دانستنی‌های سلامتی

بادکش درمانی چیست و چه فواید و چه عوارضی دارد؟

بادکش درمانی

بادکش درمانی یک روش طب سنتی و جایگزین است که در آن لیوان را بر روی پوست قرار داده و به وسیله آن مکش ایجاد می کنند. جنس لیوان می تواند شیشه ای، از چوب بامبو و یا سفالی باشد. طرفداران روش بادکش درمانی معتقدند که بادکش موجب درمان طیف وسیعی از بیماری ها می شود.

۳+

بادکش درمانی یک روش طب سنتی و جایگزین است که در آن لیوان را بر روی پوست قرار داده و به وسیله آن مکش ایجاد می کنند. جنس لیوان می تواند شیشه ای، از چوب بامبو و یا سفالی باشد. طرفداران روش بادکش درمانی معتقدند که بادکش موجب درمان طیف وسیعی از بیماری ها می شود. بادکش درمانی به مصر باستان، چین و فرهنگ های خاورمیانه ای باز می گردد. در یکی از کتب پزشکی مصر که متعلق به سال ۱۵۵۰ قبل از میلاد است نحوه بادکش کردن توضیح داده شده است.

اما جامعه پزشکی غرب نسبت به این طب مکمل و ادعاهای طرفداران آن خوشبین نیستند. انجمن سرطان امریکا می گوید که هیچ شواهد علمی مبتنی بر درمان سرطان و هیچ بیماری دیگری توسط بادکش درمانی وجود ندارد و بیشتر ادعا های موجود در حد نقل قول است نه بر اساس تحقیقات علمی!

اما نتایج یک تحقیقی در سال ۲۰۱۲ که در مجله PLoS ONE منتشر شد حاکی از این است که بادکش درمانی اثری بیش از یک دارونما دارد. محققان چینی و استرالیایی بر روی ۱۳۵ تحقیق صورت گرفته از سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۰ مطالعاتی انجام دادند. نتیجه گیری آن ها این بود که این روش درمانی ممکن است در کنار درمان های دیگر از جمله طب سوزنی و برخی داروها در درمان برخی بیماری ها مانند هرپس زوستر (زونا)، آکنه، فلج صورت و اسپوندیلوز گردن (آرتروز گردن) موثر باشد. اما با این حال این نتایج قطعی و دقیق نیست و محققان معتقدند که هنوز نیاز به انجام آزمایشات دقیق تری برای اثبات این ادعا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: فواید زالو درمانی

انواع مختلف بادکش درمانی

بادکش درمانی

بادکش درمانی

بادکش خشک (فقط مکیدن)

بادکش همراه با حجامت

در هر دو نوع بادکش چیزی مانند پنبه یا کاغذ را آتش زده و در داخل لیوان قرار داده و در همان حال به صورتی که پوست نسوزد روی پوست قرار می دهند. به علت ایجاد خلا آتش به سرعت خاموش می‌شود و پوست به درون لیوان کشیده شده و قرمز می شود. لیوان ۵ الی ۱۰ دقیقه روی پوست باقی می ماند. بادکش درمانی مدرن توسط یک پمپ پلاستیکی انجام می شود و می تواند روی پوست حرکت کند و چیزی شبیه ماساژ درمانی نیز می باشد.

بیشتر بخوانید: حجامت ، فواید و عوارض

فواید بادکش درمانی

انجمن حجامت بریتانیا می گوید که این روش می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کن. هر چند که این روش توسط بسیاری از پزشکان مورد استقبال قرار نگرفته اما روشی بسیار کارآمد برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله:

 اختلالات خونی مانند کم خونی و هموفیلی
بیماری های روماتیسمی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا
اختلالات باروری و بیماریهای زنان
مشکلات پوستی مانند اگزما و آکنه
فشار خون بالا (فشار خون بالا)
میگرن
اضطراب و افسردگی
سرفه های ناشی از آلرژی و آسم
واریس

می‌شود.

همچنین طرفداران این روش معتقدند که بادکش درمانی موجب کاهش درد و التهاب می شود. همچنین آرامش روحی و جسمی را برای فرد در پی دارد.

انجمن حجامت بریتانیا انجام بادکش را برای این دسته از افراد ممنوع اعلام کرده است:

زنان باردار و زنانی که در دوره عادت ماهیانه به سر می برند.
افراد مبتلا به سرطان متاستاتیک (سرطانی که از یک قسمت از بدن به قسمت های دیگر منتقل می شود)
افراد مبتلا به شکستگی استخوان یا اسپاسم عضلانی

همچنین این روش به هیچ عنوان نباید در نواحی بدن که دارای شرایط زیر است انجام شود:

بادکش

ترومبوز سیاهرگی عمقی
سرخرگ
زخم
نقاط دارای ضربان نبض قابل احساس

انجمن سرطان ایالات متحده می گوید که یکی از مشکلاتی که می تواند مرتبط به این روش باشد این است که بسیاری از بیماران سرطانی و بیماران دیگر ممکن است با تکیه بر این روش درمان پیگیر درمان های دیگر نباشند و این به ضرر این بیماران تمام می شود. از طرفی ممکن است کبودی های بدن افرادی که بادکش انجام می دهند در شرایطی که به علت بیماری دیگری به مراکز درمانی مراجعه کرده اند، اشتباها توسط کادر درمانی بیماری دیگری تصور شده و روند درمان به درستی انجام نشود.

مانند بسیاری از روش های طب سنتی این روش نیز به اندازه کافی مورد مطالعه انجام نشده است و تا انجام تحقیقات دقیق و علمی کامل نمی توان اظهار نظر دقیقی درباره فواید و یا عوارض آن کرد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا