دانستنی‌های سلامتی

ویتامین E: خواص این ویتامین قدرتمند را دست کم نگیرید

ویتامین E
۶+

ویتامین E از بهترین ویتامین‌هایی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان از ریشه و ساقه موهای شما مراقبت می‌کند. این ویتامین همچنین نقش مهمی در تنظیم فعالیت‌های متابولیکی و آنزیمی بدن بازی می‌کند و یکی از معروف‌ترین آنتی اکسیدان‌های ضد سرطان است.

غذاهایی همچون گندم، غلات، آجیل سرشار از این ویتامین هستند که مو را در برابر رادیکال‌های آزاد محفوظ نگه داشته و جریان خون را به خوبی به پوست سر می‌رساند. ماساژ این ویتامین بر روی سر می‌تواند به محافظت از پوست سر پرداخته و زمینه را برای رشد بهتر موها و تقویت موهای آسیب دیده فراهم کند.

این بار در نت‌نوشت به بررسی خواص ویتامین E پرداختیم تا شما با مزایایی که این ویتامین برای مو، مخصوصا موهای آسیب دیده دارد بیشتر آشنا شوید.

خواص ویتامین E

خواص ویتامین e برای موی سر

احتمالا شما هم در مواد تشکیل دهنده بسیاری از لوازم آرایشی بهداشتی به خصوص محصولات مراقبت از پوست و مو نام ویتامین E را مشاهده کرده اید. خواص ویتامین e برای موی سر و برای مراقبت از مو بخصوص موهای آسیب دیده بسیار موثر است. اگر به دنبال راهی برای درخشان شدن موهایتان هستید می‌توانید از این ویتامین استفاده کنید.

خواص آنتی اکسیدانی

هر روز بدن در برابر تعداد زیادی رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرد که مضرات جانبی بسیاری در بر دارد. از جمله این مضرات می‌توان به تجزیه کربوهیدرات ها، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم مورد نیاز و هدر رفتن انرژی اشاره کرد.

ویتامین ئی (E) که خواص آنتی اکسیدانی بسیاری دارد می‌تواند به مقابله با این رادیکال‌های آزاد بپردازد و اثرات منفی آن را از بین ببرد. این ویتامین خطرات کاهش بیماری‌های قلبی و ابتلا به سرطان را کاهش داده و با پیشگیری از روند پیری موها را شاداب و سلامت نگه می‌دارد.

با ویتامین E از مضرات نور خورشید در امان باشید

همان طور که گفتیم ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان از مضرات استرس اکسیداتیو جلوگیری به عمل می‌آورد.

همین خاصیت ویتامین E می‌تواند آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید که سبب خشک شدن و شکنندگی مو می‌شود را از بین برده و از رنگدانه‌های مو محافظت به عمل آورد.

با ویتامین E ریزش موها را متوقف کنید

در صورتی که شما هم از افرادی هستید که از ریزش مو رنج می‌برید ویتامین E گزینه بسیار مناسبی برای درمان این مشکل است.

در یک مطالعه بین افرادی که به ریزش مو مبتلا بودند، در حدود ۱۰۰ میلی گرم مخلوط توکوترینول یا همان آنتی اکسیدان به صورت کپسول، روزانه یک عدد برای این افراد تجویز شد.  آن‌ها در طی یک دوره هشت ماهه شاهد بهبود رشد موهای خود به میزان ۳۴٫۵ % بودند.

طبق نظر محققان این ویتامین با کاهش استرس اکسیداتیو و پراکسیداسیون در پوست سر نقش مهمی در کاهش ساییدگی و ریزش موها دارند.

بیشتر بخوانید: ویتامین زنان: ویتامین های مورد نیاز بدن زنان برای حفظ سلامتی را بشناسید

افزایش گردش خون در پوست سر

ویتامین E می‌تواند از اکسیداسیون کلسترول LDL به بهبود گردش خون کمک کند. کلسترول LDL منجر به التهاب در رگ‌های خونی شده و این التهاب را به قسمت‌های مختلف بدن منتقل می‌سازد.

با مصرف ویتامین E در صورتی که سطح کلسترول یا هیپوکلسترولمی بالاتر از حد نرمال باشد یا فرد با سیگار کشیدن توانایی عروق خونی خود را تضعیف کرده باشد می‌تواند این التهابات را آرام کرده و سبب گردش خون شود.

این گردش خون در سر نیز نقش مهمی ایفا می‌کند از جمله این که مواد مغذی بسیاری را به موها رسانده و سبب رشد مناسب موها می‌شود.

خواص ویتامین E برای مردان چیست؟

این ویتامین به صورت قرص و مکمل بیشتر به دو صورت توکوفرول tocopherols و توکوترینولز tocotrienols تهیه می‌شود. هر چند ویتامین E موجود در غذاها، سبزیجات و دانه‌های روغنی یا بهتر بگوییم ویتامین e طبیعی از نوع آلفا-توکوفرول است.

این ویتامین محرک آنزیم‌ها یا همان کاتالیزور ترشح آنزیم‌های بدن و به عنوان ویتامین ماهواره‌ای بدن معروف است.

این ویتامین قابل حل در چربی نقش مهمی در سلامتی بدن و البته افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن به عهده دارد.

اسپرم سالم

هر مردی وقتی تصمیم به بچه دار شدن می‌گیرد باید قدرت اسپرم سازی خوبی داشته باشد تا اسپرم‌های بدن او توانایی حرکت به سمت تخمک را داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است در مردانی که اسپرم‌ها ضعیف عمل می‌کند، ویتامین E بدن آنها کم است. سطح

بدن مرد ارتباط مستقیم با سلامت و حرکت اسپرم‌ها دارد.

علاوه بر نقشی که این ویتامین برای مردان در سلامت و حرکت اسپرم‌ها دارد در مردانی که ویتامین E بدنشان پایین است معمولا قدرت جنسی کاهش پیدا می‌کند.

سلامت قلب

این ویتامین از اکسیده شدن کلسترول جلوگیری می‌کندو برای سلامت قلب، رگ‌های خونی و عروق مفید است.

مردانی که به اندازه کافی ویتامین E مصرف می‌کنند معمولا دچار حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی نمی‌شوند. بیماری‌های قلبی هم با حضور این ویتامین مجال بروز ندارند.

پیشگیری از سرطان

این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است و هر جا آنتی اکسیدان حضور داشته باشد سرطان جایی برای جولان دهی پیدا نمی‌کند.

 

این ویتامین با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از بروز استرس اکسیداتیو و بیماری‌های دوره‌ای و مزمن پیشگیری می‌کند. سلامت پوست، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات از دیگر مزایای این ویتامین قدرتمند برای بدن مردان است.

بهبود سیستم ایمنی بدن با ویتامین E

آنتی اکسیدان‌ها همیشه باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی شده، بدن کمتر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرد. این ویتامین آنتی اکسیدانی است که با دو روش سطح سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد.

اول این که اجازه نمی‌دهد پاتوژن‌های خارج از بدن به آن وارد شوند و ایجاد بیماری کنند. روش دوم کمک به درمان و کنترل بیماری‌های مزمن و دوره‌ای در داخل بدن است.

روش استفاده موضعی از ویتامین E

زمانی قصد استفاده موضعی این ویتامین به عنوان یک روش درمانی را دارید از یک کپسول ویتامین E همراه با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون استفاده کنید.

به میزان کافی از این مخلوط را بر روی موهای خود ریخته و با نوک انگشتان دست به صورت دورانی به آرامی پوست سر و بعد ساقه موها را ماساژ دهید پس از چند ساعت می‌توانید موها را با آب ولرم شستشو دهید. این عمل را سه مرتبه در هفته تکرار کنید.

این روش موها را نرم‌تر و براق‌تر می‌کند و بعد از چند مرتبه مصرف شاهد شفافیت و شادابی موهایتان می‌شوید.

علاوه بر این مواد غذایی مانند دانه آفتابگردان، گندم، تخم مرغ، بادام، ماهی تن، فندق، اسفناج و عدس نیز از میزان بالایی ویتامین E برخوردار هستند که می‌توان به جای مکمل‌های دارویی از منابع طبیعی نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بمب ویتامین C: با این معجون با سرما خوردگی و سرطان خداحافظی کنید

منبع +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    سارا

    ۱۸ تیر ۱۳۹۸ at ۰:۰۴

    عالی بود

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا