تلفن همراه

با YunOS آشنا شوید؛ این سیستم عامل، iOS را در چین پشت سر گذاشت!

yunOS

YunOSکه به آن Aliyun OS هم می‌گویند، یک توزیع لینکوس است که برای گوشی‌های هوشمند بر اساس پروژه کدباز اندروید نوشته شده است. Yun در چینی به معنی ابر است و بنابراین می‌شود حدس زد که ویژگی‌های ابری YunOS است که آن را شاخص می‌کند.

۰

در چین مسلما اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل موبایلی است. اما مطابق تازه‌ترین آمارها تا انتهای سال ۲۰۱۶ میلادی، YunOS شرکت علی بابا ۱۴ درصد کل سیستم‌عامل‌های موبایلی چین خواهد بود و از iOS پیشی خواهد گرفت. به این ترتیب YunOS روی ۱۰۰ میلیون گوشی فروش رفته در سال میلادی جاری نصب خواهد بود.

اما این YunOS واقعا چگونه سیستم عاملی است؟

YunOSکه به آن Aliyun OS هم می‌گویند، یک توزیع لینکوس است که برای گوشی‌های هوشمند بر اساس پروژه کدباز اندروید نوشته شده است. Yun در چینی به معنی ابر است و بنابراین می‌شود حدس زد که ویژگی‌های ابری YunOS است که آن را شاخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: شیائومی Mi Mix گوشی بدون لبه و سبک جدید گوشی ها!

YunOS را شاخه‌ای از گروه بزرگ علی بابا به نام علی‌کلاد نوشته است. این سیستم عامل نخستین بار در چین در تاریخ ۲۸ جولای سال ۲۰۱۱ رونمایی شد.

ایده اصلی جالب YunOS این است که تا جایی ممکن است خصوصیات ابری را برای کاربران موبایل به ارمغان آورد.

تا حالا بیشترین استفاده‌ای که کاربران موبایل از سرویس‌های ابری می‌کردند، ذخیره کردن عکس‌ها و دیتا روی آنها بوده است. اما YunOS ترتیبی می‌دهد که کاربر بتواند همه تنظیمات یا اصطلاحا ستینگ گوشی را هم به صورت ابری ذخیره کند و به علاوه بسیاری از اپ‌ها به جای اینکه واقعا روی گوشی ذخیره و اجرا شوند، در فضای ابری عمل می‌کنند و فقط بازخورد پردازش و اطلاعات آنها روی گوشی نمایش داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بررسی Mi Mix ؛ با زیباترین گوشی معرفی شده در سال ۲۰۱۶ آشنا شوید

بدیهی است که اجرای ابری اپلیکیشن‌ها باعث می‌شود که لازم نباشد اپ‌ها، از منابع خود گوشی برای اجرا استفاده کنند و بنابراین نسبت به گوشی‌های با سخت‌افزار مشابه، گوشی‌ها با YunOS حدود ۳۰ درصد سریع‌تر خواهند بود.

یکی از ویژگی‌های خوب دیگر YunOS ویژگی‌های امنیتی جامع آن است، چیزهای مثل محافظت در برابر درخواست‌های پرداخت غیرمعتبر از طریق پیامک، آنتی‌فیشینگ، تشخیص هوشمند مخاطب تماس‌های صوتی و پیامکی، آنتی‌ویروس و بلاک‌کننده تبلیغات.

ویژگی دیگر YunOS به درد کاربران سالخورده می‌خورد که از طریق آن می‌توانند نوع فونت و اندازه آن را به سادگی تغییر بدهند.

بیشتر بخوانید: ۵ دلیل قانع کننده برای نخریدن گوشی هوشمند !

اپ استور YunOS به خوبی سامان یافته و اپ‌ها به صورت موضوعی و بر اساس محبوبیت در آن مرتب شده‌اند. البته اپ‌های روتین اندروید هم روی گوشی‌های با YunOS قابل اجراست، منتها مواردی از کرش اپلیکیشن مشاهده شده است.

۱۱-۲۹-۲۰۱۶-۱۰-۵۰-۲۶-am

برخلاف باور برخی‌ها، YunOS را نمی‌توان فقط یک پوسته شخصی‌سازی شده اندروید دانست. YunOS در واقع یک پلتفرم لینوکس بر اساس اجرای آنلاین ابری اپلیکیشن‌هاست.

YunOS دو BSP دارد. BSP تقریبا همان کاری را می‌کند که بایوس در پی‌‌سی‌ها می‌کند، یعنی رابط بین سخت‌افزار و سیستم نرم‌افزاری است. یکی از BSP ها با اندروید سازگار است و دیگری با سیستم خاص خود YunOS سازگاری دارد. به علاوه ماشین مجازی یا VM اندروید با YunOS متفاوت است. اندروید از Dalvik VM بهره می‌برد، در حالی که YunOS ماشین مجازی ابری «علی» را دارد که تصور می‌شود ۱۱ درصد از Dalvik کاراتر باشد.

YunOSیک فریم‌ورک برای اجرای اپ‌های خود و یک فریم‌ورک سازگاری برای اجرای اپ‌های اندروید دارد. به علاوه YunOS  یک فریم‌ورک سرور ابری خاص خودش را دارد.

YunOS می‌تواند اطلاعات چند وسیله را همسان کند و به نوعی طراحی شده است که کاربران در هنگام اجرای آن لزوما از اکوسیستم علی بابا استفاده کنند. مثلا کاربر هنگام وب‌گردی به سادگی می‌تواند وارد فروشگاه آنلاین Taobao شود و خریدهای خود را انجام بدهد.

بیشتر بخوانید: ۵ رکورد نوکیا در دنیای تکنولوژی که نمی دانید!

ویژگی‌های دیگر YunOS:

نرم‌افزار عکاسی با مود زیبایی – شناسایی چهره – دستیار هوشمندی که عادات هر کاربر را متوجه می‌شود و وسیله را بر اساس آن شخصی‌سازی می‌کند- توانایی تشخیص اشارات. FingerSense می‌تواند تفاوت بین لمس با با سطح جلویی و پشت انگشت را متوجه بشود. به این ترتیب کاربر می‌تواند خیلی سریع با شیوه‌های مختلف لمس مثلا منو اپ‌های برگزیده را احضار کند یا اسکرین‌شات بگیرد. حتی پیشبینی شده که FingerSense در آینده بتواند متوجه زاویه لمس صفحه نمایش و میزان فشار لمس که همان لکس سه‌بعدی است، بشود!

۱۱-۲۹-۲۰۱۶-۱۰-۵۲-۱۱-am

توجه داشته باشید که مثل اندروید YunOS خاص گوشی‌های هوشمند نیست و می‌تواند روی تلویزیون‌های اینترنتی، سیستم‌های خودرو و خانه هوشمند، وسایل پوشیدنی هوشمند و … نصب شود.

اگر به این صفحه بروید، می‌توانید فهرست گوشی‌هایی که YunOS برایشان آمده را ببینید.

منبع: یک پزشک

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    علیرضا

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵ at ۱۶:۳۵

    سلام ببخشید لطفا برنامه های هکری برای اندرویدم هم بگذار. خیلی آقایی

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا