تکنولوژی

معرفی انواع پارچه مناسب برای چاپ

انواع پارچه مناسب برای چاپ
۱+

صنعت نساجی و تولید پوشاک، یکی از محبوب‌ترین صنایع موجود در جهان هستند که باعث شکل‌گیری مد و فشن می‌شوند. تولیدکنندگان و طراحان مد و لباس با استفاده از روش‌های چاپ روی پارچه، تصاویر و طرح‌های مورد نظرشان را روی پارچه‌ها ایجاد می‌کنند تا فروش بیشتری داشته‌باشند. اما انواع پارچه مناسب برای چاپ کدام هستند و چه معیاری برای تشخیص آن‌ها وجود دارد؟

طبق آمار سایت Podza-commerce.com، ارزش بازار جهانی چاپ تی‌شرت و لباس در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. این آمار نشان‌دهنده آن است که انتخاب پارچه مناسب برای چاپ اهمیت دارد و موفقیت در تولید پوشاک طرح‌دار می‌تواند سود خوبی را نصیب کسب‌وکار کند. اولین قدم برای انتخاب پارچه، آشنایی با انواع پارچه‌های موجود در بازار است. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توان بهترین جنس پارچه را برای تکنیک‌های مدرن چاپ انتخاب کرد با کارشناسان خبره شرکت پایارچاپ در تماس باشید.

چرا انتخاب پارچه مناسب برای چاپ، مهم است؟

پارچه، برای یک تولیدکننده لباس دقیقاً شبیه به یک بوم نقاشی برای یک هنرمند است. اگر بوم نقاشی مناسب نباشد و یا به‌هر دلیلی معیوب باشد، کل تصویر و اثر هنری هنرمند خراب می‌شود. همین مسئله در مورد لباس‌ها و یا پارچه‌هایی که قرار است روی آن‌ها طرح و تصویر چاپ شود هم صدق می‌کند.

برای مثال، لباس‌ها و پارچه‌هایی که بی‌کیفیت هستند نمی‌توانند ماندگاری داشته‌باشند و برای چاپ مناسب نیستند. وقتی که صحبت از اهمیت انتخاب انواع پارچه مناسب برای چاپ می‌شود، باید به‌سراغ جنس الیاف پارچه رفت.

در موضوع چاپ پارچه به‌طور کلی، پارچه‌ها به ۲ دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • پارچه طبیعی: این پارچه‌ها از عناصر طبیعی با منشا حیوانی و گیاهی (مثل پشم، پنبه، کتان و غیره) ساخته می‌شوند.
  • پارچه مصنوعی: این پارچه‌ها از پلیمرهای حال از واکنش‌های شیمیایی ساخته شده‌اند. برای مثال، کیفیت این نوع از پارچه‌ها از یک پارچه پنبه‌ای پایین‌تر است، اما جایگزین خوبی برای پارچه‌های طبیعی محسوب می‌شوند. مثلاً پارچه مصنوعی ریون، جایگزینی مناسب برای پارچه ابریشم محسوب می‌شود.

همچنین، ترکیباتی مثل ابریشم مصنوعی هم وجود دارند که از نفوذ هوا جلوگیری می‌کنند و معمولاً با پارچه پنبه‌ای ترکیب می‌شوند. وقتی‌که بحث چاپ روی پارچه به‌میان می‌آید، معمولاً انگشت اشاره به‌سمت پارچه‌های طبیعی نشانه گرفته می‌شود. پارچه‌های طبیعی، بعد از چاپ دچار وارفتگی نمی‌شوند و مایع را بهتر به‌خود جذب می‌کنند. جذب مایع باعث می‌شود تا جوهر و رنگ به‌خوبی با الیاف پارچه ترکیب شوند و تصویر مورد نظر با کیفیت حک شود.

البته به‌یاد داشته‌باشید که استفاده از جوهر معمولاً در روش‌های سیلک یا اسکرین (Screen printing) و چاپ مستقیم (DGT) استفاده می‌شوند. این در حالی است که پارچه‌ها و مواد مصنوعی، قابلیت دفع مایعات را دارند. در چنین شرایطی می‌توان از روش سابلیمیشن (Sublimation) برای چاپ روی پارچه‌های مصنوعی استفاده کرد.

معرفی انواع پارچه مناسب برای چاپ

مهم‌ترین اصل برای انتخاب پارچه برای چاپ، توجه کردن به قوام پارچه است. الیاف ضخیم و سنگین، جوهر بیشتری را به‌خود جذب می‌کنند و پارچه‌های نازک وبراق (مثل ساتن) باعث به‌هم‌ریختگی طرح‌های چاپ‌شده می‌شوند. اگر پارچه به‌درستی روی متریال مناسب چاپ شود، ماندگاری و کیفیت دارد و باعث جذب مشتری می‌شود. اگر تمام این شرایط را در نظر بگیرید و با جنس انواع پارچه مناسب برای چاپ آشنا شوید، می‌توانید مشتریان را راضی نگه دارید. حالا نوبت آن است که با ۱۲ جنس مختلف از پارچه‌های مناسب صنعت چاپ آشنا شوید.

پنبه از انواع پارچه مناسب برای چاپ

پارچه‌های پنبه‌ای، پادشاهان دنیای پوشاک و البسه هستند. اگر در انتخاب پارچه مناسب برای چاپ انواع طرح و تصویر دچار مشکل و تردید هستید، از این پارچه‌های گران‌قیمت و البته باکیفیت استفاده کنید. ضمناً استفاده از پارچه‌های ۱۰۰ درصد پنبه‌ای، باعث بالا رفتن هزینه‌های تولید و چاپ در صورت افزایش تقاضا می‌شوند.

شما می‌توانید با انتخاب پارچه‌هایی که ترکیبی از پنبه و مواد مصنوعی (مثل پلی‌استر و یا الاستین با ترکیبات ۲۰%-۸۰% و ۵۰%-۵۰%)، هزینه‌های چاپ و تولید را تا حد زیادی کاهش دهید. پارچه‌های پنبه‌ای و کتانی، با محیط‌زیست سازگاری دارند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای چاپ تی‌شرت‌های ورزشی، رسمی و غیره با طرح‌های شیک و جذاب محسوب می‌شوند.

پارچه جین

جین، از جمله پارچه‌هایی است که برای تولید لباس‌های روزمره مثل شلوار، پیراهن، ژاکت و غیره استفاده می‌شود. جین اصلی، از پنبه ساخته می‌شود و نرمی، قوام، ماندگاری و زیبایی دارد. بهترین روش برای چاپ روی جین، استفاده از تکنیک چاپ روش مستقیم یا DGT است که در ۳ مرحله پیش‌پرداخت، آماده‌سازی و بارگذاری در ماشین چاپگر انجام می‌شود.

فلانل از انواع پارچه مناسب برای چاپ

فلانل ساختاری پنبه‌ای، پشمی و یا نیمه‌پشمی دارد. فلانل، از الیاف ضخیم ساخته شده است و ۲ طرف آن را پشم گوسفند تشکیل می‌دهد. نرمی، گرمی و قوام از جمله ویژگی‌های فلانل هستند و این پارچه می‌تواند تا ۴۰۰ گرم در هر متر وزن داشته‌باشد، ضد حساسیت است و برای کالای خواب، لباس نوزاد و پوشاک افراد با پوست حساس توصیه می‌شود. ضمناً این پارچه یکی از بهترین انواع پارچه مناسب برای چاپ سابلیمیشن است.

پارچه کتان

پارچه کتانی، بیشترین سازگاری را با محیط‌زیست دارد و به‌دلیل ظاهر روشن و جنس مناسب، برای لباس‌های سبک تابستانی (مثل دامن، شلوار، شورت و پیراهن) استفاده می‌شود. پارچه کتانی، جوهر را به‌خوبی در الیاف خود نگه می‌دارد، به پوست اجازه تنفس می‌دهد و بهترین گزینه برای چاپ به‌روش دیجیتال محسوب می‌شود. برای چاپ کردن روی پارچه کتانی به‌روش دیجیتال، نیازی به آماده‌سازی اولیه نیست و می‌توان با عملیات حرارتی، فرایند چاپ را تقویت کرد.

کنف از انواع پارچه مناسب برای چاپ

الیاف پارچه کتان، خشن‌ترین الیاف گیاهی (زمخت‌تر از پنبه و جین) را دارد و همین مسئله باعث شده است تا داوم بیشتری نسبت به سایر پارچه‌های داشته‌باشد. از ویژگی‌های این پارچه می‌توان به رطوبت‌سنجی، مقابله با حساسیت و نرمی اشاره کرد. در مورد چاپ طرح و تصویر، پارچه کنفی عملکرد بهتری نسبت به پارچه‌های نخی و غیره دارد.

پارچه ابریشم

ابریشم، لاکچری‌ترین پارچه برای دوخت لباس‌های رسمی و مجلسی محسوب می‌شود. کارشناسان عقیده دارند که ابریشم، یک پارچه همه‌کاره است و برای لباس‌های تابستانی و زمستانی بهترین گزینه محسوب می‌شود. راز کیفیت ابریشم در این است که می‌تواند دمای مناسب را در هر آب‌وهوایی حفظ کند. پارچه‌های ابریشمی، بهداشتی هستند، حساسیت ایجاد نمی‌کنند، بوی نامطبوع را دفع و جوهر چاپ را حفظ می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های پارچه‌های ابریشمی این است که آرم‌ها، تصاویر و نوشته‌ها پس از چاپ شدن به‌هیچ‌عنوان روی پوست بدن احساس نمی‌شوند و در برابر سایش هم مقاوم هستند. ترکیب پارچه ابریشمی با پلی‌استر باعث کاهش هزینه‌های تولید و چاپ می‌شود و می‌توان روی آن حساب ویژه باز کرد. برای اینکه بدانید دقیقا کدام پارچه برای شما مناسب است با کارشناسان پایارچاپ در ارتباط باشید.

ریون

پارچه ریون، بریشم مصنوعی است و بهترین ترکیب برای پارچه‌های ابریشمی خالص محسوب می‌شود. ریون از انواع پارچه مناسب برای چاپ است و طیف‌های گسترده رنگ را در الیاف پرچه حفظ می‌کند. از ریون برای چاپ روی پوشاکی مانند پوشاک ورزشی، لیبل و برچسب، جوراب‌های بافتنی و غیره استفاده می‌شود.

نایلون

پارچه نایلونی، از جمله پارچه‌های مصنوعی است که به‌عنوان یکی از جایگزین‌های ابریشم واقعی ساخته شده است. سطح پارچه‌های نایلونی مثل نخ‌های ابریشمی می‌درخشد و در برابر آسیب‌های فیزیکی و کششی مقاوم است. نایلون، یکی از انواع پارچه مناسب برای چاپ سابلیمیشن محسوب می‌شود و می‌توان طرح‌های مورد نظر را با استفاده از چاپگرهای حرارتی، روی سطح آن چاپ کرد.

 

پلی‌استر

پلی‌استر از جمله پارچه‌های مصنوعی است که به‌ندرت فرم ۱۰۰% خالص آن را تولید می‌کنند، چرا که باعث ایجاد حساسیت در پوست‌های حساس می‌شود. انواع طرح‌ها و تصاویر مختلف را می‌توان روی پارچه پلی‌استر و برای تولید انواع پوشاک مثل شورت، شلوار، مانتو، کت، کراوات و غیره چاپ کرد. تکنیک‌های مورد استفاده برای چاپ روی پلی‌استر، ۲ روش سابلیمیشن (با ترکیب ۵۰ درصد پلی‌استر) و چاپ سیلک یا اسکرین هستند.

ساتن از انواع پارچه مناسب برای چاپ

ساتن خالص برای چاپ مناسب نیست و برای آماده‌سازی قبل از چاپ باید آن را با پارچه‌های نخی ترکیب کرد. از جمله مزایای پارچه ساتن می‌توان به جذب سریع رطوبت، حفط دمای بدن و مقاومت در برابر سایش (تا ۲۵۰ بار شست‌وشو) اشاره کرد. معمولاً از ترکیب ساتن و پارچه‌های نخی برای چاپ طرح و تصویر روی لباس کودکان استفاده می‌شود.

چرم

تولیدکنندگان لباس و پارچه، از چرم به‌دلیل خواص ویژه آن (از جمله مقاومت در برابر آسیب، قابلیت ارتجاعی و حفظ شکل، گردش هوا و جذب رطوبت) استفاده می‌کنند. چرم، یکی از انواع پارچه مناسب برای چاپ به‌روش اسکرین یا سیلک است و معمولاً برای چاپ روی لباس‌های سفارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پشم

این روزها به‌سختی می‌توان لباسی را پیدا کرد که ۱۰۰ درصد از پشم خالص تولید شده باشد. با تمامی این اوصاف، پارچه‌های پشمی بهترین گزینه برای مقاومت در برابر کثیفی، چروک، بوی بد و دفع مایعات محسوب می‌شوند. معمولاً از رنگ‌های اسیدی برای چاپ روی پارچه پشمی استفاده می‌شود تا پس از چاپ، دوام بیشتری داشته باشند و شکلی بهتر از طرح و تصویر چاپ‌شده ارائه دهند.

نکات مهم برای چاپ روی انواع پارچه‌های موجود در بازار

شما به‌عنوان یکی از مدیران تولیدی‌های پوشاک و یا طراح لباس، برای این‌که بتوانید بهترین پارچه را برای چاپ طرح خود انتخاب کنید، باید ۳ نکته مهم را در نظر داشته‌باشید. این سه نکته مهم، وزن، جنس و میزان کش آمدن یا انعطاف پارچه است. توجه به این خصوصیات مهم می‌تواند باعث ماندگاری طرح و تصویر چاپ‌شده و همچنین افزایش رضایت مشتریان از محصولات شما بشود.

اگر به‌دنبال یک مرکز تخصصی برای چاپ روی پارچه و انواع لباس هستید، می‌توانید از خدمات مجموعه پایارچاپ بهره‌مند شوید. پایارچاپ از سال ۱۳۸۸ به‌عنوان مرکز طراحی، چاپ و تولید انواع پارچه شروع به فعالیت کرده و نامی آشنا در صنعت چاپ روی پارچه است. برای تماس با این مجموعه، به آدرس کرج، شیخ آباد، بلوار کامیون داران، مجتمع صنفی، بلوک ۳۱، پلاک ۷ مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱-۳۳۷۸۵۲۴۹ تماس بگیرید.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا