رپرتاژ آگهی

نقاط قوت و ضعف استفاده از قفل هوشمند برای منزل

۰

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که بعد از خروج از منزل یادتان بیاید که درب را قفل نکرده‌اید؟ این یک اتفاق شایع است که برای اکثر افراد، به خصوص کسانی که مشغله زیادی دارند رخ می‌دهد.

اما کم کم به لطف اختراع قفل‌های هوشمند که تنها با چند بار ضربه زدن روی اسکرین گوشی امکان چک کردن وضعیت درب را برای کاربران مهیا کرده‌اند این مشکل نیز مرتفع شده است.

قفل هوشمند یک نوع قفل بسیار جدید و راهی برای قفل و باز کردن درب بدون استفاده از کلیدهای فلزی معمولی است.

تفاوت‌های زیادی بین قفل‌های مکانیکی و انواع دیجیتال آن وجود دارد؛ اما یکی از مهم‌ترین آنها این است که قفل‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهند که با استفاده از یک کد عددی یا اسکنر اثر انگشت یا حتی به وسیله یک اپلیکیشن اختصاصی که روی تلفن همراه‌تان نصب شده، درب ورودی ساختمان را به صورت الکترونیکی باز و بسته کنید.

قفل‌های هوشمند با تکیه بر قابلیت‌های فراوان خود هر روز در حال کسب محبوبیت بیشتر هستند. بازار فروش این محصول به حدی داغ و پررونق است که طبق یک گزارش رسمی انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ حجم فروش قفل‌های هوشمند در سطح جهان به ۲۴ میلیارد دلار برسد.

از بین تمام قفل‌هایی که به صورت هوشمند طراحی می‌شوند؛ محصولاتی که مصارف خانگی دارند سریع‌ترین رشد فروش را در چند سال اخیر تجربه کرده‌اند. این بدان معناست که تعداد مدل‌های قفل هوشمندی که مصارف خانگی داشته و مجهز به عملکردها و امکانات مختلف هستند در حال افزایش است.

اما آیا قفل هوشمند انتخاب خوبی برای حفظ امنیت ساختمان است یا فقط مانند برخی از محصولات هوشمند دیگر یک ابزار فانتزی است و کارایی آنچنانی ندارد؟ برای دریافت پاسخ این سوال کافیست که مزایای و معایب استفاده از این مدل قفل‌ها که در ادامه توضیح داده‌ایم را بدانید.

مزایای قفل‌های هوشمند

سهولت دسترسی

با نصب یک قفل هوشمند دیگر لازم نیست که برای هر بار خارج شدن از خانه دنبال دسته کلیدتان بگردید. به خصوص اگر قفلی که انتخاب کرده‌اید از نوع قفل اثر انگشتی درب باشد.

راحتی در استفاده

اگر اتفاقی مهمان سرزده داشته باشید یا مجبور شوید وقتی در منزل حضور ندارید درب را برای کسی باز کنید؛ می توانید با استفاده از گوشی تلفن همراه خود یک کد خاصی که تاریخ انقضا دارد و یک بار مصرف است تولید و برای شخص مورد نظر ارسال کنید.

همچنین اگر نگران افشا شدن رمز ورود قفل هستید می‌توانید در عرض چند ثانیه آن را تغییر دهید و از دردسر و هزینه تعویض مغزی قفل در امان باشید.

ایجاد آرامش خاطر

یکی دیگر از مزایای نصب قفل هوشمند روی درب ورودی ساختمان این است که با دسترسی به حافظه داخلی دستگاه می‌توانید ردیابی کنید چه کسانی وارد ساختمان و یا از آن خارج شده‌اند. بنابراین به عنوان مثال می‌توانید متوجه شوید که فرزندتان از مدرسه به خانه آمده است یا خیر.

همچنین در بسیاری از قفل‌های هوشمند امکانی در نظر گرفته شده است که به کمک آن می‌توانید وضعیت قفل یا باز بودن درب را از روی گوشی همراه خود چک کرده و بدون اینکه در محل حضور داشته باشید؛ درب را قفل کنید.

محافظت بیشتر

یکی از راه‌های از کار انداختن عملکرد قفل‌های مکانیکی، باز کردن پیچ‌های بدنه و جدا کردنشان از درب است. در کنار این روش، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که سارقان می‌توانند برای باز کردن قفل‌های مکانیکی از آنها استفاده کنند.

این در حالی است که قفل‌های هوشمند اکثرا مجهز به سیستم تشخیص ضربه هستند و به محض اینکه مورد دستکاری قرار بگیرند؛ از طریق ارسال نوتیفیکیشن، این موضوع را به اطلاع کاربر می‌رسانند. بنابراین خطر سرقت با توسل به باز کردن قفل از روی درب در این محصولات به شدت پایین است.

قابلیت اتصال به سایر وسایل الکترونیکی خانه

اگر دستگاه‌های هوشمند دیگری نیز در خانه دارید؛ می‌توانید با اتصال آنها به قفل درب ورودی، تجربه خارق‌العاده از وجود تکنولوژی در زندگی خود داشته باشید.

به عنوان مثال اگر سیستم روشنایی خانه شما هوشمند است؛ با برقرار ارتباط بین این سیستم و قفل درب، می‌توانید کاری کنید که هنگام باز کردن درب، چراغ‌های ساختمان روشن شوند.

معایب قفل‌های هوشمند

اتکا بیش از حد به تلفن همراه و شبکه اینترنت

قفل‌های هوشمند معمولا از طریق بلوتوث یا وای‌فای با تلفن همراه شما ارتباط برقرار می‌کنند. اگر تلفن همراه‌تان دزدیده شده یا گم شود و برنامه پشتیبان از آن روی دیوایس دیگری نداشته باشید؛ ممکن است به دردسر بیفتد و نتوانید از برخی امکانات دستگاه به صورت موقت استفاده کنید.

همچنین اگر قطعی برق یا قطعی Wi-Fi رخ دهد نمی‌توانید از ویژگی‌هایی مانند قابلیت باز کردن قفل از راه دور استفاده کنید. چرا که این امکان و برخی دیگر از قابلیت‌های قفل‌های هوشمند وابسته به وای‌فای است.

پتانسیل هک شدن

همانطور که اشاره شد؛ باز کردن قفل‌های هوشمند از روی بدنه درب عملا غیر ممکن است. چرا که سیستم با تشخیص دستکاری، کاربر را در جریان می‌گذارد. اما برخی از محصولاتی که مجهز به سیستم ضد هک نیستند و یا حفره امنیتی در برنامه آنها وجود دارد؛ در معرض خطر هک شدن هستند.

اما اگر مدلی که انتخاب می‌کنید جزء بهترین و امن‌ترین قفل‌های موجود در بازار باشد؛ این ریسک به شدت کاهش پیدا می‌کند. نکته مثبتی که در مورد این محصولات وجود دارد این است که اگر یک کاربر غیرمجاز از طریق هک کردن قفل به سیستم دسترسی پیدا کند؛ دستگاه قادر است این موضوع را از طریق ارسال پیام به شما اطلاع دهد.

عمر باتری‌ها

برخلاف قفل‌های قدیمی، قفل‌های هوشمند سیستم‌هایی هستند که با باتری کار می‌کنند و نیروی مورد نیاز خود را از این منبع به دست می‌آورند. بنابراین یکی از معایب قفل‌های هوشمند، تمام شدن ناگهانی عمر باتری آنهاست. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی باید قبل از تمام شدن عمر باتری آن را تعویض کنید.

قیمت بیشتر

قفل‌های هوشمند معمولا گران‌تر از قفل‌های مکانیکی معمولی هستند و ممکن است برای نصب و همگام‌سازی آنها با بلوتوث و شبکه وای‌فای منزل خود به یک متخصص نیاز داشته باشید.

این موضوع نیز می‌تواند عاملی برای افزایش هزینه‌های نصب و استفاده از این دستگاه باشد. قفل‌های هوشمند در صورت خرابی نیز نیاز به تعمیراتی دارند که معمولا هزینه‌هایی زیادی روی دست شما می‌گذارد.

حال که با معایب و مزایای تجهیز درب ورودی ساختمان با انواع قفل‌های هوشمند از جمله قفل ریموتی درب آشنا شدید قطعا می‌توانید به این پرسش که آیا مزایا این دستگاه به معایب آن برتری دارد یا خیر؟ پاسخ دهید. البته این پاسخ تا حدود زیادی به خود شما بستگی دارد.

به هر حال اگر تصمیم به خرید یک قفل جدید برای ساختمان خود دارید؛ این نکته را به یاد داشته باشید که هیچ محصولی بدون نقطه ضعف نیست و هر انتخابی با محدودیت و ریسک خاص خود همراه است.

اما با توجه به مجموعه معایب و مزایای این محصول جدید می‌توان گفت که قفل‌های دیجیتال در مقایسه با قفل‌های معمولی که تکنولوژی ساخت‌شان به بیش از نیم قرن پیش باز می‌گردد ایمن‌تر و قابل اعتمادتر هستند.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا