آموزش عکاسی

طرز کار دوربین عکاسی ؛ مقدمه‌ای بر آموزش عکاسی ۱

آموزش عکاسی

همه چیز در علم عکاسی بر پایه علم اپتیک است- علمی که به بررسی رفتار نور وقتی که دچار شکست، خم شدن، و به دام افتادن توسط مواد حساس به نور مانند فیلم عکاسی یا  سنسورهای نوری در دوربین های دیجیتال مدرن می شود می پردازد. پس بهتر است با  اصول طرز کار دوربین عکاسی آشنا شوید تا بتوانید مهارت عکاسی خود را بهبود ببخشید، چه از یک دوربین فوق حرفه ای و گرانقیمت SLR استفاده کنید و چه از دوربین تلفن همراه خود. در این مطلب با هم با طرز کار دوربین عکاسی آشنا خواهیم شد، با نت نوشت همراه باشید.

۳+

همه چیز در علم عکاسی بر پایه علم اپتیک است، علمی که به بررسی رفتار نور وقتی که دچار شکست، خم شدن، و به دام افتادن توسط مواد حساس به نور مانند فیلم عکاسی یا  سنسورهای نوری در دوربین های دیجیتال مدرن می شود می پردازد. پس بهتر است با  اصول طرز کار دوربین عکاسی آشنا شوید تا بتوانید مهارت عکاسی خود را بهبود ببخشید، چه از یک دوربین فوق حرفه ای و گرانقیمت SLR استفاده کنید و چه از دوربین تلفن همراه خود. در این مطلب با هم با طرز کار دوربین عکاسی آشنا خواهیم شد، با نت نوشت همراه باشید.

طرز کار دوربین عکاسی

طرز کار دوربین عکاسی

طرز کار دوربین عکاسی

حدودا بین سال های ۴۰۰ تا ۳۰۰ قبل از میلاد، فیلسوفان باستانی تمدن هایی که در آن علم و دانش پیشرفته تر از بقیه جهان بود (مانند چین و یونان) اولین تجربه عکاسی با طراحی وسایل ابتدایی (با نام obscura) برای ایجاد تصاویر را بدست آوردند. ایده این کار بسیار ساده بود:  ایجاد یک اتاقک کاملا تاریک که تنها یک باریکه نور به آن از طریق یک سوراخ در دیوار وارد می شد و در روبرو به یک صفحه تخت می تابید. نور به خط مستقیم می تابید (این اتاق تاریک این مسئله را اثبات می کرد.) ،بنابراین از سوراخ کوچک می گذشت ، و یک تصویر بر روی صفحه تخت در طرف دیگر ایجاد می کرد همانند تصویر فوق. نتیجه نسخه وارونه ای از اشیائی بود که در طرف مقابل صفحه دارای سوراخ در معرض نور گذاشته شده بودند. یک معجزه باور نکردنی ، و کشف علمی شگفت انگیز برای مردمی که بیش از یک هزاره قبل از “قرون وسطی” زندگی می کردند.

درک دوربین

برای درک طرز کار دوربین عکاسی و دوربین های دوران مدرن، ما می توانیم با همان تاریک خانه شروع کنیم، چند هزاره به جلو بیاییم، و شروع به صحبت در مورد اولین دوربین های روزنه ای کنیم. این دوربین ها از همان اصل ساده “حرکت به خط مستقیم” نور ، و ایجاد تصویر از شی روی سطح ماده حساس به نور – که دارای سطح واکنش شیمیایی دهنده در هنگام تابش نور می باشد- استفاده می کنند. بنابراین ایده پایه ای و اساسی هر دوربینی جمع آوری نور ، و ثبت آن روی نوعی ماده حساس به نور است که در دوربین های قدیمی تر آن را به عنوان فیلم عکاسی می شناختیم، و در دوربین های دیجیتال این وظیفه بر عهده سنسورهای حساس به نور است.

آیا هیچ چیزی سریعتر از نور حرکت می کند؟

آیا چیزی سریعتر از نور حرکت می کند؟

سوال مطرح شده در بالا سوالی فنی است و به سادگی نمی توان به آن پاسخ داد. ما از علم فیزیک می دانیم که سرعت نور در خلاء ثابت است ، حد نهایی سرعت که گذشتن از آن غیرممکن است. با این حال، نور، نسبت به ذرات دیگر، مانند نوترینوها که با همین سرعت منتشر می شوند دارای خاصیت جالبی است. بدان معنا که نور در هنگام گذشتن از محیط های مختلف دچار تغییر در سرعت انتشار، خم شدن و یا شکست، و تغییر در خواص می شود. “سرعت نور” هنگام گریز از مرکز ثقل یک ستاره به طرز قابل ملاحظه ای در مقایسه با نوترینوها کندتر است. گریز نور از نیروی جاذبه هسته یک ستاره ممکن است هزاران سال طول بکشد، در حالی که نوترینوهای ایجاد شده توسط ستاره در این مورد تحت تاثیر جاذبه قرار نگرفته و از میان چگال ترین ماده نیز با همان سرعت ۱۸۶۲۸۲ مایل در ثانیه گذر می کنند، به طوری که به سختی می توان باور کرد که چنین امری رخ داده. شما ممکن است بپرسید” همه این اطلاعات خوب و مفید است، اما برای عکاسی دانستن این اطلاعات به چه کار می آید؟”

۴

این ویژگی نور یعنی واکنش مختلف در محیط های متفاوت به ما اجازه می دهد تا نور را خم کرده ، یا بشکنیم، و آن را با استفاده از لنزهای عکاسی مدرن بر نقطه ای خاص متمرکز کنیم (فوکوس). این طرح پایه در طی دهه های گذشته تا به امروز تغییر نکرده و همان اصول اساسی از زمانی که اولین لنز اختراع شد تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مطلب تئوری طرز کار دوربین عکاسی را برای شما شرح دادیم، در ادامه و مطالب بعدی با نت نوشت همراه باشید. برای مشاهده تمامی مطالب آموزش عکاسی نت نوشت روی تگ آموزش عکاسی نت نوشت کلیک کنید

آموزش عکاسی در نت نوشت

طرز کار دوربین عکاسی ؛ مقدمه‌ای بر آموزش عکاسی ۱

آموزش مفاهیم فاصله کانونی ، فوکوس ، دیافراگم و سرعت شاتر ؛ مقدمه‌ای بر آموزش عکاسی ۲

شرح هنر عکاسی ؛ مقدمه‌ای بر آموزش عکاسی ۳

انواع دوربین عکاسی – آموزش عکاسی ۴

قسمت های مختلف دوربین عکاسی ؛ آموزش عکاسی ۵

انواع لنز دوربین و کاربرد آنها ؛ آموزش عکاسی ۶

آشنایی با ویزور یا منظره یاب ؛ آموزش عکاسی ۷

همه چیز راجع به دیافراگم ؛ آموزش عکاسی ۸

رنگ در عکاسی ؛ آموزش عکاسی ۹

عکاسی از کودکان ؛ آموزش عکاسی ۱۰

عکاسی پرتره ؛ آموزش عکاسی ۱۱

عکاسی HDR ؛ آموزش عکاسی ۱۲

عکاسی ماکرو از حشرات ؛ آموزش عکاسی ۱۳

عکاسی HDR با موبایل چگونه است؟

ایده عکاسی عاشقانه با پوزیشن های حرفه ای

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. علی پوربافرانی

    علی پوربافرانی

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ at ۱۷:۰۹

    حمید جان بسیار عالی بود
    من بشخصه تا انتها خوندم و یاد گرفتم

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا