل نیویورک درمان می کند، اعتقاد دارد در صورتی که شخص بیش از دو ماه از آنتی بیوتیک استفاده کند قطعا باید منتظر بیماری های شدیدتری در او باشیم که بیماری قلبی از این جمله است. دکتر باند به دلیل نوع کارش با تاکید می گوید زنانی که بیمار هستند، قلب های ضعیف تری دارند.

در نتیجه این تحقیقات بسیاری از پزشکان متخصص قلب به بیماران خود توصیه می کنند برای عفونت های معمولی مثل عفونت های برونشیت و سینوزیت تا می توانند از آنتی بیوتیک استفاده نکنند و با روش های طبیعی و گیاهی بیماری را کنترل کنند. تحقیقات همچنین نشان داد در طی دوران مصرف آنتی بیوتیک میزان خطر برای زنان بیشتر از مردان است. هر چند زنان زیر ۶۰ سال نیز که از آنتی بیوتیک استفاده می کنند احتمال بیشتری دارد که در ۲۰ سال بعدی زندگی شان در معرض بیماری های بیشتر و حتی خطر مرگ قرار گیرند.

نتیجه این تحقیق درباره عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها به دلیل اهمیتش در جلسه متخصصان قلب آمریکا به اطلاع پزشکان رسید و در مجلات پزشکی برای اطلاع عموم به چاپ رسید تا پزشکان با مراجعه بیمار بخصوص زنان فوری آنتی بیوتیک تجویز نکنند. همچنین از زنان خواسته شده تا بیشتر مراقب خود باشند و به جز موارد ضروری حتی الامکان از آنتی بیوتیک استفاده نکنند.

بیشتر بخوانید: درمان عفونت سینوس ها با ماساژ

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا