دانستنی‌های سلامتی

نشانه های اندومترویوز و درمان با روغن‌های گیاهی و مکمل‌های دارویی

نشانه های اندومترویوز

رشد بافت رحم در خارج از رحم منجر به بیماری آندریومتریوز در بعضی از زنان در سنین باروری بین ۱۵ تا ۴۴ سال می‌شود. علت این بیماری تا به امروز ناشناخته باقی مانده است. به همین دلیل هنوز درمان قطعی خاصی در پزشکی مدرن برای آن وجود ندارد. ولی با درمان های طبیعی و گیاهی طب سنتی می‌توان بیماری را کنترل و از تشدید آن جلوگیری کرد. این درمان‌ها را در نت‌نوشت امروز بخوانید.

۱+

رشد بافت رحم در خارج از رحم بیماری اندومتریوز نامیده می‌شود. تقریبا ۱۰ درصد زنان در سنین باروری یعنی از ۱۵ تا ۴۴ سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند که علت آن دقیقا مشخص نشده است. زنانی که به این بیماری مبتلا هستند دردهای شدید در ناحیه لگن و مشکل در باروری دارند. از آن جا که روش خاصی برای درمان قطعی این بیماری وجود ندارد نت‌نوشت امروز نشانه های اندومترویوز و راه حل های طبیعی آن را در اختیارتان می‌گذارد.

نشانه های اندومترویوز

نشانه‌های متداول بیماری به شرح زیر است:

  • قاعدگی های دردناک
  • قاعدگی های نامنظم
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد هنگام حرکات روده
  • تشدید درد موقع دفع ادرار
  • خونریزی شدید در عادات ماهانه
  • لکه بینی
  • مشکلات گوارشی بخصوص در هضم غذا
  • یبوست
  • حالت تهوع
  • دردهای دوره ای در شکم
  • دردهای دوره ای در کمر
  • درد در لگن
  • ناباروری
  • خستگی مزمن
  • استفراغ

درمان های طبیعی بیماری

روش های طبیعی خوبی برای کنترل و درمان بیماری آندومتریوز وجود دارد که یک به یک بررسی می‌کنیم:

رژیم غذایی حاوی مواد غذایی ضدالتهابی

یکی از راه های خوب و آسان کنترل بیماری احتراز از مواد غذایی و آشامیدنی‌هایی است که باعث بروز التهابات در بدن می‌شود. غذاهایی که باید از رژیم غذایی خارج شود شامل غذاهای فست فود، فرآوری شده، تصفیه شده، کافئین زیاد، شکر، سویا و غذاهای حاوی سویا است. الکل و سیگار باید کنار گذاشته شود. به جای آن از غذاهای زیر استفاده کنید:

غذاهای ارگانیک

هر چند در حال حاضر دسترسی به غذاهای ارگانیک تقریبا در ایران غیرممکن است، ولی سعی کنید آن‌ها را از جاهایی بخرید که اطمینان دارید از سموم شیمیایی برای دفع آفات نباتی استفاده نمی‌شود. چون ورود سموم شیمیایی تعادل هورمونی را در بدن زن بر هم می‌زند که باعث تشدید بیماری و نشانه های آن است. شاید بتوانید بعضی از آن‌ها را خودتان در خانه پرورش دهید.

دانه های گیاهی

خوردن دانه کنجد ( سیاه یا سفید)، دانه کتان همراه با غذا و سالاد توصیه می‌شود. از هر کدام می‌توان روزانه ۳ قاشق غذاخوری مصرف کرد.

آووکادو

این میوه پرخاصیت که خیلی‌ها معتقدند بی‌مزه است، تاثیر درمانی بسیاری دارد. اسیدهای چرب و پتاسیم، منیزیم و مواد غذایی موجود در این سوپر میوه خاصیت ضدالتهابی بسیار دارد. از خواص دیگر آووکادو کمک به تعادل هورمون‌ها در بدن زنان است.

مکمل های دارویی

استفاده از مکمل های دارویی کمک موثری به کنترل و درمان بیماری اندومتریوز است. استفاده از ویتامین ب کمپلکس، خار مریم، روغن های گیاهی و طب سنتی از جمله روش های مکمل دارویی بی خطر برای زنان مبتلا به این بیماری محسوب می‌شود.

عصاره پوست درخت کاج

تحقیقات نشان داده است عصاره پوست درخت کاج باعث کاهش بیماری و علائم آن است. این داروی گیاهی در ایران متداول نیست. به همین دلیل در صورتی که قصد خرید آن را دارید حتما از یک تولید کننده معتبر خریداری کنید.

ویتامین ب کمپلکس

گروه ویتامین های B به دلیل نقش موثری که در عملکرد سلولی، کاهش سموم بدن و تعادل هورمون‌ها دارد از روش های موثر کنترل بیماری است. مصرف روزانه ۵۰ میلی‌گرم قرص ویتامین ب کمپلکس علاوه بر رفع خستگی مانع از درد کمر و لکن و نوسانات روحی می‌شود. در حال حاضر قرص های بسیار خوبی از گروه ویتامین های B توسط شرکت های داروسازی ایران در داروخانه وجود دارد که به راحتی بدون نسخه می‌توانید خریداری کنید.

خار مریم

این گیاه تاثیر خوبی بر سم زدایی بدن دارد. خار مریم با خارج کردن سم ها از کبد و کلیه باعث کارکرد متعادل هورمون های بدن می‌شود. ۱۵۰ میلی‌گرم عصاره خار مریم به صورت قرص و دوبار در روز برای درمان و کنترل بیماری توصیه شده است. این قرص را هم به راحتی می‌توانید از داروخانه‌ها خریداری کنید.

روغن های گیاهی

.روغن‌هایی مثل روغن کرچک به دلیل تقویت سیستم ایمنی، روغن مریم گلی به دلیل خاصیت ضد درد و گرفتگی عضلات توصیه می‌شود

.بهترین روش استفاده از این روغن‌ها ماساژ روی قسمت شکم و کمر و لگن است. هر بار ۲ تا ۴ قطره برای ماساژ کافی است

طب سوزنی

این روش طب سنتی چین هم یکی از درمان های مکمل خوب برای درمان آندومتریوز محسوب می‌شود. طی تحقیقاتی که توسط دانشگاه هاروارد امریکا صورت گرفته است پس از استفاده از این روش درمانی ۶۲ درصد نشانه های بیماری بخصوص درد به مدت ۴ هفته به طور کلی از بین رفت. این روش از درمان‌هایی است که پزشک متخصص پس از اولین دوره درمان پیشنهاد می‌کند هر چند وقت یک بار مجددا انجام شود تا بیماری تحت کنترل در آید و در بعضی موارد درمان شود.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا