دانستنی‌های سلامتی

غذای مقوی برای مردان برای داشتن بدنی سالم و روحیه خوب را بشناسید

غذای مقوی برای مردان

ماهی هایی مثل سالمون و ساردین سرشار از چربی های مفید و امگا ۳ و از مواد غذایی مقوی برای مردان است. استفاده فقط دوبار در هفته از ماهی مرگ ناشی از بیماری های قلبی را به شدت کم می کند.

۱+

تفاوت های بدن زنان و مردان انکار نشدنی است. یک غذای مقوی برای یک مرد می تواند یک غذای مضر برای یک زن باشد و بالعکس. هر چند که مواد غذایی مقوی در اکثر مواقع هم برای زنان و هم مردان سودمند است اما برخی از آن ها فقط برای سلامتی مردان و برخی برای زنان کاربرد دارند.  در این مقاله در نت نوشت بحث اختصاصی غذای مقوی برای مردان را برای داشتن بدنی سالم و روحیه خوب را مطالعه می کنید.

غذای مقوی برای مردان :

۱- گوشت قرمز

غذای مقوی برای مردان

غذای مقوی برای مردان

اگر دوستدار استیک و سیب زمینی هستید، به شما تبریک می گوییم. سیب زمینی و گوشت قرمز کم چرب منبعی غنی از پروتئین است. هر چند نسبت به گوشت سفید مثل سینه مرغ کمی چربی ش بیشتر است ولی به دلیل داشتن آمینو اسیدی به نام لئوسین (Leucine) ماهیچه ساز خوبی است و از مواد غذایی مقوی برای مردان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: خواص ویتامین b12  برای بدن چیست؟

۲- گوشت ماهی

ماهی هایی مثل سالمون و ساردین سرشار از چربی های مفید و امگا ۳ و یک غذای مقوی برای مردان است. استفاده فقط دوبار در هفته از ماهی مرگ ناشی از بیماری های قلبی را به شدت کم می کند.

۳- گیلاس

گیلاس یک داروی ضد التهاب طبیعی است که همیشه بخصوص هنگام تمرین های ورزشی می توانید از آب آن بدون هیچ گونه عوارض جانبی استفاده کنید و یک غذای مقوی برای مردان است.

بیشتر بخوانید: ویتامین پوست صورت را بشناسید!

۴- شکلات

اگر تغذیه خوبی دارید شکلات هم بخورید تا باعث گردش جریان بهتر خون در بدن تان شوید. بهترین دشمن کلسترول بد شکلات تیره است. البته زیاده روی نکنید تا دچار اضافه وزن نشوید. روزانه حدود ۳ گرم از این ماده خوشمزه کافی است.

بیشتر بخوانید: خواص ویتامین k2 یک ویتامین کمیاب با مزایای بسیار زیاد

۵- صدف

صدف و سایر غذاهای دریایی منبع سرشاری از روی هستند که باعث سلامتی ماهیچه ها، قلب و قدرت باروری و یک غذای مقوی برای مردان است. پایین بودن روی در مردان اسپرم ها را ضعیف می کند. اگر دسترسی به غذاهای دریایی مشکل است به جای آن از بوقلمون، مرغ، گوشت گوساله یا گاو، آجیل و مغز تخمه ها استفاده کنید.

۶- آووکادو

این گیاه با بافت نرم پر از چربی های ساده سالم و غیراشباع است و یک غذای مقوی برای مردان است. خوردن دو تکه کوچک آووکادو Avocado کلسترول را کاهش می دهد. روغن زیتون و یک مشت آجیل نیز جایگزین خوبی است تا هم سالم تر باشید هم خطر بیماری های قلبی را تا می تواند از خود دور کنید.

بیشتر بخوانید: ویتامین کولین چیست ؟ خطرات کمبود آن و غذاهای حاوی این ویتامین حیاتی

۷- زنجبیل

چند برش ریشه زنجبیل همراه با  غذاها عفونت ها و التهابات را از بین می برد و صدمات ماهیچه ای ناشی از ورزش را کم می کند.

۸- لبنیات

پروتئین موجود در شیر و ماست منبع دیگری از آمینو اسید لئوسین (Leucine ) است که کار ساخت ماهیچه ها را به عهده دارد. ماست یونانی با طعم کرمی و خوشمزه ش مثل کره است. پتاسیم موجود در این گروه مواد غذایی دوست باکتری های مفید دل و روده است.

۹- موز

موز سرشار از پتاسیم است که مانع از گرفتگی ماهیچه می شود. فشار خون را کنترل می کند و بانی کم خوردن سدیم یعنی عدم ابتلا به فشار خون بالا است.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی حاوی ویتامین a که باید مصرف کنید

۱۰- پسته

آجیل حاوی پروتئین، فیبر و روی است و کمک می کند تا به طرف میان وعده های شور نروید. گل سرسبد آجیل پسته است.

پسته باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. خوردن یک مشت پسته انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. میان وعده ای خوشمزه و یک غذای مقوی که می توانید به جای غذاهای انرژی دار ولی پرکالری جایگزین کنید.

۱۱- بادام زمینی

فقط چند دانه بادام زمینی یعنی حدود ۳ تا ۵ گرم، چندین برابر کل غذاهای روزانه تان سلنیوم دارد. سلنیوم یک غذای مقوی، عنصر جوانی، تقویت کننده سیستم ایمنی و تنظیم ترشح غده تیروئید است.

۱۲- رب گوجه

رب گوجه حاوی ماده ضد سرطانی لیکوپین است. بعضی از محققان اعتقاد دارند مردانی که از گوجه و فرآورده های آن مثل سس و رب استفاده می کنند کمتر دچار سرطان پروستات می شوند. سس گوجه فرنگی با ماکارونی روش آسانی برای دستیابی به خواص این غذای مقوی است.

۱۳- سویا

همه فرآورده های سویا یک غذای مقوی برای مردان و سپر محافظ سرطان پروستات است. آسیایی ها بیشتر از آمریکایی ها از سویا استفاده می کنند. به همین دلیل سرطان پروستات در آن ها کمتر است. اگر به فرآورده های متنوع سویا دسترسی ندارید حتما از شیر سویا استفاده کنید.

۱۴- سبزیجات متنوع

منابع تغذیه ای و فتوشیمیایی سبزیجات باعث سلامت بیشتر و بهتر و ایمنی در برابر سرطان است. بهتر است از سبزیجات برگ دار با رنگ های متنوع استفاده کنید.

۱۵- سبزیجات قرمز

این گروه سبزیجات حاوی میزان زیاد بتوکاروتن، لوتئین و ویتامین C هستند و از مواد غذایی مقوی برای مردان است. فلفل قرمز، هویج، کدو حلوایی و سیب زمینی شیرین از سبزیجاتی هستند که در برابر بیماری های مربوط به پروستات شما را بیمه می کنند.

۱۶- سبزیجات برگ سبز

اسفناج، خیار چنبر و کلم پیچ، هم باعث دید بهتر چشم ها و هم جلوگیری از بزرگی پروستات می شوند و از مواد غذایی مقوی برای مردان است. لوتئین (Lutein) و زیازانتین (Zeaxanthin) موجود در این سبزیجات مانع از تحلیل ماهیچه و تاری دید است.

۱۷- تخم مرغ

تخم مرغ لوتئین (Lutein)، آهن و پروتئین دارد البته به شرطی که هم زرده هم سفیده با هم استفاده شود. یک زرده ۱۸۵ گرم کلسترول دارد یعنی کمی بیش از نصف میزان موردنیاز روزانه ۳۰۰ گرمی بیشتر انسان های سالم. با خوردن تخم مرغ بهتر است از سایر غذاهایی که کلسترول دارد خودداری کنید. اگر کلسترول خونتان بالاست قبل از برنامه ریزی برای خوردن تخم مرغ با پزشک خود مشورت کنید.

۱۸- غلات فیبردار

چون بیشتر زنان برای کاهش وزن از آن استفاده می کنند، غذایی مردانه محسوب نمی شود ولی به دلیل فیبر باعث کارکرد بهتر روده ها می شود و از مواد غذایی مقوی برای مردان است. می توانید آن را با موادی مثل شیر یا کشمش میل کنید و به هیچ وجه آن را از برنامه غذایی حذف نکنید.

۱۹- برنج قهوه ای

غذایی پر از فیبر که به راحتی می توان آن را با انواع سس ها طعم دار کرد. اضافه کردن چند تکه گوشت یا اسفناج و آناناس هم عالی است. اگر بازهم طعم آن را دوست ندارید آن را با کمی برنج سفید مخلوط کنید. برنج قهوه ای و غلات سلامتی بیشتر و اضافه وزن کمتر را به دنبال دارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

۲۰- انواع توت

انواع توت ها برای روح و بدن هر دو مفید است و یک غذای مقوی هم برای مردان و هم زنان محسوب می شود. آنتی اکسیدان موجود در آن ها خطر سرطان را کاهش می دهد. یکی از این توت ها بلوبری نام دارد که همراه با کاهش وزن تاثیر بسیار خوبی روی عملکرد حافظه دارد. اگر بودجه خرید تازه آن را ندارید از نوع یخ زده یا انواع شیک (Shake) آن استفاده کنید.

۲۱- قهوه

وقتی احتیاج به انرژی و سرحال شدن دارید یک فنجان قهوه مشکل را حل می کند. قهوه باعث هوشیاری بیشتر می شود بدون آن که نگران کالری آن باشید. حتما آن را جایگزین انواع نوشیدنی های انرژی زا کنید.

کلام آخر :

اگر هوس خوردن کردید بهتر است سراغ سبزیجات، میوه، گوشت و چند غذای مقوی ذکر شده در این مقاله بروید نه غذاهای ناسالم شکم پرکن. در واقع معده تان را با غذاهای سالم پر کنید.
قوی و تنومند و سالم باشید.

بیشتر بخوانید: کمبود ویتامین B12 ، دلایل و علائم و خطرهای این کمبود در بدن را بشناسید

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    الیک موزیک

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ at ۱۷:۱۵

    ممنون بایت مطلب مفیدتون. خانما که به دادمون نمیرسن خودمون باید دنبال مواد مغذی باشیم برای خودمون. همینجوری به نوشتن مطالب مفید برای ما اقایون ادامه بدین. موفق باشین.
    https://alikmusic.org/newalik/

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا