دانستنی‌های سلامتی

مضرات شوینده های شیمیایی را بدانید و تا می توانید از آنها استفاده نکنید!

مضرات مواد شوینده شیمیایی را بدانید

مواد شوینده و بهداشتی امروزه به قدری پر مصرف شده اند که جزئی از زندگی روزمره ما شده اند. آیا شما هوای کوه و نسیم دریا را به عطر و اسانس های شیمیایی که در این مواد شوینده  به کار رفته است را ترجیح می دهید؟ در ادامه با بررسی مضرات مواد شوینده شیمیایی با نت نوشت همراه باشید.

۱+

مواد شوینده و بهداشتی امروزه به قدری پر مصرف شده اند که جزئی از زندگی روزمره ما شده اند. آیا شما هوای کوه و نسیم دریا را به عطر و اسانس های شیمیایی که در این مواد شوینده  به کار رفته است را ترجیح می دهید؟ در ادامه با بررسی مضرات شوینده های شیمیایی با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: خطر شوینده های شیمیایی خانگی برای ریه ها بیشتر از سیگار است!

مضرات شوینده های شیمیایی

همگی خوب میدانیم که دستمالهای به کار رفته هنگام نظافت با مواد شوینده شیمیایی به راحتی تمیز و عاری از مواد شیمیایی نخواهند شد. این کار سبب می شود آلودگی و مواد شیمیایی وارد بدن ما شده و بیماریهای مختلفی را ایجاد کند و ابدا نباید از مضرات شوینده های شیمیایی غافل شویم.

ترکیبات و مضرات مواد شوینده

پیش از آغاز بررسی مضرات شوینده های شیمیایی باید گفت اگر از ترکیبات مواد شوینده شیمیایی و پرمصرف بدانیم مسلما نیازی به شمردن مضرات مواد شوینده نخواهد بود!

بیشتر بخوانید: ساخت مایع ظرفشویی طبیعی به آسانی در خانه!

Aplha:

یک ماده به کار رفته در دستمال کاغذی است که می تواند سردرد و از دست داد کنترل عضلانی ایجاد کند. این ماده سمی بر روی سیستم اعصاب مرکزی و سیستم تنفسی اثر سو دارد.

بنزیل استات:

نوعی عطر و یا خوشبو کننده پرمصرف در شوینده های بهداشتی است که سبب ایجاد سرطان لوزالمعده می شود. از مضرات شوینده های شیمیایی اینکه قرار گرفتن در مجاورت این ماده خواب آلودگی، گیجی، قرمزی چشمها و خشکی پوست به همراه دارد. بخارات ناشی از بنزیل استات سوزش گلو و اختلالات تنفسی به وجود می آورد.

بیشتر بخوانید: سالم ترین جنس ظرف غذاخوری چیست؟ چینی، شیشه، ملامین یا سفال؟

بنزیل الکل:

این ماده شیمیایی یکی از بدترین محرکات دستگاه تنفسی است که طبق آزمایش های انجام شده باید هشدار بدهیم که بنزیل استات یکی می تواند از عوامل ایجاد افسردگی باشد.

 کافور:

کافور یا Camphor که از روغن کاج به دست می آید ضربان قلب را افزایش داده و اشتها را کم می کند. میزان زیاد کافور می تواند سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر خود قرار داده  بی حالی، گیجی، گرفتگی معده و استفراغ شدید ایجاد می کند. کلروفرم در پیوندهای هیدروژنی تمامی دستمال های کاغذی و ورقهای خشک به کار می رود می تواند به سرعت از طریق پوست وارد دهان و راههای هوایی شده و دپرسیون تنفسی و زخم های پوست و سوزش چشم به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: نحوه شستن اسباب بازی ؛ روش های ضدعفونی کردن اسباب بازی ها و جلوگیری از بیماری کودکان

اتیل استات:

این ماده شیمیایی برای نرم کردن پارچه و لباس به کار می رود. آن در لیست زباله های خطرناک سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. می تواند گلو، بینی و چشمها را به شدت تحریک کند.

Dichlorobenzene:

این ماده شیمیایی معمولا در آفت کش ها و ورق خشک کن ها به عنوان یک عامل آنتی استاتیک استفاده می شود. قرار گرفتن بدن با این ماده می تواند به پوست و چشم و گلو آسیبهای خطرناکی وارد کند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز در نظر دارد این ماده را به عنوان یک سرطانزا معرفی کند.

بیشتر بخوانید: استفاده صحیح از یخچال , روش های مصرف کمتر برق، نگهداری بهتر غذا و طول عمر بیشتر یخچال

جایگزین های طبیعی مواد شوینده شیمیایی  

نگران مضرات شوینده های شیمیایی نباشید این مواد شوینده پرضرر جایگزین های طبیعی و بدون ضرر نیز دارند. در ادامه به معرفی نسخه های طبیعی این مواد خواهیم پرداخت.

 سرکه

سرکه جایگزین طبیعی مواد شوینده

سرکه جایگزین طبیعی مواد شوینده

سرکه سفید می تواند لکه های سر سخت را از لباس حذف کند. می توانید ۴/۱ فنجان سرکه سفید درون ماشین لباسشویی اضافه کنید تا تمامی لکه ها به راحتی از بین بروند.

جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان بر طرف کننده بوی بد دهان می باشد که می تواند جایگزین مواد شیمیایی قوی و مضرات شوینده های شیمیایی باشد. ۳ قاشق غذا خوری جوش شیرین در ماشین لباسشویی ریخته تا بوی بد لباسها کاملا بر طرف شود.

بیشتر بخوانید: نحوه کار ماشین ظرفشویی و راه هایی برای عملکرد بهتر بهداشتی آن

توپ خشک کن

توپهای خشک کن نه تنها فاقد مواد شیمیایی مضر هستند بلکه چندین مرتبه قابل مصرف می باشند. این توپها می توانند رطوبت لباس را سریعتر جذب کرده و لباس را خیلی سریعتر خشک کنند.

 

بدون در نظر گرفتن مواد شوینده شیمیایی نیز می توانید زندگی سالم و بدون ضرری داشته باشید. استفاده از مواد طبیعی هم می تواند به سلامتی شما کمک کند هم می تواند نتیجه بهتری در نظافت داشته باشد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا