دانستنی‌های سلامتی

اگزما : علل ، علائم و درمان های طبیعی این بیماری پوستی که باید بدانید

علائم اگزما

اگزما نوعی حساسیت پوستی است که باعث تورم، خارش، قرمزی و در مواقع شدید حتی خونریزی می شود. اگزما درهر قسمتی از پوست می تواند به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت بروز کند. گاهی اگزما خوب می شود و دوباره برمی گردد. در واقع نوعی حساسیت دوره ای می شود.  با ۹ نشانه اگزما که به منظور جلوگیری از مشکلات بیشتر باید جدی گرفته شود در این مقاله آشنا شوید.

۳+

اگزما نوعی حساسیت پوستی است که باعث تورم، خارش، قرمزی و در مواقع شدید حتی خونریزی می شود ولی شاید علائم اگزما را ندانید. این بیماری پوستی در هر قسمتی از پوست می تواند به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت بروز کند. گاهی خوب می شود و دوباره برمی گردد. در واقع به نوعی بیماری دوره ای تبدیل می شود. نت نوشت امروز علائم اگزما را برای شناسایی در اختیارتان می گذارد که باید به آن توجه کنید و بی تفاوت از کنار آن رد نشوید. همچنین به بررسی علل و درمان های این بیماری می پردازد:

با اگزما چه اتفاقی برای پوست می افتد؟

این بیماری Dermatitis لایه خارجی پوست یعنی اپیدرم Epidermis را تحت تاثیر قرار می دهد. این لایه سپر محافظتی بدن در برابر ورود میکروب ها و باکتری های مضر است. این لایه مدام در حال بازسازی خود است و همیشه در حال ساختن سلول های جدید است تا آن ها را به جای سلول های مرده قرار دهد. وقتی پوست دچار اگزما می شود فرآیند ساختن سلول جدید و جایگزین شدن با سلول های مرده دچار مشکل می شود.

بیشتر بخوانید: اگزما در کودکان : علل ، علائم و راه های درمان طبیعی این بیماری که باید بدانید

علت ها و عوامل بروز اگزما :

  • جهش ژنی که باعث کاهش تولید پروتئین می شود در بروز اگزما نقش عمده ای دارد. پروتئین حفظ و نگهداری لایه خارجی پوست را برعهده دارد. وقتی پروتئین کم باشد، با ایجاد ترک یا برش در پوست، میکروبها وارد بدن می شوند.
  • حساسیت به بعضی از مواد غذایی و مواد شیمیایی، دود سیگار و هوای آلوده نیز در بروز علائم اگزما موثر است.
  • مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها نیز می تواند باعث بروز این بیماری شود. عواملی مثل هوای سرد اگزما را بدتر می کند.
  • در کودکانی که به وسیله شیر مادر تغذیه نشده اند این بیماری بیشتر دیده می شود.

اگزما در افراد بیمار :

افرادی که مبتلا به آسم، تب یونجه و سایر آلرژی ها هستند در صورتی که به اگزما مبتلا شوند خراش های کنترل نشده ای را در پوست خواهند داشت. این افراد که مستعد عفونت می باشند ابتدا با بثورات پوستی مواجه شده سپس اگزما به شدت رشد می کند.

به طور کلی افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند که معمولا این مشکل از دوران کودکی نشات می گیرد، آلرژن های غذایی وارد خون شده در نتیجه اگزما یا علائمی همانند آسم بروز پیدا می کند. علاوه بر درمان اگزما با آلوئه ورا و محصولات مرتبط با آن عوامل محیطی و شیوه زندگی در کمک به مدیریت این بیماری نقش مهمی را ایفا می کند.

علائم اگزما :

۱- تورم

تورم پوست یکی از متداول ترین علائم اگزما است. پوست ورم می کند و قرمز می شود. دست و بازو که بیشتر در معرض هوا و آلودگی های محیطی قرار می گیرند به همین دلیل تورم هم بیشتر در این دو عضو بروز می کند.

۲- خارش

از دیگر علائم خارش پوست است. گاهی ناخودآگاه شخص آنقدر پوست را می خاراند که نتیجه آن بدتر شدن این بیماری و بروز زخم است.

۳- تاول زدن و خشن شدن پوست

این بیماری باعث خشک شدن بیشتر پوست و در ناحیه درگیر پوست خشن و تاول دار و پوسته پوسته می شود. وقتی اگزما در پوست سر باشد پوسته پوسته شدن به صورت شوره است.

۴- ترک و شکاف خوردن پوست

نشانه های اگزما

نشانه های اگزما

وقتی اگزما خیلی شدید باشد پوست ترک می خورد. بروز شکاف باعث ورود میکروب ها و باکتری ها و بروز بیماری های دیگر و مراقبت های پزشکی شدیدتر و حتی مصرف آنتی بیوتیک می شود.

بیشتر بخوانید: بیماری سالک یا لیشمانیوز چیست؟ علائم و درمان سالک

۵- تغییر رنگ و بافت

یکی دیگر از علائم اگزما این است که در محل بیماری پوست خشن، زبر، تیره تر و کلفت تر می شود.

۶- حساسیت به بعضی از محصولات شوینده

معمولا بعد از یک شامپو، صابون، لوسیون یا یک شوینده ممکن است اگزما به وجود بیاید یا بدتر شود.

۷- سوزش

خارش مداوم محل این بیماری باعث می شود تا در محل اگزما احساس سوزش به وجود آید.

۸- استرس

هر چند استرس خود می تواند عامل بروز این بیماری شود ولی در بعضی از افراد اگزما باعث بروز استرس می شود. بی خوابی و عدم تمرکز در انجام تکالیف مدرسه یا کارهای روزمره به وجود می آید و اگر این بیماری در دست یا صورت باشد چون در معرض دید است شخص دچار خجالت و کم رویی می شود.

بیشتر بخوانید: درمان گیاهی کک و مک پوست و لکه های پوستی

آلرژی

گاهی نشانه های اگزما با علائمی مثل تب، خستگی،آسم و مشکلات تنفسی همراه است که در اینگونه موارد باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

درمان اگزما :

به محض مشاهده احساس خارش پوست به خصوص وقتی با علائمی مثل تب و آسم همراه است بهترین کار مراجعه به پزشک پوست و مو است. در مواقعی که دسترسی به پزشک ندارید با مراجعه به داروخانه از کرم ها و پمادهای مخصوص استفاده کنید. برای شست و شوی سر و بدن حتما از شامپو و شوینده هایی استفاده کنید که ملایم است و به آن حساسیت ندارید. با دقت بررسی کنید ببینید چه عاملی باعث بروز این بیماری و بدتر شدن آن می شود. در صورتی که با مصرف ماده غذایی خاصی، یا استفاده از شوینده ای دچار اگزما می شوید بهتر است هرچه سریعتر نسبت به عدم مصرف آن ماده غذایی و تغییر شوینده اقدام کنید. حتی الامکان از لباس ها و کلاه های نخی استفاده کنید.

در صورت خارش از پمادهای ضد خارش استفاده کنید. چون خاراندن محل باعث ایجاد زخم و بدتر شدن علائم بیماری می شود.

۱- درمان اگزما با آلوئه ورا

طی سال های اخیر از خواص آلوئه ورا زیاد شنیده ایم. با پیشرفت علم در زمینه بهداشتی و زیبایی و به کار بردن لوسیون ها، کرم ها و صابون های شیمیایی، هنوز هم بسیاری از گیاهان که در طبیعت وجود دارند بهترین درمان و دارو برای پوست به شمار می روند. آلوئه ورا از جمله گیاهانی است که به  راحتی  می توان آن را اکسیر زیبایی نامید. خواص آلوئه ورا برای پوست بی شمار است و یک دارو و یک راهکار بسیار مفید برای حفظ و نگهداری پوست است. این گیاه که حاوی میزان بالایی پلی ساکارید ها یا همان قند های پیچیده است بهترین آبرسان پوست است که صد ها کرم نمی تواند این کار را به راحتی انجام دهد.

اگزما یک بیماری التهابی بوده که با قرمز شدن و ضایعات پوستی شروع می شود. این بیماری بیشتر در افراد بزرگسال و در نواحی شانه، پشت زانو، داخل آرنج و یا هر نقطه از پوست بدن به وجود می آید. در کودکان بعد از دو سالگی و زنان بعد از زایمان معمولا این بیماری مشاهده می شود. اگزما در صورتی که پیشرفت کند سبب پوسته شدن، ضایعات شدید پوستی و خارش شدید می شود. اگزما یا همان حساسیت پوستی سبب خشک شدن شدید پوست شده و رطوبت پوست به سرعت از بین می رود.این حالت سبب خارش و سوزش های شدید پوستی می شود.

آلوئه ورا به دلیل آنکه میزان اکسیژن زیادی را در قسمت ژله ای خود جای داده است سبب افزایش سنتز بافت پوست شده و آن را مرطوب نگه می دارد، کمک می کند رطوبت پوست از بین نرود و همواره شاداب باقی بماند.

۲- درمان اگزما با تغذیه

علاوه بر درمان با آلوئه ورا رژیم غذایی نیز از راهکارهای مناسب برای کنترل اگزما می باشد. تغذیه دوران کودکی بسیار مهم و حائز اهمیت است چرا که می توان گفت بیماری از همان تغذیه دوران کودکی در خون شکل می گیرد.

آلرژی غذایی در مواد غذایی مانند گندم، لبنیات، تخم مرغ، سویا و غذاهایی که نگهدارنده دارند بیشتر دیده می شود. مصرف زیاد ماهی های غنی از امگا ۳، ماهی هایی مانند قزل آلا، ماهی تن، ماهی ساردین بیماری را شدت می بخشند.

۳- درمان اگزما در خانه

سعی کنید حمام روزانه را با آب ولرم انجام دهید و صابون های ملایم استفاده کنید. مصرف صابون را محدود کنید و هر بار که استحمام می کنید صابون استفاده نکنید. پس از استحمام از کرم آلوئه ورا استفاده کنید یا اینکه خود این گیاه را در برش های کوچک تهیه کرده و به تمام بدنتان بزنید.

با استفاده از بلغور و جو دو سر خمیری درست کنید که در مواقع خارش با پنبه به پوست خود بزنید و بعد با آب شستشو دهید. از ضد آفتاب ها و اسپری های دئودورانت اجتناب کنید، چرا که آنها شدیدا پوست شما را تحریک می کنند.

بخور سرد در اتاق قرار دهید تا همیشه اتاقتان رطوبت کافی داشته باشد. لباسهای پنبه ای استفاده کرده و از پوشیدن پارچه های اکریلیک و پشم اجتناب کنید. از آفتاب دوری کنید که آفتاب مستقیم و شدید اگزما را تشدید می کند.

این راه حل ها بسیار راحت و ارزان هستند. در صورتی که شما به اگزما مبتلا هستید با این تغییرات در شیوه زندگی می توانید این بیماری را کنترل کنید. علاوه بر اینها استفاده از خواص آلوئه ورا نیز کمک شایانی به شما خواهد کرد.

برای درمان اگزما با آلوئه ورا همیشه این گیاه را در دسترس داشته باشید تا زمانی که بیماری شما شدت یافت برشها کوچک این گیاه را روی پوست قرار داده تا خارش و سوزش پوست را کاهش دهید و از خواص آلوئه ورا بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: درمان کهیر بدن و خارش و قرمزی پوست با روش های طبیعی و خانگی

منابع:

National Eczema Association
NCBI
Web MD
Progressive Health
Healthline
National Eczema Association 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا