روانشناسی و موفقیت

ویژگی افراد باهوش: نشانه هایی که می‌گوید فردی باهوش هستید یا خیر؟

ویژگی افراد باهوش
۷+

شاید شما نیز بخواهید ویژگی افراد باهوش را بدانید. بیشتر مردم می‌کوشند تا با رفتارهایشان به دیگران نشان دهند که جز افراد باهوش هستند. در حالیکه بیشتر افراد تیزهوش به خودی خود نمی‌دانند که در این رده قرار گرفته اند. این یک عمل ثابت شده است که انسانهای باهوش از تیز هوشی خود مطلع نیستند و شاید خود را احمق فرض کنند. بنابراین اگر شما از میزان درایت عقلی خود مطمئن نیستید با مرور ویژگی‌های افراد باهوش خواهید توانست به این مهم پی ببرید.

افراد شاد و باهوش انسان‌های خاصی نیستند. فقط سطح IQ آنها از حد معمولی بالاتر است. اما در خصلت و منش زندگی آنها خصوصیاتی مشاهده شده است که در ادامه در نت نوشت برایتان خواهیم گفت!

ویژگی افراد باهوش

طی مطالعات دانشگاه مدیریت سنگاپور و دانشکده اقتصاد لندن، افرادی که شادتر هستند زمان کمتری را با دوستان خود می‌گذرانند. این بدان معنا نیست که افراد موفق و باهوش از افراد گوشه گیری هستند. بلکه نشان می‌دهد که مردمی که در مناطق کم جمعیت زندگی می‌کنند شادتر هستند و به طور کلی افراد در مناطق کم جمعیت اکثریت هوشمندتر از باقی افراد هستند. در واقع می‌توان گفت مردمی که زمان بیشتری را با دوستان خود صرف می‌کنند شاید شادتر باشند اما آگاهی اجتماعی کمتری در زندگی آنها وجود دارد.

این نظریه از دید محققان هیچ دلیل منطقی ندارد ولی به نحوی به مسئله عواقب اجدادی بر می‌گردد. به این صورت که انسان در محیط زیست گسترده تر از رفاه نسبی بیشتری برخوردار خواهد بود و شاید این یکی از المانهای رشد مغزی و فکری باشد.

انسان در اجتماعاتی که بیش از ۱۵۰ نفر زندگی می‌کنند راحت یا خوشحال نیست. این موضوع را می‌توان در زندگی اجداد ما نیز پیدا کنیم. در زندگی گذشتگان جوامع شلوغ و پرجمعیت وجود نداشته است.

البته این بدان معنا نیست که انسان‌های تنها و افسرده می‌توانند خوشبخت تر و یا حتی باهوش تر باشند. اما صرف وقت در اجتماعات امروزی با زندگی‌های گسترده شهری مانع پیشرفت هوش و مغز خواهد بود. می‌توان گفت افرادی که زمان کمتری را با دوستان خود می‌گذرانند کنترل زیادی بر روی زمان خود دارند. شاید این دلیلی باشد برای خوشحال بودن این دسته از افراد.

دانستن موسیقی ویژگی افراد باهوش است

تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی در توسعه ذهن کودکان بسیار موثر است. نمرات آزمون هوشی کلامی کودکان بین ۴ تا ۶ سال پس از یک ماه گوش فرا دادن به موسیقی افزایش یافت. جالب است بدانید کودکانی که در حین آموزش درس به موسیقی نیز گوش می‌دهند با افزایش IQ مواجه می‌شوند.

فرزند ارشد

اگر شما کودک بزرگ خانواده هستید شاید یک ویژگی افراد باهوش را دارید. طی تحقیقات به عمل آمده وضعیت سلامت و بررسی تولد در میزان IQ بی تاثیر نیست. نتایج نشان می‌دهد که معمولا فرزندان ارشد متوسط ضریب هوشی ۱۰۳ فرزندان دوم ۱۰۰ و فرزندان سوم ۹۹ است. هر چه میزان اختلاف سنی بین فرزندان کمتر باشد میزان ضریب هوشی نیز اختلاف کمتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که برای داشتن یک کودک باهوش باید بدانید

تغذیه از شیر مادر

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند رشد بهتر و همچنین دقت بالاتری خواهند داشت. کودکانی که از شیر مادر استفاده کرده اند در آزمونهای IQ حدود ۷ امتیاز بالاتر از دیگر کودکان داشته اند. رابطه عمیقی بین شیر مادر و میزان درصد IQ وجود دارد.

چپ دست بودن ویژگی افراد باهوش است

نشانه‌های افراد باهوش

نشانه‌های افراد باهوش

بزهکاری و جرم و جنایت در بین افراد چپ دست به وفور یافت می‌شود. این پدیده حداقل بین مردان بیشتر صدق می‌کند و از نشانه‌های افراد باهوش است. اما این پدیده مانع از نشانه تحقیقات نمی‌شود. محققان در آزمونهای تفکر بین افراد چپ دست پی برده اند که افراد چپ دست بیشتر واگرا بوده اند. این افراد مهارت بیشتری دارند و خلاقیت‌های ذهنی بهتری نسبت به افراد راست دست دارند.

قد بلند ویژگی افراد باهوش است

افراد قد بلند نیز یکی از نشانه‌های افراد باهوش را دارا هستند، کودکانی که قد بلند یا حداقل بلند تر از دیگران هستند درصد IQ بیشتری دارند هر چند که این دلیل فیزیکی هیچ ربطی به مسئله ذهنی ندارد. ولی بیشتر کودکان بلند قد موفق به کسب پول بیشتری نسبت به دیگر دوستان خود هستند.

آموزه‌های کودکی

بیشتر کودکانی که در سنین پایین شروع به یادگیری‌های زودتر از سن خود دارند نسبت به دیگر کودکان تیز هوش تر خواهند بود. خواندن و نوشتن در سنین کم می‌تواند در این عامل بسیار دخیل باشد.

خواندن در سن پایین سبب رشد نیروی کلامی و غیر کلامی می‌شود. کودکانی که قبل از سن مدرسه آموزش‌های لازم جهت خواندن و نوشتن را می‌بینند در آزمون‌های ضریب هوشی موفق تر هستند.

بیشتر بخوانید: هوش هیجانی چیست؟

اضطراب

بدن انسان همواره در حال رشد می‌باشد. افرادی که دچار اضطراب هستند از دیگر افراد دقیق تر زندگی می‌کنند. این سبب می‌شود به مسائل و اطراف خود دقیق تر باشند. نشخواری فکری یا فکر مداوم در مورد جنبه‌های موقعیت‌های اطراف سبب بالا رفتن هوش غیر کلامی می‌شود. البته وسواس فکری را باید از این مسئله جدا بررسی کرد.

شوخ طبعی یک ویژگی افراد باهوش

افرادی که توانایی هوشی بالایی دارند معمولا به وسیله طنز با مسائل رو به رو می‌شوند. شاید بتوان گفت در اصطلاح روزمره آنها را بامزه تلقی می‌کنند و این یکی از جنبه‌های هوش استدلالی این افراد و از نشانه‌های افراد باهوش است.

افراد باهوش انسان‌های کنجکاوی هستند

کنجکاوی را با فضولی یکی نشمرید چرا که یکی از ویژگی‌های افراد باهوش کنجکاوی است. افراد باهوش از بر هر مسئله تازه و جدیدی که برایشان رخ می‌دهد به راحتی نخواهند گذشت. این انسانها در هر رشته و کاری که قرار دارند کنجکاو به دست آوردن علم و دانش دقیق تری هستند.

تلاش‌های راحت

انسانهای معمولی برای انجام کارهای سخت تنبلی می‌کنند. این در حالی است که افراد باهوش و ذکاوت تلاش می‌کنند اما نه زیاد. آن‌ها راه حل‌های درست و راحت را پیدا می‌کنند. برای رسیدن به اهداف شان نیاز به سخت کار کردن ندارند. آنها با توجه به استعداد خاصی که دارند به راحتی به هدف می‌رسند. این گونه افراد تلاش می‌کنند اما نه به سختی.

یک ویژگی افراد باهوش این است که اجتماعی نیستند

اجتماعی نبودن ویژگی افراد باهوش است

اجتماعی نبودن ویژگی افراد باهوش است

اگر کلا آدم تنهایی هستید، چند دوست صمیمی انگشت شمار دارید، و چندان از بودن در جمع لذت نمی‌برید، احتمالا هوش شما نمره منفی می‌گیرد. ولی حقیقت چیست؟

مطالعات و تحقیقات متعدد انجام شده در دهه اخیر ثابت کرده است افراد باهوش دوستان کمتری دارند. کمتر به دنبال روابط اجتماعی هستند و بیشتر تنهایی را ترجیح می‌دهند.

مطالعات انجام شده نشان داده است مردمی که در مناطق کم جمعیت زندگی می‌کنند بیشتر احساس خوشبختی می‌کنند. میزان شادی در این افراد هم بیشتر است آن هم زمانی که با افرادی که دوستشان دارند ملاقات می‌کنند نه دوستان تصادفی یا غریبه‌ها.

بیشتر افرادی که در این تحقیقات شرکت داشتند وقتی شادتر بودند که با همان افراد قبلی و همیشگی زندگی‌شان در تماس بودند.

ولی در افراد باهوش رفتار معکوس بود. محققان توضیح دادند: ” افراد باهوش از بودن در جمع و داشتن روابط اجتماعی با دوستان، کمتر احساس رضایت می‌کنند.”

یکی از محققان به نام کارول گراهام Carol Graham که شادی را از دیدگاه اقتصادی بررسی می‌کند این طور توضیح می‌دهد: “این یافته‌ها نشان می‌دهد (و تعجبی هم ندارد) که افراد باهوش تر ظرفیت بیشتری دارند و تمایل چندانی ندارند تا وقت خود را در جمع سپری کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند تمرکز خود را روی اهداف بلند مدت تر و مهم تری بگذارند.”

به عبارت دیگر، افراد باهوش تمایل دارند تا وقت خود را صرف حل مسائل کنند. زمان برای آن‌ها معنای بیشتری می‌دهد.

این فرضیه ” ساوانا تئوری ” نام گرفت. طی این نظریه تعریف ما از شادی همان احساسی است که اجداد غارنشین ما هم داشتند. در جوامع کم جمعیت داشتن روابط اجتماعی راه مهم برای زنده ماندن بود.

هر چند افراد باهوش در جوامع کم جمعیت برای حیات به جمع وابسته هستند ولی هرچه اجتماع بزرگتر می‌شود آن‌ها بیشتر به غار یا جنگل تنهایی خود پناه می‌برند. چون همیشه کاری برای انجام دادن دارند. در واقع این افراد ترجیح می‌دهند به جای دیدارهای تکراری و مهمانی‌های همیشگی وقت خود را صرف کارهای مهم تری مثل مطالعه، تحقیق و …. کنند.

به نظر آن‌ها دیدن یک فرد آن هم مداوم خسته کننده است و آن‌ها را از درگیری‌های مهم ذهنی شان برای حل مسائل دور می‌کند. در واقع آن‌ها ترجیح می‌دهند به جنگل تنهایی خودشان پناه ببرند تا این که وقت خود را صرف کارهای حاشیه‌ای روزمره کنند.

پس اگر دفعه دیگر دوست نزدیک خود را به مهمانی دعوت کردید و گفت کار دیگری دارد که باید انجام بدهد، تعجب نکنید. و اگر خودتان در یک مهمانی شرکت نکردید فقط به این دلیل که می‌خواهید تنها باشید جای نگرانی ندارد. فقط هرگز اجازه ندهید شما را سرزنش کنند. در واقع این هوش‌تان است که باید سرزنش شود که آن هم مسلما در جای بهتری از آن استفاده می‌کنید.

این ویژگی افراد باهوش با IQ بالا می‌باشد. داشتن این نشانه‌ها نمی‌تواند دلیل بر ذکاوت فردی باشد اما می‌تواند نشانه‌هایی از وجود یک نیرو بیشتر در ذهن انسان باشد.

بیشتر بخوانید: راه‌های تقویت و افزایش هوش

منبع + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا