دانستنی‌های سلامتی

علائم میگرن و روش‌های پیشگیری از این سردرد طاقت فرسا را بدانید

علائم میگرن

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که میگرن دارند خوب می دانید این سردرد چه محدودیت‌هایی برای‌تان ایجاد می کند. سردرد و استفراغ نشانه های متداول میگرن است که احتمالا شما هم خیلی وقت‌ها به دیگران توضیح داده اید: “میگرن دارم.”

۲+

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علائم میگرن را دارند خوب می‌دانید این سردرد چه محدودیت‌هایی برایتان ایجاد می‌کند. سردرد و استفراغ نشانه‌های متداول میگرن است که احتمالا شما هم خیلی وقت‌ها به دیگران توضیح داده اید: “میگرن دارم.” پیش از این در نت نوشت مقاله‌های متعددی در مورد سردردها از جمله میگرن داشته ایم ولی زیاد شدن تعداد افراد مبتلا به میگرن باعث شد تا در مورد علائم میگرن و روش‌های پیشگیری از آن ارائه کنیم.

علائم میگرن

سردردهای شدید و کوبنده

یکی از علائم میگرن این است که این درد در یک قسمت و معمولا قسمت چپ بیشتر بروز می‌کند. ولی در افراد مختلف و حتی در یک فرد می‌تواند در هر قسمت سر ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: علائم سردردهای عصبی ، درمان سردرد عصبی و هر چه که باید بدانید

حالت تهوع

بی میلی به خوردن و آشامیدن و دل آشوبه از علائم میگرن است. وقتی درد به اوج خود می‌رسد استفراغ هم بدنبال دارد.

حساس شدن به صدا و نور

از علائم میگرن این است که هر صدا و نوری در محیط اطراف برای شخص آزار دهنده می‌شود. معمولا با بیشتر شدن درد حساسیت به نور و صدا بیشتر می‌شود. بهترین کار رفتن به یک اتاق ساکت، تاریک و خنک است تا استراحت کنید.

تحریک پذیری

میگرنی‌ها با شروع و شدت گرفتن درد نسبت به رفتار افراد حساس شده تحمل شان کمتر می‌شود.

تاری و عدم شفافیت دید یکی از علائم میگرن است

چند دقیقه قبل از شروع درد معمولا شخص نورهایی مثل جرقه می‌بیند

چند دقیقه قبل از شروع درد معمولا شخص نورهایی مثل جرقه می‌بیند

از دیگر علائم میگرن این است که چند دقیقه قبل از شروع درد معمولا شخص نورهایی مثل جرقه می‌بیند. فرد میگرنی می‌داند همین الان موقعش است تا از بروز درد جلوگیری کند. ولی خیلی مواقع حتی با خوردن مسکن دید شخص تار است و شفاف نیست.

سنگینی سر و عدم تعادل

بسته به میزان درد، سر معمولا سنگین و فرد کمی گیج می‌شود به طوری که تمرکز قبلی‌اش را از دست می‌دهد. این حالت با سرگیجه فرق می‌کند.

بی حسی یا ضعف در ماهیچه‌های صورت یا گردن

این بی حسی معمولا با شروع درد همراه است. قسمت ابتدایی ستون فقرات درست زیر گردن یا قسمت گودی پشت سر بی حس می‌شود. این درد در افراد مختلف فرق می‌کند. در بعضی از افراد این درد آنقدر قوی است که فکر می‌کنند سردردشان از گردن شروع شده است.

بیشتر بخوانید: خواص اسطوخودوس: معجزه درمان سردرد عصبی و میگرن در دستان شماست!

تشنه شدن

با شروع اولین نشانه‌های درد شخص تمایل زیادی به دستشویی رفتن و آب خوردن پیدا می‌کند. هر چند ادرار بسیار کم است.

عدم تمرکز

میگرن مانع از تمرکز حتی برای کارهایی می‌شود که شخص با دست انجام می‌دهد.  ادامه گفت و گو یا صحبت‌های عادی هم برای شخص مشکل و گاهی غیرقابل تحمل می‌شود.

علائم میگرن که بدون درد است

بیشتر افراد مبتلا به میگرن علائم پیش هشدار این درد را خوب می‌شناسند. این بهترین موقع برای کنترل و جلوگیری از بروز درد است.

علائمی مثل دیدن تشعشعات نورانی، بو، تاری دید و دل آشوبه بیشترین نشانه‌های قبل از میگرن است. موسسه میگرن آمریکا American Migraine Foundation هم معتقد است با این پیش درآمدها شخص می‌تواند به سرعت از بروز درد جلوگیری کند. ولی بعضی مواقع که چند عامل دست به دست هم می‌دهد حتی با خوردن مسکن این علائم مدتی ادامه دارد و پس از رفع درد و استراحت کاملا برطرف می‌شوند.

علت میگرن چیست؟

مطالعات نشان داده است که مبتلایان به میگرن اعتراف می‌کنند که علت سردرد آنها لذت نبردن از فعالیت‌های خانوادگی است. عوامل بسیاری مانند آفتاب بسیار شدید، گوش دادن به موسیقی بسیار بلند و یا برخی از خوراکی‌ها شروع کننده خوبی برای میگرن هستند. خستگی نمی‌تواند سبب بروز میگرن باشد ولی می‌تواند به عوامل تشدید میگرن را فعال کند و سردردها را شروع کند. پس برای بهتر شدن اوضاع و کاهش حملات میگرن اجازه ندهید که خسته شوید و برای این کار از پدر یا دیگر اعضا خانواده کمک درخواست کنید. اگر کودک نوپا دارید که نیازمند فعالیت فیزیکی بسیاری هست، با همکاری دیگران خستگی را از خود دور کنید. دوری از این عوامل تا حد زیادی می تواند آرامش بیشتری به بیماران بدهد. شناخت کافی از علت بیماری بخش بزرگی از درمان میگرن محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای کاهش حملات میگرن عواملی که میگرن را تشدید می‌کند شناسایی کرده و از آنها دوری کنید، تغییر شرایط زندگی شما را از دردهای میگرنی بسیار دور خواهد کرد و با آرامش بیشتری زندگی خواهید کرد. هر چند به قطع یقین علت سردردهای میگرنی هنوز برای دانشمندان ناشناخته باقی مانده ولی مشخص شده است هنگام بروز سردردهای میگرنی فشارخون پایین می‌آید و  عروق خونی مغز کمی بسته می‌شوند و جریان خون به خوبی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

چند علت دیگر سردردهای میگرنی شناسایی شده‌اند که با شناخت از آن‌ها می‌توان از بروز میگرن پیشگیری کرد:

  • بروز التهابات

التهابات مانع از جریان گردش مناسب و طبیعی خون در رگ‌ها و از جمله عروق خونی مغز می‌شود. معمولا این علت سردردهای میگرنی را می‌توان با یک رژیم غذایی مناسب از بین برد.

بیشتر بخوانید: سردردهای سمت چپ سر : علت ها، علائم و راه‌های درمان

  • استرس

اضطراب، فشارهای روحی، استرس، زندگی پرمشغله دفعات و شدت میگرن را بیشتر می‌کند و از علت سردردهای میگرنی به شمار می‌روند.

  • تغییرات هورمونی

تغذیه نامناسب، وضعیت جسمانی ضعیف، عادت ماهیانه در خانم‌ها از عواملی است که باعث تغییرات هورمونی و بروز میگرن می‌شود.

  • عدم عملکرد درست ریشه مغز

این مشکل معمولا بر اثر تصادف یا ضربه یا بیماری بوجود می‌آید.

  • کمبود خواب

شخص مبتلا به میگرن باید خواب کامل داشته باشد. مثلا فردی که بدنش نیاز به ۸ ساعت خواب دارد حتی یک ربع کم خوابیدن در بروز میگرن تاثیر گذار است.

  • واکنش به دارو

بعضی از داروها بر سیستم عصبی، هورمون‌ها و فشارخون تاثیر می‌گذارند و می‌تواند علت بروز سردرد و علائم میگرن باشند. قرص‌های ضد بارداری از جمله داروهایی است که زنان مبتلا به میگرن نباید از آن استفاده کنند.  قبل از استفاده از یک دارو حتما برگه توضیحات و عوارض جانبی آن را بخوانید. قبل از تجویز هر دارویی به پزشک بگویید میگرن دارید.

بیشتر بخوانید: داروی میگرن برای اولین بار توسط FDA تایید شد؛ درمان قطعی میگرن با داروی جدید

  • ژنتیک

۷۰ تا ۹۰درصد کسانی که به میگرن مبتلا هستند در خانواده یا خویشاوند نزدیک شان نیز این نوع سردرد وجود دارد. به همین علت می‌توان گفت اصلی ترین علت سردردهای میگرنی ژنتیک یا وراثت است. در اینگونه موارد شخص باید از عوامل تحریک کننده میگرن migraine اجتناب کند تا بتواند سردرد را کنترل و از بروز آن جلوگیری کند.

روش‌های کنترل علائم میگرن

  • به میزان کافی بخوابید. اتاق خواب تان حتما تاریک، بی صدا و خنک باشد.
  • داروهای گیاهی مثل چای زنجبیل استفاده کنید.
  • از الکل و سیگار دوری کنید.
  • از عطر و ادکلن‌های با رایحه بسیار ملایم استفاده کنید.
  • به محض احساس علائم اولیه میگرن یک لیوان چای با نبات میل کنید تا فشارخون تان خیلی پایین نرود.
  • استرس را مدیریت کنید.
  • از روغن‌های گیاهی برای آرامش و رفع سردرد استفاده کنید.
  • ورزش‌هایی مثل یوگا و پیلاتس را شروع کنید.
  • در مواقعی که خارج از خانه هستید همیشه مسکن همراه خود داشته باشید.
  • یک رژیم غذایی خوب انتخاب کنید. همیشه در برنامه غذایی‌تان از مواد غذایی ضد التهابی مانند زردچوبه استفاده کنید. کپسول‌های امگا ۳ هم یکی از مکمل‌های غذایی جلوگیری از بروز علائم میگرن است. بعد از خوردن غذاهای سرد مثل ماهی یا ماست از یک خوراکی گرم مثل کمی نبات یا یکی دو خرما استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی میگرن: با روغن‌های گیاهی فوق العاده و روش‌های طبیعی میگرن را درمان کنید

منابع:
Mayo Clinic
Migraine.com
Migraine.com
Migraine.com
Migraine.com
Healthline
American Migraine Foundation
Cleveland Clinic
Migraine Again
American Migraine Foundation
Migraine.com
Heathline 
Web MD
Wiley
American Migraine Foundation 
BBC

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا