دانستنی‌های سلامتی

نفخ شکم در زنان همراه با این علائم می تواند مرتبط به بیماری‌های جدی باشد!

نفخ شکم در زنان همراه با این علائم می تواند مرتبط به بیماری‌های جدی باشد!
۴۳+

نفخ شکم در زنان به نظر خیلی از خانم‌ها عادی است اما یک تورم ساده می‌تواند علامت یک بیماری خاص باشد. زنانی که ورم را در بدن خود نادیده می‌گیرند ممکن است به یکی از بیماری‌های زنانه مانند کیست تخمدان یا فیبروم مبتلا شده باشند که بهتر است آن را با پیگیری، درمان کنند.

استفاده بیش از حد از مایعات، فیبروم‌های رحم، مشکلات معده، اختلالات روده‌ای و حتی کارکرد ناهنجار تخمدان‌ها همه و همه از مشکلاتی هستند که می‌توانند سبب تورم شود. بسیاری از این بیماری‌ها به راحتی قابل شناسایی توسط خود شخص نیستند چرا که به دلیل یک تورم ساده ممکن است بیمار اهمیت چندانی به آن ندهد.

در صورتی که یک کیست کوچک تخمدان می‌تواند در گذشت زمان و کم اهمیتی فرد به سرطان تخمدان تبدیل گردد. این بار در نت نوشت شما را با علل نفخ شکم در زنان و بیماری‌های زنانه که می‌توان با شناسایی به موقع آنها را درمان کرد آشنا می‌کنیم. اگر ورم و نفخ شکم در زنان همراه با این علائم است حتما هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند.

علت‌های نفخ شکم در زنان

نفخ شکم در زنان همراه با درد ناحیه لگن

نفخ شکم در زنان ممکن است مربوط به وجود یک بیماری پنهان و جدی باشد

نفخ شکم در زنان ممکن است مربوط به وجود یک بیماری پنهان و جدی باشد

گاهی اوقات خانمی به تصور اینکه نفخ شکم دارد از این موضوع به راحتی می‌گذرد اما باید بدانید نفخ شکم همراه با درد لگن امری غیر طبیعی است. زنان گاهی ورم و نفخ شکم‌‌ شان را مرتبط به علائم قبل از قاعدگی و یا خوردن مواد غذایی نفاخ می‌دانند. در صورتی که اینچنین نیست!

آگاهی از سرطان‌های مربوط به زنان از جمله سرطان تخمدان با علائم خاص و احساس ناراحتی در ناحیه لگن کاری صد در صد مطمئن و امکان پذیر نخواهد بود.

بسیاری از انکولوژیست‌های متخصص زنان بر این باورند که سرطان تخمدان همراه با انباشت مایع در شکم و وضعیت آسسیت و یا فشار توده‌های تخمدان بر لگن همراه خواهد بود ولی علائم بسیار دیگری نیز می‌تواند از وجود همچنین بیماری بزرگی خبر دهد. اما به دلیل آنکه بیماری‌های مختلفی در ناحیه لگن می‌تواند مشکلات زنان باشد، تشخیص دقیق بیماری از سرطان را کمی دشوار می‌سازد.

از هر دو زن تنها یک زن می‌تواند از وجود سرطان تخمدان آگاهی پیدا کند. و با پی بردن به علائم و نشانه‌های سرطان این بیماری را درمان کند. برخی دیگر از علائم مانند فیبروئید‌ها از جمله علائم یک وضعیت خوش خیم است. برخی از آزمایشات مانند غربالگری سرطان تخمدان یا سونوگرافی‌های ترانس واژینال و یا آزمایش‌های خون که با بالا بودن سطح پروتئین می‌تواند بیمار را از شروع یک سرطان آگاه سازد.

بیشتر بخوانید: درمان فیبروم رحم بدون جراحی و داروهای شیمیایی

بیشتر بخوانید: درمان اختلال هورمونی: با گیاهان دارویی و بدون مصرف دارو هورمون‌ها را متعادل کنید

نفخ شکم در زنان همراه کاهش وزن

از دیگر بیماری‌هایی که می‌تواند خانم‌ها را بیشتر از آقایان گرفتار کند، سلیاک (celiac) یک بیماری روده ای است.  اگر چه کاهش وزن و اسهال از نشانه‌های این بیماری می‌تواند باشد اما اغلب افراد مساله نفخ شکم در زنان را مرتبط به بیماری روده نمی‌پندارند.

در حدود ۱ درصد از جمعیت جهان مبتلا به این بیماری می‌باشند. در این بیماری شخص پروتئینی به نام گلوتن را که در غذاهایی مانند گندم، جو وجود دارد را نمی‌تواند بپذیرد. یعنی سیستم ایمنی بدن گلوتن را نمی‌پذیرد و همین امر موجب آسیب به پوشش روده خواهد شد.

۸۳ درصد از مردم در تشخیص این بیماری دچار مشکل می‌شوند و می‌توان گفت که بیشتر افراد درک درستی از ابتلا به این بیماری ندارند. نیمی از بزرگسالان علایمی مرتبط با بیماری سلیاک در روده خود را دارند که آن را نادیده و یا مرتبط با مسئله‌ای دیگر می‌دانند.

ایجاد زخم روی پوست، سردرد، کم خونی و کاهش وزن از جمله علائم بروز سلیاک می‌باشد. که بیماران این‌ها را مرتبط با روده نمی‌انگارند. با مراجعه به یک متخصص گوارش، یک آزمایش خون و بررسی برخی از آنتی بادی‌های موجود در خون این  بیماری قابل شناسایی می‌باشد. افراد مبتلا به این بیماری از مصرف یک سری مواد غذایی که حاوی گلوتن می‌باشد باید پرهیز کنند.

در صورتی که نتیجه آزمایش شما مثبت باشد و به این بیماری مبتلا باشید نیاز به یک آندوسکوپی دارید تا پزشک بتواند نمونه بافتی از روده را تجزیه و تحلیل کند و پس از آن بی شک یک رژیم غذایی بدون قند را باید پیش بگیرید و استفاده از داروها و رژیم‌هایی که پزشک برای شما در نظر خواهد گرفت در برنامه زندگی شما قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: علت‌های نفخ شکم که نباید بی تفاوت از کنار آن‌ها رد شوید

نفخ همراه با انقباضات شدید شکمی

شما خیلی راحتی می‌توانید این دردها و نفخ شکم در زنان را به انقباضات مربوط به دوران قاعدگی مرتبط بدانید اما اگر این درد بیشتر در قسمت پایینی سمت چپ شکم شما است می‌تواند مرتبط به بیماری diverticulitis باشد. دیورتیکولیت یک بیماری خاص است که در افراد بالای ۴۰ سال بیشتر مشاهده می‌شود.

در این بیماری کیست‌های کوچکی که در ناحیه لگن و روده وجود دارد رشد کرده و دچار بیرون زدگی می‌شوند. به نحوی که از روی شکم لمس می‌شوند و قابل تشخیص هستند. دیورتیکولیت ممکن است عفونی باشد و یا اینکه به مرحله عفونت نرسیده باشد، محققان بر این باورند که دلیل اصلی آن چاقی و رژیم غذایی کم فیبر است.

عوارضی که از این بیماری ایجاد می‌شود همراه با تب و ممکن است استفراغ همراه باشد. احتمالا برای پی بردن به آن نیازمند یک آزمایش خون، ادرار و مدفوع می‌باشید. در صورتی که دیورتیکولیت بسیار پیشرفت کرده باشد احتمالا به سی تی اسکن نیز نیاز خواهد شد.

درمان به کمک آنتی بیوتیک‌ها و رژیم‌های غذایی پر از مایعات، حال روده شما را بهبود می‌بخشد. پس از بهبودی می‌بایست رژیم‌های غذایی که پزشک برایتان تجویز می‌کند را حتما پیگیر باشید و انجام دهید. مصرف غذاهای کم کربوهیدرات مانند میوه‌ها و عسل و لبنیات حاوی لاکتوز بالا را بیشتر کنید.

گندم، سیر و پیاز و لوبیا و شیرین کننده‌های بدون قند و میوه هایی مانند زرد آلو و گیلاس را بیشتر از قبل مصرف کنید. ۵ درصد از ناباروری‌های زنانه که در سنین ۱۸ الی ۴۴ سالگی رخ می‌دهد مرتبط با بیماری‌هایی است که زنان آن را درست و دقیق تشخیص نداده‌اند.

بیشتر این بیماری‌های همراه با تورم هایی می‌باشد که نادیده گرفتن آن کمی غیر عقلانی به نظر می‌رسد. هر تورم در هر کجا از بدن یک هشدار از طرف بدن است که یک بیماری را گوشزد می‌کند. التهابات لگن، خونریزی‌های نامنظم، تب و لرز و فیبروئیدها . . . مشکلاتی رایج است که هر کدام می‌تواند شروع یک بیماری در این ناحیه را گوشزد کند.

باز هم تاکید می‌کنیم با بروز نفخ شکم در زنان همراه با این چنین عواملی حتما به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید: سردی رحم: علل، علائم و درمان سرما خوردگی رحم با طب سنتی

بیشتر بخوانید: افزایش هورمون استروژن: علل، علائم و درمان‌ بالا بودن هورمون استروژن در بدن

منبع + +

۴ دیدگاه

4 دیدگاه

  1. Avatar

    فهیمی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ at ۱۷:۰۶

    عالی بود ممنون

    ۱۴+
  2. Avatar

    سعیده

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ at ۱۷:۰۸

    جالبه

    ۲۰+
    • Avatar

      محمدرضا

      ۱۳ آبان ۱۴۰۱ at ۱۴:۰۸

      شما هم باد معده زیاد دارین?

      ۳+
      • Avatar

        محسن

        ۲۹ آذر ۱۴۰۱ at ۴:۲۴

        مثل اینکه تو هم اسب تشریف داری

        ۲+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا