علمی

مهیج ترین اکتشافات و یافته های علمی سال ۲۰۱۷؛ ترین‌های ۲۰۱۷

۲۰۱۷ سال اکتشافات بود: ناسا استفاده از راکت های قابل استفاده مجدد را آغاز کرد، بیماران شروع به درمان سلول های سرطانی خود کردند و دانشمندان هشتمین اقلیم گمشده زمین را کشف کردند. در ادامه برخی از مهیج ترین، جالب ترین و امیدوار کننده ترین یافته های علمی سال ۲۰۱۷ آورده شده است:

۰

۲۰۱۷ سال اکتشافات بود: ناسا استفاده از راکت های قابل استفاده مجدد را آغاز کرد، بیماران شروع به درمان سلول های سرطانی خود کردند و دانشمندان هشتمین اقلیم گمشده زمین را کشف کردند. در ادامه برخی از مهیج ترین، جالب ترین و امیدوار کننده ترین یافته های علمی سال ۲۰۱۷ آورده شده است:

 

تیمی بین المللی متشکل از ۳۲ دانشمند قاره جدیدی را در جنوب اقیانوس آرام کشف کرد

کاشفان زیلاندیا بر روی عرشه کشتی: یک هسته رسوبی حاصل از حفاری عمیق دریا توسط دانشمندان یافت شده است.

کاشفان زیلاندیا بر روی عرشه کشتی: یک هسته رسوبی حاصل از حفاری عمیق دریا توسط دانشمندان یافت شده است.

سرزمین گمشده “زیلاندیا” واقع در کف اقیانوس بین نیوزیلند و کالدونیای جدید است.این سرزمین از ابتدا در زیر آب نبوده – محققان فسیل هایی را کشف کرده اند که نشان می دهند گونه ایی از گیاهان و موجودات زنده، زمانی در آنجا زندگی می کردند.

برخی معتقدند که باید در کنار هفت قاره موجود، به عنوان هشتمین قاره به حساب آید.

 

دانشمندان چیزی شبیه به حیاتی نو، که هرگز تا به امروز وجود نداشت، را ساخته اند.

موجودات زنده دارای دو نوع جفت اسید آمینه هستند: A-T (آدنین-تیمین) و G-C (گوانین-سیتوزین). این  چهار حرف الفبا DNA ما را می نویسند و پایه ی تمام اطلاعات ژنتیکی در جهان طبیعی را تشکیل می دهند. اما دانشمندان می گویند آنها دو حرف جدید، جفتی غیر طبیعی بر مبنای X-Y را خلق کرده اند.

در ماه نوامبر، آنها نشان دادند که چگونه این بافت های سلولی مصنوعی می توانند به طور یکپارچه در کنار بافت های طبیعی DNA کار کنند.

فلوید رامسبرگ، که پژوهش در موسسه تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا را رهبری می کند، به وب سایت خبری بیزینس اسنایدر گفت که اختراع جدیدش می تواند راه درمان بیماری ها را بهبود بخشد. به عنوان مثال، می تواند راه پایین آمدن پروتئین ها در بدن را تغییر دهد، و کمک می کند تا داروها مدت زمان بیشتری در بدن باقی بمانند. وی در ادامه می گوید تیم در حال تحقیق بر روی اینکه که چگونه این یافته می تواند به بهبود درمان های سرطانی کمک کند، هستند.

دانشمندان شاهد چگونگی تشکیل طلا و پلاتین در جهان بودند.

تصویری از برخورد یک ستاره نوترونی و ایجاد پلاتین، طلا و دیگر عناصر سنگین گرانبها.

تصویری از برخورد یک ستاره نوترونی و ایجاد پلاتین، طلا و دیگر عناصر گرانبها.

تشکیل ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار انس طلا، هنگامی  که دو ستاره فوق سبک و پر از چگالی، در فاصله ۱۳۰ میلیون سال نوری از زمین با یکدیگر شاخ به شاخ شدند. این تصادف همچنین باعث به وجود آمدن ذخایر بزرگ نقره و پلاتین گردید.

این یافته ها، که توسط ۴،۰۰۰ اخترشناس هیجان زده در ماه اکتبر گزارش شد، حاکی از اولین رویت دانشمندان از برخورد دوستاره نوترونی می باشد.

انفجار عظیم دو ستاره، که با یک سوم سرعت نور با یک دیگر برخورد کردند، باعث به وجود آمدن امواج گرانشی شد. دستگاه های علمی مستقر بر روی زمین این امواج را ثبت کردند. اخترشناسان می گویند این رویداد تنها هر  ۱۰۰ هزار سال یک بار اتفاق می افتد.

دانشمندان به شیوه ای جدید، هرم بزرگ گیزا را مشاهده، و یک اتاق مخفی پیدا کردند.

تصویری از اهرام گیزا در مصر.

تصویری از اهرام گیزا در مصر.

محققان با استفاده از یک تکنیک تصویربرداری مبتکرانه – مربوط به ذرات با سرعت بالا – به نام میون، یک غار طویل  ۱۰۰ فوتی (۳۰متری) را کشف کردند. این ذرات زمانی ساخته می شوند که اشعه های کیهانی از ابرنواخترها (انفجار عظیم)، ستاره های نوترونی، سیاهچاله ها و دیگر اشعه های با انرژی بالا به زمین می رسند و با مولکول های هوا ارتباط برقرار می کنند.

محققان از این اشعه های کیهانی برای نفوذ بین میلیون ها تن سنگ در اهرام استفاده کردند و فضای خالی پنهان را از طریق آشکارسازهای ذره ای نمایان ساختند.

آنها می گویند که تقریبا ۱۰۰ درصد مطمئن هستند یک فضای بزرگ وجود دارد، اما فکر نمی کنند یک آرامگاه یا یک اتاق خاص باشد.

بیماران مبتلا به سرطان با سلول های خونی خود به نبرد با این بیماری می روند.

درمانی به نام “CAR T-Cell Therapy”، با روشی نو با برداشتن سلول های بیمار، مهندسی مجدد آنها، و بازگرداندن آنها به بدن، سرطان را درمان می کند. این درمان توسط سازمان غذا و داروی ایلات متحده مورد تایید قرار گرفته، و هزینه آن برای هر نفر ۴۷۵ هزار دلار می باشد (این درمان مختص کودکان است).

در ماه اکتبر، شیوه درمانی جدید دیگری به نام CAR-T، Yescarta برای بزرگسالان، برای درمان نوعی از سرطان خون (aggressive B-cell non-Hodgkin lymphoma) مورد تأیید این سازمان واقع شد.

نشانه های بیشتری از وضعیت ناپایدار ذوب شدن یخ های قطبی به دست آمده.

شکافی با تقریبا 91 متر عرض و یک کیلومتر طول، در یخسار "Larsen C" قطب جنوب.

شکافی با تقریبا ۹۱ متر عرض و یک کیلومتر طول، در یخسار “Larsen C” قطب جنوب.

در ماه جولای یک تکه یخ بزرگ از یخسار “Larsen C” در قطب جنوب جدا، و شناور شد. که از لحاظ بزرگی، به عنوان سومین آیسبرگ ثبت شده.

دانشمندان همچنین از وضعیت یخ های قطب شمال نگران هستند: اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) در ماه دسامبر اعلام کرد که “قطب شمال هیچ نشانه ای از بازگشت به ناحیه ایی یخی، مانند آنچه ده ها سال پیش بود، را ندارد.”

 

ناسا هفت سیاره جدید را یافته که ممکن است برای زندگی خارج از زمین مناسب باشند.

هفت کره در مدار یک ستاره در نزدیکی منظومه شمسی، به نام TRAPPIST-1 ، که حداقل شش تا از آنها سیاره های سنگی مانند زمین هستند، کشف شد.

دانشمندان می گویند این سیاره ها که با نام “Zone Goldilocks” شناخته می شوند، که تنها ۴۰ سال نوری از زمین فاصله دارند، نه خیلی گرم و نه خیلی سردند، شاید برای زندگی مناسب باشند…

 

یک فضاپیمای رباتیک که برای ۱۳ سال پیرامون زحل و قمرهای آن در حال کاوش بود، شیرجه ایی مهیج و مهلک زده است.

زحل

زحل

قبل از اینکه کاوشگر” کاسیینی” در تاریخ ۱۵ سپتامبر به طرف مرگ شیرجه بزند، عکس های شگفت انگیزی از زحل منتشر کرد، که تا قبل از آن چنین تصاویری از این سیاره دیده نشده بود.

پس از ۱۳ سال چرخش به دور زحل، ماموریت «کاسینی» به نام  «فینال بزرگ» با پرواز بر فراز تیتان شروع شد. سپس کاسینی با خلق یک شاهکار، ۱۲۰۰ مایل مسافت بین زحل و حلقه ی یخش، را پیمود. در نهایت فضاپیما در اعماق ابرهای این سیاره فرود می آید و می سوزد .

 

بدن نوزادان در ICU اسکن می شود.

سیستم ام آر آی پذیرش نوزادان اولین دستگاه ایمن (از نظر مواجهه با اشعه ها و تابش های مغناطیسی قدرتمند) و مطمئنی است که برای نوزادان نارس که در بیمارستان تحت درمان قرار می گیرند، قرار داده شده.

SpaceX (شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی) از یک بالابرنده موشک قابل استفاده مجدد استفاده می کند. که بعد از استفاده، سقوط نخواهد کرد.

SpaceX

SpaceX

بالا برنده ها اغلب گران ترین بخش از یک راکت چند طبقه ایی هستند و به طور سنتی، پس از یک بار استفاده، به اعماق اقیانوس ها می روند.

اما ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت SpaceX، از سیستم های بالابر Falcon 9 و Falcon Heavy استفاده می کند. که دارای استفاده مجدد نسبتا سریع و ارزان هستند، و صرفه جویی ۱۸ میلیون دلاری در یک راه اندازی به ارمغان می آورند. (چه معامله ای.)

اولین بار که ایلان ماسک توانست یکی از این راکت های قابل استفاده مجدد را با موفقیت آزمایش کند، در ۳۰ مارس، هنگامی که یک فالکون ۹ یک ماهواره را به مدار هدایت کرد،  و به دنبال آن با بازگشت اولین قطعه بالا برنده به جو، بر روی عرشه یک کشتی در اقیانوس اطلس فرود آمد، بود.

 

دانشمندان به پیوند اعضای درونی خوک به بدن انسان نزدیکتر شدند.

لوهان یانگ، افسر ارشد علمی Egenesis

لوهان یانگ، افسر ارشد علمی Egenesis

اگر عمل پیوند برخی از ارگان های خوک بر روی انسان موفقیت آمیز باشد، می تواند پیروزی بزرگی برای بیش از ۱۱۸ هزار بیمار در لیست انتظار برای پیوند در ایالات متحده باشد.

در ماه اوت، استارت آپ بیوتکنولوژی eGenesis  مستقر در دانشگاه کمبریج اعلام کرد که این شرکت از ابزار ویرایش ژن “CRISPR” برای مهندسی خوک ها استفاده کرده، که ویروس های کلیدی (که مانع اصلی استفاده از اعضای خوک در انسان هستند)، را به انسان سرایت نمی دهند.

امسال در اقدامی دیگر با CRISPR، زیست شناسان در ایالت اورگن با موفقیت DNA جنین های حیاتی انسان را ویرایش و اصلاح کردند. این می تواند اولین قدم به سوی ویرایش بیماری های ژنتیکی و اصلاح جهش در انسان های نابالغ باشد. اما بعضی از اینکه این امر تحقق یابد می ترسند، زیرا ویرایش می تواند مسیر تکامل گونه های ما را تغییر، یا منجر به “نوزادان طراحی شده” شود.

 

دانشمندان کامپیوتر چینی یک جهش “کوانتومی” را به راهی دور انتقال دادند.

پرتوهای زمینی، فوتون ها را به سمت ماهواره Micius چین در فضا پرتاب می کنند.

پرتوهای زمینی، فوتون ها را به سمت ماهواره Micius چین در فضا پرتاب می کنند.

دانشمندان در چین برای اولین بار در سال جاری، با استفاده از آینه و لیزر، فوتون ها (ویژگی های ذرات نور) را از زمین به فضا فرستادند. این موفقیت بزرگ برای فیزیکدانان کوانتومی بود که می گویند این یافته می تواند چگونگی حرکت انرژی و اطلاعات را در سراسر جهان، به طور کامل تغییر دهد.

اما این تکنیک برای صفحه نمایش های ما، هیجان انگیز تر از خودماست – این می تواند منجر به یک نوع جدیدی از محاسبات کوانتومی شود که به شیوه ای فراتر از تخیل ما کار می کند. این نوع شبکه کوانتومی فوق العاده سریع می تواند یک نوع وسیله ارتباطی امن تر، سریع تر و تقریبا ضدهک باشد.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا