دانستنی‌های سلامتی

نشانه های اختلال کبد و علائم کبد سمی را بشناسید

نشانه های اختلال کبد علائم کبد سمی

شناخت نشانه های اختلال کبد می تواند مانع بروز مشکلات حیاتی شود. عوامل تهدید کننده سلامت کبد عامل بیماری های کبد مخصوصا کبد چرب هستند. کبد یکی از مهمترین ارگانهای داخلی بدن در زیر دنده ها و در سمت راست شکم واقع شده است بنابراین اختلال کبد یعنی اختلال کلیه اعضای بدن.

۶+

شناخت نشانه های اختلال کبد می تواند مانع بروز مشکلات حیاتی شود. پی بردن به علائم کبد سمی با کمی دقت کار سختی نیست. عوامل تهدید کننده سلامت کبد عامل بیماری های کبد مخصوصا کبد چرب هستند. کبد یکی از مهمترین ارگانهای داخلی بدن در زیر دنده ها و در سمت راست شکم واقع شده است بنابراین اختلال کبد یعنی اختلال کلیه اعضای بدن. نقش کلیدی کبد در تصفیه و سم زدایی خون، ذخیره کردن  قند به منظور تامین انرژی، تولید پروتئین حیاتی بدن، تولید صفرا برای هضم آسان تر غذا غیر قابل انکار است. به عنوان مثال اگر بدن قادر به از بین بردن سموم نباشد آن ها سریعا با مواد غذایی آمیخته شده و خون ناسالم در بدن جریان می یابد. پس از شناخت نشانه های اختلال کبد حتما هر چه سریع تر به درمان کبد بپردازید.

بیشتر بخوانید: دشمنان کبد خود و عوامل خطر ساز برای کبد را بشناسید!

بیشتر بخوانید: مواد غذایی دوستدار کبد

نشانه های اختلال کبد و علائم کبد سمی

۱ – احتباس مایعات

یکی از اصلی ترین نشانه های اختلال کبد و علائم کبد سمی شکم برآمده است. (pot belly) در این مورد، کبد ناسالم شروع به تولید مایع در بافت ها می کند که گاهی این تورم در دست و پاها نیز دیده می شود.

نشانه های اختلال کبد

نشانه های اختلال کبد

۲ – کبودی های بی سبب

یکی از نشانه های اختلال کبد این است که یک کبد ناسالم مانع از لخته شدن به موقع خون است. اگر روی بدنتان کبودیهای بی دلیل مشاهده می کنید این می تواند یک نشانه بر اختلال کبد باشد. البته ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد بنابر این حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: بالا بودن آنزیم‌ های کبدی در آزمایش آنزیم های کبدی نشانه چیست؟

۳ – افزایش وزن بی علت

ورزش می کنید، رژیم غذایی مناسب دارید ولی وزن تان چندان تغییر نمی کند. حتی احساس می کنید چربی های بدن تان بیشتر هم شده است. بعید نیست چون کبد اگر نتواند سم ها را  دفع کند آن ها را به چربی تبدیل می کند. کبد در سوخت و ساز سلولی هم نقش بسیار مهمی دارد. اگر کبد خسته شود چربی های اضافه که باید از طریق روده ها دفع شود دوباره به عضوهای بدن برمی گردد. اگر فعالیت کافی داشته و به طور منظم ورزش می کنید و از تغذیه مناسبی هم برخوردار هستید و هنوز هم وزن بالایی دارید به احتمال زیاد می تواند از نشانه های اختلال کبد و از علائم کبد سمی باشد. زیرا فیلتر سموم به درستی کار نمی کند و بدن شما سموم را در سلول های چربی انباشته است.

بیشتر بخوانید: سم زدایی کبد با این مواد غذایی معجزه آسا به آسانی امکانپذیر است

۴ – خستگی بی دلیل

نشانه های اختلال کبد خستگی مزمن

یکی از علائم شایع و نشانه های اختلال کبد خستگی های مزمن هستند که حتی با ساعت ها خواب و استراخت نیز از بین نمی روند. سموم موجود در بدن با گردش خون به حرکت درآمده و در مفاصل جمع شده و خستگی جسمی ایجاد می کنند. این حالتهای خستگی حتی می تواند منجر به دمدمی بودن و افسردگی شود. پزشکان اعتقاد دارند خستگی دوره ای از علائم کبد سمی است. در واقع این مواد سمی سوخت و ساز سلولی ماهیچه ها را از بین برده و باعث ایجاد درد در نقاط مختلف بدن و خستگی جسمی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود. گاهی این خستگی به صورت تغییرات خلق و خو، افسردگی و عصبانیت فوران می کند.

بیشتر بخوانید: خواص خارمریم برای پاکسازی کبد

۵ – بوی بد دهان، بدن و پا

از دیگر نشانه های اختلال کبد این است که زمانی که کبد دچار مشکل است روده ها نیز اوضاع خوبی ندارند و احتمال یک نوع اختلال گوارشی زیاد است. از فساد و تجمع مواد دفعی بدن در روده ها بوی بد تولید می شود. سموم موجود در بدن نیز با عرق درآمیخته و در نتیجه بوی بسیار بدی از بدن و پاها استشمام می شود. کبد مثل کامپیوتر عمل می کند. وقتی خیلی کار کند داغ می شود در نتیجه مجبور است مقداری از این گرما را به عضوهای دیگر بفرستد تا با کمی سرد کردن خود بتواند وظایفش را انجام دهد. تعریق زیاد یکی از این روش هاست که بویی شبیه به کپک مانده دارد و از علائم کبد سمی است.

پیش آمده گاهی با وجود استفاده از نخ دندان و مسواک، بازهم دهان تان بوی بد می دهد؟ این نشانه عملکرد نادرست کبد و از علائم کبد سمی است. علت این بوی بد انباشته شدن توکسین های بودار در بدن است. بویی شبیه مواد مانده و کپک زده. پیش از این در نت نوشت راه های سم زدایی کبد را برایتان شرح داده ایم ولی اگر نشانه های اختلال کبد ذکر شده بالا را دارید حتما با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم از سلامت کبد خود اطمینان پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: علت کبد چرب چیست؟ کبد چرب یک بیماری پنهان ولی بسیار خطرناک!

۶ – حالت تهوع و از دست دادن اشتها

رفته رفته سموم موجود در بدن افزایش یافته و شما بدون دلیل و بی هیچ توضیحی دچار حالت های تهوع و بی اشتهایی می شوید. و البته ممکن است که این حالتها را ناشی از سرماخوردگی یا ناراحتی های گوارشی بدانید که در اینجا پزشک متخصص با تشخیصی به موقع می تواند به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: درمان کبد چرب با گیاهان دارویی و مواد غذایی

۷ – مشکلات پوستی

یکی از نشانه های اختلال کبد مشکلات پوستی است. در ابتدا رنگ پوست زرد می شود و ممکن است تصور شود که به مرور زمان و یا با درمان های خارجی برطرف خواهد شد که در غیر این صورت این تغییر رنگ پوست می تواند از علائم بد کارکردی کبد باشد. بیماری های پوستی مانند آلرژی، کهیر، اگزما هم نشانه های ازدیاد سموم در بدن هستند و این یعنی کبد ما دیگر به عنوان یک فیلتر سالم درست کار نمی کند.

۸- حساسیت یا آلرژی

یک کار دیگر کبد ساخت آنتی بادی (Antibodies) برای از بین بردن مواد حساسیت زا است. با ورود موادی که بدن شما به آن حساس است مغز فرمانی برای تولید هیستامین (Histamine) صادر می کند تا به اصطلاح مواد حساسیت زا را علامت گذاری نماید و بدن بتواند آن ها دفع نماید. وقتی کبد خسته باشد مواد حساسیت را نمی تواند دفع کند در نتیجه مواد در کبد ذخیره می شود. مغز هم مدام دستور تولید هیستامین می دهد. وقتی هیستامین زیاد در بدن جمع شود شما علایمی مثل سردرد، خارش پوست و بی حالی دارید.

بیشتر بخوانید: خواص گیاه قاصدک برای سم زدایی کبد، ریه ها و پیشگیری از سرطان کبد

۹- آکنه مقاوم به درمان

مواد زائد سمی انباشته شده در کبد باعث به هم خوردن تعادل هورمونی می شود. این عدم تعادل هورمونی مشکلات پوستی را به دنبال دارد. هر چه از درمان های مخصوص آکنه استفاده می کنید با زخم آکنه ها از بین نمی رود. پس باید به سراغ درمان کبد بروید.

بیشتر بخوانید: استامینوفن برای کبد دشمن درجه یک است، از آن دوری کنید!

منابع :
Dr. Frank Lipman
Medical Dictionary
ProHealth.com
GlobalHealingCenter.com
LiverDoctor.com
Shape.com

۴ دیدگاه

4 دیدگاه

  1. Avatar

    میثم

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶ at ۱۴:۲۳

    عالی بود ممنون

    ۱+
  2. Avatar

    محمد

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ at ۰:۲۹

    بسیار عالی.فکر کنم کبد منم مشکل داره علایم رو دارم

    ۱+
  3. Avatar

    رها

    ۱۹ تیر ۱۳۹۷ at ۱۱:۲۵

    سلام ببخشید باید همه علائم رو داشته باشیم یا حتی اگر دو مورد هم باشه نشانه بیماری کبد ؟؟؟؟

    ۳+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا