معرفی کتاب

جامعه شناسی نخبه کشی از علی رضاقلی

محتوای حمایت شده
۱+
حمایت شده توسط:

کتاب جامعه شناسی نخبه کشی
مولف : علی رضاقلی

سه مرد بزرگ در تاریخ ایران بوده اند: قائم مقام، امیرکبیر و مصدق که تلاش زیادی برای بهبود شرایط کشور کردند، اما جامعه ایران هر سه آنها را زمین زد و از دور برکنار نمود کتاب به بررسی علل این قبیل موضوعات می پردازد. این کتاب عنوان پرتیراژ‌ترین کتاب در سال ۱۳۷۷ ایران را به خود اختصاص داده است. این که ما همه چیز را گردن استعمار می اندازیم اما دلیل اصلی مشکلات خود جامعه و فرهنگ ماست اینکه حال کار نداریم آماده خوریم متحد نیستیم خرافه پرستیم امیدواریم کارها با دعا و نفرین حل شود و اینکه تا بافت جامعه و تفکرش عوض نشود هیچ اصلاحی در کار نیست قانونی که پشتوانه اجتماعی نداشته باشد فایده ندارد و حتی اگه شخص خوبی هم سرکار باشد همه چیز موقتی است و بعد رفتن او برخواهیم گشت سر جای اول چون باورها غلط است و …. علی رضاقلی، نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی ایران است که با نوشتن دو کتاب «جامعه شناسی نخبه کشی» و «جامعه شناسی خودکامگی» به عنوان روشنفکر شناخته شد که علل عقب ماندگی ایرانیان را نه در “استعمار” که در “فرهنگ سفله پرور ایرانی” می داند..
هدف اصلی مؤلف آن است که نشان دهد حیات جمعی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایرانیان، از حیث ساختاری به گونه‏ ای بود که در نهایت به نخبه‏ کشی منجر می‏ شده و از این‏ رو عناصر منفردی همچون امیرکبیر در تاریخ ایران اگرچه مؤثر بوده ولی عملا ره به جایی نبرده اند؛ چرا که این ساختار اساسا توان تحمل اصلاحات آنها را نداشته و بدین‏ خاطر مشاهده می‏شود که در اندک زمانی آنها را از سریر قدرت و تصدی زمام اصلاحات کشور به پایین می‏کشد.
خب یاد جمله پروفسور حسابی افتادم که میگفت : جهان سوم جایی ست که اگر میخواهی کشورت را آباد کنی خانه خراب میشوی …. درست در تایید مطالب کتاب آقای رضا قلی می باشد.
امیدوارم شما هم از خوندنش لذت ببرید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا