دانستنی‌های سلامتی

درمان استرس: اضطراب و استرس مزمن را با راهکارهای طبیعی از بین ببرید

درمان استرس
۶+

خستگی و استرس امانتان را بریده و در طی روز احساس می‌کنید انرژی ندارید؟ شاید برای درمان استرس به سراغ شکر و کافئین بروید تا به سرعت انرژی از دست رفته را جبران کنید، ولی بعد از چند ساعت می‌بینید دوباره خستگی به سراغ تان می‌آید.

پس روی کافئین و نوشابه‌های انرژی زا حساب نکنید چون اوضاع وخیم تر می‌شود. استفاده از مواد غذایی آرامبخش اعصاب و ضد استرس یک راهکار خوب برای مقابله با تنش‌های روزمره است.

درمان استرس با مواد غذایی

قبل از بازنگری رژیم غذایی و قرار دادن مواد غذایی برای درمان استرس، آب را در اولویت قرار دهید. البته نه فقط آب خالص یعنی H2O. بلکه آب را با مقدار بسیار کم نمک بنوشید تا بدن دهیدراته یعنی با کمبود آب مواجه نشود. در واقع اولین قدم، آب رسانی مناسب بدن است.

پس به محض بیدار شدن از خواب یک لیوان آب بنوشید تا خط آغاز مسابقه در طول روز برای آب رسانی به بدن‌تان باشد.

در طی روز آب را نه همراه غذا بلکه بین وعده‌های اصلی میل کنید تا هضم غذا و آب رسانی (هیدراته) به بهترین شکل انجام گیرد. برای مقابله بهتر با خستگی و استرس با اضافه کردن مواد غذایی برای درمان استرس جریان بخش انرژی در بدن‌تان باشید.

به این ترتیب از رخوت روزانه که بیشتر بعدازظهرها اتفاق می‌افتد یک بار برای همیشه خلاص می‌شوید.

استرس برای بدن انسان مضرات بسیاری دارد ولی این روزها استرس مسئله‌ای است که سن و سال و وقت و روز ندارد. این که مدیریت استرس بدانید و یا از طرق مختلف آن را درمان کنید، یک گام بلند رو به جلو برداشته اید.

به جای استفاده از قرص و دارو که همه برای بدن به خصوص مغز بسیار مضر هستند، می‌توانید یک رژیم غذایی سالم بگیرید.

یک رژیم کاملا طبیعی با مواد غذایی آرامبخش که استرس شما را بهتر از خودتان کنترل کند. مدیریت استرس خود را به مواد غذایی آرامبخش بسپارید تا با روشی کاملا طبیعی درمان شوید.

اگر از مدیریت استرس ناتوان باشید به زودی بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، چاقی، دیابت و بسیاری از مشکلات دیگر به سراغتان می‌آیند.

راه‌های بسیاری برای رسیدن به آرامش و مدیریت استرس وجود دارد. تمرینات یوگا، تکنیک‌های تنفسی از جمله روش‌های دور شدن از اضطراب هستند.

اما مهم تر از همه آن چیزی است که می‌خورید. مواد غذایی بیشتر از هر مسئله دیگری بر روی بدن شما تاثیر گذار هستند.

اسپیرولینا Spirulina

آنتی اکسیدان موجود در اسپیرولینا به جنگ استرس می‌رود

آنتی اکسیدان موجود در اسپیرولینا به جنگ استرس می‌رود

این گیاه مورد علاقه آزتک‌ها سرشار از آمینو اسید و پروتئین، بیشتر از هر ماده غذایی دیگر حاوی آهن، انواع ویتامین B و منیزیم است که عوامل اصلی حفظ سطح انرژی بدن و از مواد غذایی برای درمان استرس و خستگی روزانه می‌باشد.

آنتی اکسیدان موجود در اسپیرولینا هم به جنگ استرس می‌رود. فقط یک قاشق غذاخوری از این ماده غذایی عالی ۵۰ درصد از ویتامین ۱۲ B و ۲۰ درصد از آهن موردنیاز روزانه بدن را تامین می‌کند.

این جلبک پرخاصیت اکسیر جوانی است و احتمالا بتوان به عنوان مکمل و به شکل دارو آن را در ایران یافت.

موز

موز از مواد غذایی برای درمان استرس و خستگی روزانه است حاوی میزان زیادی فیبر قابل حل در آب است و سطح قند خون را پایین می‌آورد. در نتیجه استرس کمتر و فکر راحت تری خواهید داشت.

این میوه همچنین حاوی پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های B است که باعث افزایش انرژی و حفظ آن می‌شود. برای شروع یک روز خوب ناشتا یک عدد موز میل کنید. وقتی هم هوس غذای شیرین می‌کنید یک موز بخورید.

به سرعت احساس می‌کنید دیگر دلتان نمی‌خواهد قهوه یا میان وعده دیگری میل کنید.

تخم شربتی

این دانه‌های کوچک ولی قدرتمند دارای آهن، منیزیم و آمینو اسیدهای لازم برای داشتن یک روز پر انرژی است.

کلسیم و ویتامین‌های گروه B موجود در تخم شربتی استرس را کاهش می‌دهد و از خستگی جلوگیری می‌کند. این دانه‌ها را به کورن فلکس، اسموتی یا دسری مثل فرنی اضافه کنید تا روز را با یک صبحانه پر انرژی شروع کنید.

برای درمان استرس نارگیل بخورید

این یکی از مواد غذایی برای درمان استرس و خستگی روزانه استو حاوی چربی‌های مفید مثل تری گلیسیرید است که انرژی روحی و جسمی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

آمینو اسیدها، ویتامین‌های گروه B، منیزیم و پتاسیم موجود در گوشت و آب نارگیل انرژی زیادی ایجاد می‌کند. علت انرژی بخشی نوشابه‌های انرژی زا چیست؟ الکترولیت ها. در واقع آب نارگیل نامبر وان نوشابه‌های دارای الکترولیت است.

همه قسمت‌های نارگیل، گوشت، آب و روغنش را می‌توانید به اسموتی، سوپ، غذا یا آشامیدنی اضافه و میل کنید.

کاکائو

فیبر، ویتامین ها، پروتئین و روی بسته کامل انرژی بخشی کاکائو است. از میان تمام منابع حاوی منیزیم کاکائو حرف اول را می‌زند. منیزیم یکی از مهمترین مواد معدنی برای حفظ و افزایش انرژی بدن است.

علاوه بر همه این ویژگی‌ها کاکائو سوخت و ساز سلولی را افزایش می‌دهد، استرس را از بین می‌برد، هوس به خوراکی‌های شیرین و بالا و پایین شدن حالت روحی را کاهش می‌دهد. وقتی صدای زنگ کمبود انرژی بدن به صدا در می‌آید منظورش کافئین نیست.

بلکه خوردن کاکائوی خام است. این ماده خوراکی حاوی ماده‌ای به نام تئوبورمین (Theobormine) است که باعث انبساط رگ شده، خون و اکسیژن بهتر به بافت‌ها می‌رسد.

خبر خوب برای افراد مبتلا به آسم این که این ماده غذایی باعث شل شدن نایچه‌های شش‌ها شده و تنفس را راحت تر می‌کند. کاکائوی خام را از جایی بخرید که حتما به آن اطمینان دارید.

اضافه کردن کمی پودر کاکائو به اسموتی ، دسر یا خوردن یک تکه شکلات سراسر روز شما را سرحال نگه می‌دارد.

تخمه کدو

تخمه کدو از مواد غذایی برای درمان استرس و خستگی روزانه است. کافی است بعدازظهرها به اندازه یک مشت تخمه کدوتنبل بخورید تا با خستگی و استرس خداحافظی کنید.

این دانه‌های سفید رنگ خوشمزه حاوی روی و آهن، باعث غلبه شما بر استرس می‌شود. جایزه خوردن این نوع تخمه هم خاصیت ضد التهابی آن است.

پس آن را به عنوان میان وعده استفاده کنید یا مغز آن را روی سالاد و غذاهای اصلی بریزید و نوش جان کنید.

ماکارو (Maca roots)

ماکارو به خوبی از پس درمان استرس برخواهد آمد

ماکارو به خوبی از پس درمان استرس برخواهد آمد

یک پودر طلایی رنگ با تنوع فراوان که یکی از بهترین انرژی رسان‌های بدن محسوب می‌شود. اصل این گیاه از کشور پرو است و به دلیل بهبود عملکرد هورمون‌های بدن به خوبی از پس کنترل استرس برمی آید.

فقط کافی است یک قاشق غذاخوری پودر ریشه ماکارو را به اسموتی یا سوپ اضافه کرده میل کنید تا ببینید چقدر بدن تان انرژی دارد.

اسفناج

اسفناج دارای منیزیم، آهن، انواع ویتامین‌های B و پروتئین و از مواد غذایی برای درمان استرس و خستگی روزانه است. علاوه بر این ویتامین C موجود در این برگ‌های سبز جذب آهن را افزایش می‌دهد.

کلروفیل موجود در اسفناج انواع التهابات ناشی از خستگی و استرس را از بین می‌برد. کلروفیل یک دی توکسی فایر (Detoxifier) قوی است و توکسین‌های ایجاد شده در نتیجه خستگی را از بین می‌برد.

خوردن مداوم اسفناج سطح توکسین ایجاد شده در سلول‌ها را کاهش داده انرژی طبیعی بیشتری به شما هدیه می‌دهد. از اسفناج در سالاد، ساندویچ، اسموتی، سوپ و درست کردن انواع سس‌ها استفاده کنید و از خواص بی شمار آن بهره ببرید.

کربوهیدرات آرام بخش است

هنگامی که کربوهیدرات مصرف می‌کنید مغز شما سروتونین بیشتری تولید می‌کند. این ماده حس آرامش به شما منتقل می‌کند.

شما می‌توانید کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای که برای کنترل قند خون بسیار مفید است مصرف کنید تا طولانی مدت وضعیت روحی متعادلی داشته باشید.

پاستا، نان جو یا بلغور جو دو سر بخورید که این‌ها گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. گاهی از شیرینی جات یا نوشیدنی‌های حاوی کربوهیدرات استفاده کنید. مثلا زمانی که استرس بیشتری دارید.

خودتان را به یک فنجان چای دعوت کنید

اگر می‌خواهید تاثیرات استرس را به سرعت درمان کنید، یک فنجان چای داغ سیاه میل کنید. چای یکی از مواد غذایی آرامبخش است.

نوشیدن یک فنجان چای سیاه سطح کورتیزول هورمون استرس را که معمولا یک حالت پریشانی ایجاد می‌کند، به سرعت کاهش می‌دهد.

آووکادو بخورید

هر زمان که شما مبتلا به استرس می‌شوید یا تحت فشار‌های روانی قرار می‌گیرید، فشار خونتان افزایش پیدا می‌کند. آووکادو و موز یکی از مواد غذایی آرامبخش هستند که میزان بالایی پتاسیم دارند که می‌توانند هم فشار خون را کنترل کنند و هم شما را آرام کنند.

وجود عنصر گاکامول که درمان کننده چربی‌های اضافه است در آووکادو کمک می‌کند با این که این میوه کالری بالایی دارد شما دچار اضافه وزن نشوید. پس با خیال راحت هر زمان که تحت فشار روحی قرار گرفتید یک موز یا آووکادو میل کنید.

با ماهی‌ها در آرامش شنا کنید

ماهی‌های چرب مانند قزل آلا و یا ماهی تن که میزان بالایی اسید‌های چرب امگا ۳ دارند، در روند درمان افسردگی و استرس بسیار موثر می‌باشند.

ماهی‌ها جهت درمان سندرم افسردگی پیش از قاعدگی نیز بسیار موثر هستند. شما می‌بایست حداقل ۳۰ گرم ماهی چرب را در هفته میل کنید تا میزان امگا ۳ آن شما را به آرامش برساند.

آجیل مشکل گشا برای درمان استرس!

آجیل یکی از مواد غذایی آرامبخش و راه‌های خوردنی است که مشکلات روحی شما را برطرف می‌کند.

مغزهایی مانند پسته، گردو، فندق، بادام و . . . منابع خوبی از چربی‌های سالم هستند که سبب کاهش استرس و التهاب شریان‌ها می‌شوند. آجیل خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و میزان کلسترول خون را در تعادل نگه می‌دارد. هر روز تعدادی انگشت شمار از هر کدام مغزهای آجیل مصرف کنید. توجه داشته باشید که مصرف زیاد آجیل سبب افزایش وزن می‌شود.

گابا

گابا یا آمینواسید گاما Gamma Aminobutyric Acid از دیگر موادی است که در مکمل‌های دارویی وجود دارد و شما می‌توانید با مشورت با پزشک یا داروخانه آن را تهیه کنید.

این آمینو اسید باعث آرامش ماهیچه‌ها، رفع بی خوابی، متعادل شدن فشارخون و کاهش و درمان طبیعی تنش و اضطراب می‌شود.

ویتامین B کمپلکس برای درمان استرس فراموش نشود

ویتامین‌های گروه B تاثیر مستقیم با حالات روحی و اضطراب دارد. از مکمل‌های غذایی که حاوی ویتامین‌های این گروه است یا به طور اختصاصی کل ویتامین‌های گروه B را دارد استفاده کنید.

امگا ۳،۶،۹ استفاده کنید

مکمل‌های غذایی گروه امگا به شکل کپسول‌های ژلاتینی وجود دارد که شما با مراجعه به داروخانه بدون نیاز به نسخه پزشک می‌توانید آن‌ها را خریداری و مصرف کنید.

این سه روغن تهیه شده از کتان، ماهی و گل گاوزبان باعث درمان استرس و اضطراب، سلامتی مغز و قلب می‌شود.

خوبی این روغن‌ها این است که شما می‌توانید بدون نگرانی روزی یک یا دو کپسول ژلاتینی را همراه با صبحانه یا ناهار میل کنید.

Ashwagandha

Ashwagandha قدرت بدن را در برابر استرس افزایش می‌دهد و بخوبی علائم اضطراب را از بین می‌برد

Ashwagandha قدرت بدن را در برابر استرس افزایش می‌دهد و بخوبی علائم اضطراب را از بین می‌برد

یکی از بهترین گیاهان کنترل کننده حملات عصبی و درمان طبیعی تنش و اضطراب است. Ashwagandha قدرت بدن را در برابر استرس افزایش می‌دهد و بخوبی علائم اضطراب را از بین می‌برد.

چون این گیاه قدرتمند رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در مغز را نابود می‌کند، تمرکز حواس را افزایش می‌بخشد، خستگی را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا اضطراب از بین برود.

حذف مصرف الکل و محدود کردن مصرف کافئین

وقتی شخص مضطرب است مصرف الکل نه تنها حالش را خوب نمی‌کند بلکه حملات عصبی و اضطراب را تشدید می‌کند. سعی کنید حتی در جمع‌های دوستانه از الکل استفاده نکنید.

مصرف چای و قهوه را به یکی دو فنجان در روز محدود کنید.

برای درمان استرس منیزیم مصرف کنید

این ماده معدنی در بدن بیشتر بزرگسالان به اندازه کافی وجود ندارد. منیزیم باعث کارکرد بهتر ماهیچه و جلوگیری از گرفتگی عضلات می‌شود. سعی کنید از مکمل‌های حاوی منیزیم یا غذاهای حاوی این ماده استفاده کنید.

برای درمان استرس از روغن اسطوخودوس استفاده کنید

اسطوخودوس چه به شکل دم کردن گیاه مصرف شود یا روغن آن را به شکل رایحه درمانی استفاده کنید تاثیر خوبی برای رفع اضطراب و داشتن آرامش دارد.

مطالعات نشان داده روغن اسطوخودوس به اندازه داروی درمان کننده اضطراب یعنی بنزودیازپین Benzodiazepine تاثیر دارد.

می توانید یکی دو قطره روغن اسطوخودوس را روی گردن، قسمت داخلی مچ و شقیقه‌ها بمالید و تاثیر آن را ببینید.

از غذاهای شیرین و فرآوری شده دوری کنید

شکر سم سفیدی است که فقط برای چند ثانیه احساس خوشایندی به شما می‌دهد. بعد از یکی دو ساعت بدن شما با کوهی از اضطراب مواجه می‌شود. کلافه هستید، خستگی رهایتان نمی‌کند، زود عصبانی می‌شوید و مضطربانه نمی‌دانید چرا حال روحی تان بالا و پایین می‌رود و ثبات ندارد.

بیشتر بخوانید: انرژی مثبت بفرستید؛ قدرت جملات مثبت اینگونه زندگی‌تان را زیر و رو می‌کنند

درمان استرس با طب فشاری

راه دیگر استفاده از طب فشاری است. در نت نوشت بارها از این طب صحبت کرده ایم و در ویدیوی زیر به درمان فشار خون با طب سنتی و درمان استرس با طب فشاری خواهیم پرداخت. این روش با به جریان انداختن گردش خون به کاهش استرس و گرفتگی عضلات کمک می‌کند. همچنین انرژی‌های حیاتی بدن را فعال کرده و موجب درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌گردد.

در ویدیوی زیر خواهید فهمید که نقطه GB 21 را فعال کنید و استرس و فشار خون را کاهش دهید.

منبع + + + + + +

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    hn

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ at ۲۳:۵۲

    وای از استرس
    والا ما همه جوره امتحان کردیم خوب نشدیم

    ۰
  2. Avatar

    موسوی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ at ۹:۳۲

    سلام
    میشه برا رفع استرس از قرص کلردیازپوکساید استفاده کرد؟

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا