دانستنی‌های سلامتی

کمبود کلسیم چه علائمی دارد و چه بیماری هایی را به دنبال خواهد داشت؟

کمبود کلسیم چه علائمی دارد

کلسیم از موادی است به راحتی می تواند سلامتی استخوان ها را تضمین کند اینکه هر انسان چه میزان کلسیم نیاز دارد و چه میزان کلسیم باید مصرف کند را می توان از نشانه هایی که بدن اعلام می کند متوجه شد

۱+

کمبود کلسیم می‌تواند سبب حفره در استخوانها، از دست دادن حافظه و حتی تشنج در موارد شدید شود. منابع بسیاری برای جذب کلسیم بدن وجود دارد که می‌تواند در استحکام استخوانها به خصوص در سنین رشد کمک کنند. شما می‌توانید با شناخت علائم کمبود کلسیم قبل از شروع بیماری‌های حاد آن را به طور جدی درمان کنید.

کمبود کلسیم :

چه میزان کلسیم مورد نیاز است ؟

بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت میزان کلسیم مورد نیاز برای مردان و زنان ۱۹ الی ۵۰ ساله ۱۰۰۰ میلی گرم در روز است. برای افراد بالای ۵۰ سال ۱۲۰۰۰ میلی گرم در روز می‌باشد. به این ترتیب اگر میزان کلسیم در بدن کافی نباشد به صورت خودکار از ذخایر کلسیم در بدن استفاده می‌شود و کمبود کلسیم در بدن رخ دهد.

بیشتر بخوانید: جایگزین شیر : غذاهای حاوی کلسیم که می‌توان به جای شیر استفاده کرد را بشناسید

حفره در دندان

dentist-teeth

زمانی که شما به دندانپزشکتان مراجعه می‌کنید بسیار راحت می‌توانید متوجه کمبود کلسیم در بدن خود شوید. کلسیم ناکافی در رژیم غذایی سبب خرابی دندان‌ها به خصوص ایجاد حفره در دندان خواهد شد.

اختلال حافظه

کلسیم از جمله موادی است که نقش مهمی در انتقال پیامهای  عصبی ایفا می‌کند. زمانی که کلسیم به میزان کافی در بدن موجود نباشد علائمی همچون گیجی و از دست دادن حافظه پدیدار خواهد شد. انتقال دهنده‌های عصبی با کمبود این ماده به خوبی کار نخواهند کرد. اگر مشکلات یادگیری و به خاطرسپاری دارید حتما از عدم کمبود کلسیم در بدنتان مطمئن شوید.

مشکلات ناخن

ناخن‌ها و تا حدودی موها از ذخایر بزرگ کلسیم به شما می‌روند. ناخن‌ها مانند دندان‌ها از خانواده استخوان‌های بدن هستند که با درصد بالایی از کلسیم ساخته می‌شوند. پوسته پوسته شدن ناخن و یا شکننده شدن آنها احتمالا به خاطر کمبود کلسیم است.

 انقباضات عضلانی

انقباض عضلانی یا اسپاسم عضلات می‌تواند از نشانه‌های کمبود کلسیم باشد. اگر به طور خیلی اتفاقی عضلات دچار گرفتگی‌های سخت و اسپاسم شود می‌تواند به دلیل کمبود کلسیم باشد. در صورتی که این درد را زیاد تجربه می‌کنید میزان کلسیم بدن خود را کنترل کنید. همچنین سوزن سوزن شدن و یا به نوعی خواب رفتن عضلات نیز از حالاتی است که با کاهش کلسیم پدید می‌آید.

مشکلات خواب

مشکلات مرتبط با خواب به عوامل بسیاری بستگی دارد که یکی از آنها کمبود کلسیم است. کلسیم کمک می‌کند هورمون ملاتونین که به نوعی هورمون خواب است، به اندازه کافی تولید شود. ملاتونین با افزایش کلسیم روندی رو به بالا پیدا می‌کند و سبب می‌شود بهتر و راحت تر بخوابید. زمانی که کلسیم کافی به بدن نرسد خواب عمیق دچار اختلال می‌شود.

 تشنج

کمبود کلسیم در موارد حاد می‌تواند سبب بروز تشنج شود. انقباض عضلات و اختلال در انتقال دهنده‌های عصبی در مراحل پیشرفته سبب تشنج خواهد شد. زمانی که کلسیم Calcium کافی به بدن شما نرسد مشکلات انقباضی عضلات و اعصاب پیشرفت خواهد کرد و در مرور زمان تشنج ایجاد می‌کند. کلسیم نه تنها در شیر بلکه در تمامی فرآورده‌های شیر یافت می‌شود.

میزان مصرف کلسیم به صورت روزانه را کنترل کنید تا دچار کمبود این ماده مهم نشوید. با بروز هر کدام از علائم کمبود کلسیم میزان کلسیم بدنتان را کنترل کرده و مانع پیشرفت بیماری در بدن خود شوید.

بیشتر بخوانید: کلسیم شیر چقدر است؟ آیا شیر منبع خوبی برای دریافت کلسیم است؟

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا