روانشناسی و موفقیت

اختلال شخصیت: انواع و نشانه های مبهم این اختلال ها را بشناسید!

اختلال شخصیت
۴+

چندگانگی شخصیت در انسان سبب بروز اختلالاتی در روان و اختلال شخصیت می‌شود. آلیس در سرزمین عجایب نمونه بارز یک سندرم چند شخصیتی است. ممکن است سایر اختلالات روانی و مرموز در مغز یک انسان ظاهر شود، که این خود یک بیماری پیچیده و مرموز به شمار می‌رود.

این بار در نت نوشت شما را با نشانه‌ها و انواع اختلال شخصیت آشنا می‌سازیم.

انواع اختلال شخصیت

چندین شخصیت متفاوت در یک بدن سبب پیدایش اختلال شخصیتی می‌گردد. شخصیت یک انسان از چندین بخش تشکیل شده است که شامل ملیت، جنس، مزاج، توانایی‌ها فیزیکی و ذهنی است.

تمامی این بخش‌ها مربوط به ضربه‌های عاطفی شدیدی است که در طول دوران کودکی رخ می‌دهد. یک کودک توانایی تحلیل آنچه را که اتفاق می‌افتد نخواهد داشت.

به این ترتیب آنچه که برایش رخ می‌دهد سبب پیدایش ذهنیت و روحیه یک شخصیت دیگر می‌شود. با این تفاسیر دوران کودکی حساس ترین دوره زندگی یک فرد محسوب می‌شود.

سندرم Quasimodo

سندرم Quasimodo یا همان کاراکتر معروف داستان گوژپشت نتردام و یکی از انواع اختلال شخصیت است.

این وسواس فکری اختلال بدشکلی بدن می‌باشد یا به نحوی نقص فیزیکی که اغراق زیادی در آن صورت می‌گیرد.

بیماران مبتلا به این اختلال ممکن است مدام جلوی آینه باشند تا نقصی قابل توجه از بدن خود پیدا کنند.

این افراد با مشاهده عکس یا تصویر خود عزت نفس خود را از دست می‌دهند. این اختلال روانی در مراحل پیشرفته بسیار خطرناک و تخریب کننده است.

 Erotomania یا ترس از خیانت نوعی اختلال شخصیت

بیماران در این حالت مدام فکر می‌کنند آن شخصیت برتر در حال پر کردن قلب شریک عشقی او می‌باشد

بیماران در این حالت مدام فکر می‌کنند آن شخصیت برتر در حال پر کردن قلب شریک عشقی او می‌باشد

کسانی که از این حالت  روانی رنج می‌برند مدام فکر می‌کنند که شخص دیگری در تقابل عشق او قرار گرفته است.

این افراد معمولا اشخاصی که موقعیت اجتماعی بالاتر از خود دارند مانند یک هنرمند مشهور را جانشین خود می‌پندارند.

پزشکان در حالات این بیماری معتقدند که بیماران سیگنالهای روانی را از علائم خاص مانند پیامهای رمزی در رسانه‌ها دریافت می‌کنند.

بیماران در این حالت مدام فکر می‌کنند آن شخصیت برتر در حال پر کردن قلب شریک عشقی او می‌باشد.

توهم یک نوع اختلال شخصیت است

توهم به نوبه خود یکی از اختلالات روانی رایج و مشکل ساز است. افراد مبتلا به توهم بر این باورند اطرافیان یا خودشان یک همزاد دارند. مبتلایان به توهم، واقعیت اطرافیان و شخصیت خود را نمی‌بینند و مدام با همزاد آنها ارتباط برقرار می‌کنند..

نشانه‌های کاپگراس اقدامات غیر اخلاقی است که توسط همزاد بیمار را اذیت می‌کند. توهم در حالت پیشرفته به اسکیزوفرنی تبدیل می‌شود.

بد روانی

بد روانی بیماری است که از ترکیب دو حالت روانی هذیان و بزرگ نمایی به وجود می‌آید و از انواع اختلال شخصیت است.

بیماران مبتلا به این حالت تجربه توهم هایی که توام با خاطرات نادرست است را دارند. آنها نظریه‌های متفاوتی از خود دارند مثلا خود را از یک منشا الهی یا حاکم جهان می‌دانند.

Fregoli یا توهم شدید از انواع اختلال شخصیت

این اختلال روانی بسیار شدید و نادر بوده و معمولا یک ضایعه مغزی به شمار می‌رود.

کسی که به Fregoli مبتلا است اطرافیانش را زیر یک ماسک می‌بیند و آنها را غریبه می‌پندارد. این افراد مدام در حال تغییرات ظاهری خود هستند و دیگران را مخفیانه دنبال می‌کنند.

سندرم آلیس در سرزمین عجایب

تعجب نکنید! این هم یکی از انواع اختلال شخصیت است. مبتلایان به سندرم آلیس تجربه تغییر اشیا و اطرافیان و فضا را دارند.

معمولا بیماران این سندرم رنج بسیاری از این حالت می‌برند. همه چیز حتی خودشان را  به اندازه‌های کوچکتر یا بزرگتر حس می‌کنند. چشم این افراد سالمتر از دیگر اعضایشان می‌باشد.

سندرم کریپتومنسیا

این اختلال نوعی بیماری حافظه به شمار می‌رود. باعث می‌شود فرد هیچ خاطره‌ای که از یک رویداد کسب کرده را به یاد نیاورد. در صورتی که خاطرات فراموش نشوند یک نوع رویا در ذهنشان است.

فرد در این بیماری منبع اطلاعات را به طور کلی از دست می‌دهد و تعیین تشخیص یافتن را ندارد.

چروفوبیا Cherophobia نوعی اختلال شخصیت

آیا تا به حال نام چروفوبیا به گوشتان خورده است؟ قطع به یقین کلمه “فوبیا” را به کرات شنیده اید. اما چروفوبیا یا Cherophobia، کدام حالت از اختلال ذهنی است؟

یک مثال جالب و فراموش نشدنی برای شما داریم!

در تصویر زیر آقای Noëmi Lakmaier’s را مشاهده می‌کنید، که توانست به مدت ۹ ساعت بر روی تختی که با استفاده از بیست هزار بادکنک هلیومی رنگارنگ و در سالن اپرای شهر سیدنی استرالیا تدارک دیده شده بود، دراز بکشد.

چروفوبیا نوعی اختلال روانی بوده که افراد دچار به آن، از شاد بودن ترسیده و اعتقاد دارند که در پس این شادی، غمی نهفته است

تماشای این نمایش برای عموم مردم رایگان بوده و هدف از اجرای چنین نمایشی، حمایت از قشر خاصی از افراد بوده است.

چروفوبیا (یا Aversion to happiness) نوعی اختلال روانی بوده که افراد دچار به آن، از شاد بودن ترسیده و اعتقاد دارند که در پس این شادی، غمی نهفته است که به زودی به سراغ آنها خواهد آمد! دچار شدن به این بیماری، ممکن است به اجتماع گریزی و کم حرفی نیز بینجامد.

آقای Lakmeir’s تجربه شخصی خود از این بیماری را، با انجام این کار هنری به نمایش گذاشت. در واقع او با انجام این کار، مراحل محدودیت، شکیبایی و انتظار را که بخشی از مراحل مورد نیاز برای پشت سر گذاشتن این اختلال است به نمایش کشیده است.

لازم به ذکر است، که آقای Lakmeir’s پیش از این نیز در سال ۲۰۱۶، چرخه فوبیا را در کلیسای سنت لوئیز لندن به اجرا در آورده بود.

اضطراب اجتماعی

ترس شدید از یک مسئله روانی مانند ترس از قضاوت شدن توسط دیگران در موقعیت‌های اجتماعی را اضطراب اجتماعی می‌گویند. اضطراب اجتماعی تنها به منزله خجالتی بودن نیست، بلکه ترس از قرار گرفتن در یک موقعیت اجتماعی نادرست است.

این ترس نادرست می‌تواند به حدی پیش رود که زندگی روزانه را مختل کند. افراد مبتلا به این اختلال روانی ممکن است در یک یا هیچ رابطه عاشقانه قرار داشته باشند.

اختلال شخصیت مرزی (BPD)

BDP کوتاه شده Borderline Personality Disorder یا اختلال شخصیت مرزی است که عدم اعتماد به نفس، صدمه زدن به خود (مثل خودزنی)، رفتارهای پرخطر (مثل رانندگی پرسرعت یا بی بند و باری اخلاقی)، عدم تعادل روحی، عدم احترام به خود، نوسانات شدید روحی و افسردگی از جمله نشانه‌های آن است.

افرادی که از این بیماری رنج می‌برند معمولا نمی‌توانند ارتباط ثابت و پایداری با افراد خانواده، دوستان و شریک زندگی‌شان داشته باشند. به کسی نمی‌توانند اعتماد کنند و همیشه فکر می‌کنند تنها و رها شده‌اند و به آن‌ها خیانت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اختلال دوقطبی؛ علائم و درمان

منبع + + + + +

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    سوگل

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ at ۰:۱۷

    ضد اجتماع شدن فکر میکنم یکی از عارضه ها باشه

    ۰
  2. Avatar

    من

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ at ۱۱:۵۹

    بیماری حسادت هم هست طرف به اتفاقات بدی هم که برات میوفته حسادت میکنه میخواد بات رقابت کنه تا این حده دیدم شاخ دراوردم

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا