بازی

بررسی XBOX ONE X جدیدترین کنسول بازی مایکروسافت

XBOX ONE X

من واقعاً از سخت افزار قدرتمندی که مایکروسافت در این جعبه کوچک جاسازی کرده است شگفت زده شده ام. XBOX ONE اصلی یک جعبه بزرگ در اندازه های دستگاههای پخش ویدیویی قدیمی بود اما XBOX ONE X در عوض از طراحی زیبای XBOX ONE S استفاده کرده است. XBOX ONE X آنقدر کوچک است که بتوان آن را در یک کوله پشتی گذاشت اما به دلیل سخت افزار قدرتمندش وزن بیشتری دارد.

۶+

وقتی XBOX ONE X را برای اولین بار روشن کردم واقعاً خیال کردم که کل خانه در حال لرزیدن است. انیمیشن مایکروسافت هنگام بالا آمدن کنسول خیلی خوش رنگ و لعاب است و صدای فراگیر ۵ کاناله  به همراه باس قدرتمند آن با شعار تبلیغاتی True 4K Gaming مایکروسافت به خوبی همخوانی دارد. XBOX ONE X قوی‌ترین کنسول بازی موجود در بازار است و مایکروسافت هم خیلی به قابلیتهای این کنسول در رزولوشن ۴k می نازد. در ادامه با بررسی XBOX ONE X با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی اندروید ۲۰۱۸

بررسی XBOX ONE X

قبل از آغاز بررسی XBOX ONE X باید گفت با اینکه در قدرت سخت افزاری بالای XBOX ONE X شکی وجود ندارد ولی مایکروسافت هنوز بازیهای زیادی را که بتوانند قدرت واقعی این کنسول را در رزولوشن ۴K  به رخ بکشند، در دسترس ندارد. پس بازی Forza Motorsport 7 که ماه گذشته عرضه شد، مایکروسافت هیچ بازی بزرگی برای معرفی این قابلیت هنگام عرضه کنسولش در اختیار نداشت. با پرداخت ۴۹۹ دلار شما فقط هزینه سخت‌افزار کنسول را می پردازید و برای استفاده از مزایای رزولوشن ۴K شما باید یک مانیتور یا تلویزیون ۴K هم خریداری کنید که قیمت آنها سر به فلک می کشد. کسانی که قبلا با XBOX ONE اصلی بازی کرده اند متوجه پیشرفتهای گرافیکی و سخت‌افزاری آن خواهند شد ولی این موضوع برای بقیه بستگی به کیفیت بازی دارد و در همه بازی‌ها امکان تجربه آن وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های سال ۲۰۱۷ برای همه کنسول ها؛ ترین‌های ۲۰۱۷

XBOX ONE X

 

حین بررسی XBOX ONE X من واقعاً از سخت افزار قدرتمندی که مایکروسافت در این جعبه کوچک جاسازی کرده است شگفت زده شده ام. XBOX ONE اصلی یک جعبه بزرگ در اندازه های دستگاه های پخش ویدیویی قدیمی بود اما XBOX ONE X در عوض از طراحی زیبای XBOX ONE S استفاده کرده است. XBOX ONE X  آنقدر کوچک است که بتوان آن را در یک کوله پشتی گذاشت اما به دلیل سخت افزار قدرتمندش وزن بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۱ بازی برتر اندروید در سال ۲۰۱۷ که نباید از دست بدهید!

درگاههای ورودی و خروجی در بررسی XBOX ONE X دقیقا مثل S است. یک درگاه HDMI برای اتصال به تلویزیون، دو درگاه USB یکی در جلو و یکی در عقب کیس و یک سوکت اترنت برای وصل کردن کابل شبکه. مایکروسافت آداپتور خارجی را حذف و آن را در داخل کیس جاسازی کرده است. البته شما هنوز برای وصل کردن Kinect به یک آداپتور جداگانه نیاز خواهید داشت.

مایکروسافت در XBOX ONE X از یک پردازنده جگوار هشت هسته‌ای کمپانی AMD با سرعت ۲.۳ گیگاهرتز، ۱۲ گیگابایت رم و یک پردازنده گرافیکی AMD با قدرت پردازشی ۶ ترافلاپ استفاده کرده است که ۲ ترافلاپ از پردازنده گرافیکی PS4 Pro بیشتر است. XBOX ONE X با پردازنده گرافیکی قویتر، CPU سریعتر و ۳ گیگابایت رم بیشتر و یک پخش کننده بلوری ۴K رقیب سرسخت خود را پشت سر می گذارد.

برای بررسی XBOX ONE X باید گفت مسلما این سخت افزار قدرتمند احتیاج به یک سیستم خنک سازی مؤثر و چند فن با کیفیت خواهد داشت. فن های XBOX ONE X حتی وقتی از حداکثر توان آن هم استفاده نمی کنید به وضوح پر سر و صدا تر از S عمل می کنند. پوشش عقبی XBOX ONE X به تدریج داغ می شود و من توصیه می کنم که آن را در یک محیط بسته نگذارید. البته من در طول این آزمایش با هیچ مشکلی در این باره مواجه نشدم.

بیشتر بخوانید: ۱۱ بازی اختصاصی آیفون و آیپد که رقیبی در اندروید ندارند!

XBOX ONE X

قول مهمی که مایکروسافت در مورد XBOX ONE X به مشتریانش داد قابلیت True 4K Gaming بود. بیشتر بازیهای XBOX ONE برای تلویزیونهای معمولی با رزولوشن ۱۰۸۰ ساخته شده بودند که تعداد پیکسلهای آنها یک چهارم تلویزیونهای ۴K است. در ادامه بررسی XBOX ONE X باید گفت قدرت سخت افزاری XBOX ONE X بیش از چهار برابر XBOX ONE  است و بنابراین از پس اجرای محتوای ۴k بر خواهد آمد. مایکروسافت به مشتریان قول عرضه ۱۵۰ عنوان بهینه شده برای XBOX ONE X را داده است که این البته به معنای ۴K بودن همه آنها نیست. پس تجربه True 4K Gaming شما بستگی زیادی به این دارد که آیا بازی مورد نظرتان با کیفیت ۴K ساخته است یا خیر.

من اجرای روان بازیها روی کامپیوترهای شخصی لذت می برم و برگشت به سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه روی کنسولهای بازی برایم آزار‌ دهنده است. من برای امتحان بازی Gears of War 4 را در حالت Performance Mode با نرخ فریم ۶۰ اجرا کردم . این بازی در ۴K Mode و استفاده از HDR فوق العاده زیبا به نظر می رسد اما به نظر من ای بازی در Performance Mode  و با سرعت بازسازی ۶۰ فریم در ثانیه زیباتر و سریعتر است. بازی Rise of the Tomb Raider هم در تنظیمات مشابهی اجرا می شود و به نظر من این تنظیمات باید در تمام بازیها در اختیار کاربر قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: بررسی بازی Assassin’s Creed : Origins

بررسی XBOX ONE X

بررسی XBOX ONE X

بعضی از بازیها مثل Forza Motorsport 7 هر سه ویژگی را عرضه می کنند: نرخ فریم ۶۰، HDR و رزولوشن ۴K . البته مایکروسافت هنوز بروز رسانی لازم را برای بازی Forza تا الان ارائه نکرده است. XBOX ONE S هم این بازی را با نرخ ۶۰ قریم بر ثانیه و با ویژگی HDR اجرا می کند و برای تشخیص تفاوت کیفیت این بازی در این دو کنسول باید در بازسازی  بافتهای بازی برای رزولوشن ۴K دقت زیادی به کار رود.

یکی از بازیهایی که در رزولوشن ۴k بسیار زیبا به نظر می رسد بازی Assassin’s Creed: Origins است که با بروز رسانی عرضه شده برای آن و پشتیبانی از HDR ، قدرت گرافیکی XBOX ONE X را به رخ می کشد. بازی Assassin’s Creed: Origins روی کنسول XBOX ONE X تقریبا به خوبی کامپیوتر شخصی ام اجرا می شود و امیدوارم که بقیه بازیها هم همین راه را پیش بگیرند.

بیشتر بخوانید: بررسی بازی Forza Motorsport 7 ؛ برترین بازی ویدیویی ساخته شده تاکنون!

بررسی XBOX ONE X

بررسی XBOX ONE X

در ادامه بررسی XBOX ONE X باید گفت با اینکه  XBOX ONE‌ X بیشتر قدرتش را روی تلویزیونهای ۴k نشان می دهد اما به معنای آن نیست که شما حتما برای استفاده از آن باید یک تلویزیون ۴K خریداری کنید. اگر شما یک مانیتور ۱۴۴۰P هم دم دست داشته باشید کنسول شما به زودی از آن پشتیبانی خواهد کرد.

من بازی Destiny 2 را روی X امتحان کردم و با اینکه سرعت فریم آن روی ۳۰ قفل شده بود ولی اجرای آن بسیار روانتر از XBOX‌ ONE S بود و خیلی از افت فریم ها در آن از بین رفته بود. خیلی از بازیها هم که مانند Destiny 2 برای ONE X بهینه سازی شده اند اجرای زیباتر و روانتری روی این کنسول خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: ۹ بازی اندرویدی برای گوشی های قدیمی که حتما باید امتحان کنید!

ویژگی HDR اجرا می کند و برای تشخیص تفاوت کیفیت این بازی در این دو کنسول باید در بازسازی بازی برای رزولوشن 4K دقت زیادی به کار رود.

بزرگترین مشکل من با XBOX ‌ONE X این است که حتی یک عنوان اختصاصی برای آن معرفی نشده است. با اینکه بهینه سازی بازیهای قدیمی نتیجه مثبتی داشته است اما باز هم مشاهده این تفاوتها در حین بازی کار خیلی آسانی نیست زیرا این بازیها برای رزولوشن ۴K طراحی نشده اند. هنوز یک عنوان اختصاصی برای این کنسول در دسترس نیست و مایکروسافت هم چنین قولی برای آینده نداده است.

بازی Crackdown 3 قرار بود در زمان عرضه XBOX ONE X به بازار برسد که آن هم تا بهار سال آینده به تعویق افتاد. بازی های Scalebound  و Fable: Legends هم که کنسل شدند و بازی Project Spark هم توسط خود مایکروسافت متوقف شد. حتی بازی Player’s Unknown Battlegrouns هم تا سال آینده از این کنسول پشتیبانی نخواهد کرد.

کمپانی SONY بازیهای Detroit، God of War، Spider Man، The Last of us 2، Dead Stranding و Final Fantasy VII Remake را آماده دارد و اینها حتی اگر ۴K هم نباشند، باز هم عنوانهای بزرگی محصوب می شوند و مایکروسافت امکان رقابت با آنها را نخواهد داشت.

بررسی XBOX ONE X

بررسی XBOX ONE X

XBOX ONE X  علاوه بر کنسول بازی با داشتن یک درایو بلوری ۴K یک پخش کننده ویدیویی قدرتمند هم محسوب می شود که از تکنولوژیهای Dolby Atoms و HDR 10 هم پشتیبانی می کند. اما مایکروسافت به کاربران خارج ار آمریکا محتوای تصویری ارائه نمی دهد و این کاربران باید از سرویسهایی مانند Netflix و Amazon استفاده کنند. البته مایکروسافت چند برنامه چند رسانه ای قدرتمند مانند HBO Go، Netflix، Plex و Spotify روی کنسولش نصب کرده است. باید اذعان کرد که ONE X یک دستگاه سرگرمی خانگی بسیار قدرتمند به شمار می رود که قابلیتهای زیادی دارد.

XBOX ONE X یک هارد داخلی یک ترابایتی دارد که خیلی سریع پر می شود و بهتر شما یک هارد خارجی هم برای آن به طور جداگانه خریداری کنید. خیلی از بازیهای XBOX ONE اصلی حدود ۴۰ تا ۵۰ گیگابایت حجم داشتند ولی بازیهای بهینه شده برای ONE X حجم بیشتری دارند و به ۷۰ تا صد گیگابایت هم می رسند. همچنین شما برای دانلود این بازیهای حجیم به یک اتصال اینترنتی سریع هم احتیاج خواهید داشت.

XBOX ONE X

به دلیل در دسترس نبودن عنوانهای انحصاری ۴K من هنوز بیشتر از کنسول XBOX ONE S خودم استفاده می کنم و بازیهای بهینه سازی شده قدیمی هنوز آنقدر برای من راضی کننده نیستند. درست است که بازیها روی کنسول جدید راحت تر اجرا می شوند اما تفاوتها آنقدر هم به چشم نمی آیند.

در بررسی XBOX ONE X باید گفت بدون شک قویترین کنسول بازی بازار است و می تواند تمام بازیهای چند پلاتفورمی آینده را به راحتی اجرا کند. اما اگر قصد دارید که بهترین کیفیت را تجربه کنید بهتر است به فکر تهیه یک تلویزیون ۴K خوب هم باشید تا بتوانید از قدرت سخت افزاری این کنسول حداکثر استفاده را ببرید.

ممکن است برای خیلی ها  کنسول PS4 Pro به دلیل در اختیار داشتن عناوین انحصاری بیشتر، جذابتر به نظر برسد اما باید گفت که مایکروسافت به قولش که ساخت قویترین کنسول بازی بازار بود عمل کرده است، هر چند که داشتن سخت افزار قوی بدون بازیهایی که بتوانند از این قدرت حداکثر استفاده را ببرند، کافی نخواهد بود.

 

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    آتی

    ۱۴ آبان ۱۳۹۶ at ۱۹:۵۳

    عالی

    ۲+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا