اجتماعی

نویسندگان شهیر ایرانی متولد شهریور ماه

نویسندگان شهیر ایرانی متولد شهریور ماه
۰

فال، طالع بینی، پیش گویی رازهای زندگی، همه اینها مطالبی است که اکثر مردم علی الخصوص مردم خرافی همیشه بدنبالش هستند بدانند. در کتب فال و طالع بینی متولدین شهریور ماه را معمولا خواهان مشاهده حد کمال در طرف مقابلشان هستند و شما در کنار آنها، صبر و شکیبایی را یاد خواهید گرفت و به همان شکل با آنها باید رفتار کنید. از آن جاییکه آنها از به هم ریختگی، بی‌نظمی و شلوغی بیزارند باید همیشه محل زندگیشان را تمیز و مرتب نگه دارید. آنها فقط خواهان عشق و محبت از سوی عزیزانشان نیستند، باید اطمینان حاصل کنند که شما صمیمی‌ترین و بهترین دوستشان نیز هستید آنها خواهان برخورداری از یک زندگی آرام و بدون ماجرا هستند، از این رو دوست ندارند در کانون توجهات قرار بگیرند ولی در واقع اینطور نیست. متولدین شهریور ماه چه هنرمند باشند، چه نویسنده چه بازیگر چه سیاست مدار همه انسانهایی هستند که در طول زندگی خود با تلاش بسیار به موفقیتهایی دست یافتند و همت و عزم بلندشان آنها را بر قله رفیع شهرت نشانده است.
معرفی کوتاهی از نویسندگان متولد شهریور به خاطر اینست که فراموش نکنیم انسانهایی هستند که کلمات را در قالب داستان شعر ، رمان برایمان می آفرینند و جوهروجود خویش را باذوق و استعداد ذاتی در هم می آمیزند و ادبیات ما را رنگ میزنند و فرهنگ ایرانی واصیل ما را از هجوم و استیلای بیگانگان حفظ میکنند.

کیومرث صابری

کیومرث صابری

کیومرث صابری فومنی

هشتم شهریور ماه هزار و سیصد و بیست در فومن متولد شد. او پایه گذار موسسه گل آقا، نویسنده، طنزنویس و معلم ایرانی بود. طنز پس از انقلاب ۵۷ مدیون صابری یا همان “گل آقا” است. صابری دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات از دانشگاه تهران بود و به معلمی اشتغال داشت. وی از روز ۲۳ دی سال ۱۳۶۳ شروع به نوشتن یادداشت‌های روزانه طنز با نام مستعار “گل آقا” و تحت عنوان “دو کلمه حرف حساب” با محتوای انتقاد از دستگاه‌های دولتی و مشکلات جامعه در صفحه سوم “روزنامه اطلاعات” کرد. که نقطه عطفی در طنزنویسی ایران و احیاگر طنز مطبوعاتی پس از انقلاب بود.او در اول آبان ماه سال ۱۳۶۹ اولین نسخه هفته نامه گل آقا را به قیمت ۱۵ تومان منتشر کرد که با نایاب شدن نسخه‌های اولیه مجبور به تجدید چاپ شد.
نشریات گل آقا در عرصه طنز جایگاه والایی دارند و مورد تایید صاحب نظران و اهل تحقیق‌اند. در اولین نمایشگاه مطبوعات در سال ۱۳۷۱ گل آقا از میان تمامی نشریات کشور حائز مقام اول شد و به دریافت لوح بلورین و تقدیرنامه مفتخر گردید.

نمونه جلد مجله گل آقا در دهه 70
کیومرث صابری توانست با سرمایه‌گذاری روی جوانان، نسل آینده طنز کشور را تربیت کند. او بی شک تأثیرگذارترین طنزنویس کشور بر دیدگاه‌های طنز است. طنز گل آقایی آمیزه‌ای است از: انتقاد تجاهل، شفقت، انصاف، ادب، ایجاز، رندی حافظانه و شادی آفرینی.
گل آقای ملت ایران پس از تحمل بیماری سرطان خون در یازدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۳ به دیار باقی شتافت.
روحش شاد ویادش گرامی.

فریدون مشیری

فریدون مشیری

فریدون مشیری در سی ام شهریور ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد. در سن ۱۸ سالگی در وزارت پست و تلگراف مشغول به کار شد و همزمان تحصیلات خود را ادامه میداد از همان زمان به مطبوعات روی آورد و در روزنامه‌ها و مجلات کارهایی از قبیل خبرنگاری و نویسندگی را به عهده گرفت. بعدها در رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران به تحصیل ادامه داد. اما کار اداری از یک سو و کارهای مطبوعاتی از سوی دیگر، در ادامهٔ تحصیلش مشکلاتی ایجاد می‌کرد. سرانجام تحصیل را رها کرد اما کار در مطبوعات را ادامه داد. از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۱ مسئول صفحه شعر و ادب مجله روشنفکر بود. این صفحات به تمام زمینه‌های ادبی و فرهنگی از جمله نقد کتاب، فیلم، تئاتر، نقاشی و شعر می‌پرداخت. بسیاری از شاعران مشهور معاصر، اولین بار با چاپ شعرهایشان در این صفحات معرفی شدند. مشیری در سالهای پس از آن نیز تنظیم صفحه شعر و ادبی مجله سپید و سیاه را برعهده داشت. در همان سال‌ها با مجلهٔ سخن به سردبیری دکتر پرویز ناتل خانلری همکاری داشت. مشیری سرودن شعر را از نوجوانی و تقریباً از پانزده سالگی شروع کرد. اولین مجموعه شعرش با نام تشنه توفان در ۲۸ سالگی او با مقدمه محمدحسین شهریار و علی دشتی در ۱۳۳۴ به چاپ رسید. معروفترین اثر وی شعر «کوچه» نام دارد که در اردیبهشت ۱۳۳۹ در مجله «روشنفکر» چاپ شد. این شعر از زیباترین و عاشقانه ترین شعرهای نو زبان فارسی است. با توجه به علاقه ای که وی به عرفان و تصوف ایرانی داشت، مجموعه ای از ۱۰۰ ماجرا منسوب به شیخ ابو سعید ابوالخیر را باعنوان «یکسو نگریستن و یکسان نگریستن» و با مقدمه ای به قلم دکتر جواد نوربخش در اوایل دهه ۱۳۴۰ منتشر نمود.

F-Moshiri-003

فریدون مشیری در کنار استاد شجریان

بعضی از آثار او عبارتند از مروارید مهر، گزینه اشعار، از خاموشی ، آه، باران ، از دیار آشتی ، آواز آن پرنده غمگین، لحظه‌ها واحساس ، یک آسمان پرنده، زیبای جاودانه فریدون مشیری پس از سال‌ها تحمل بیماری در بامداد روز جمعه ۳ آبان ماه ۱۳۷۹ خورشیدی در سن ۷۴ سالگی در تهران درگذشت.
روحش شاد ویادش گرامی

حسین پناهیf

حسین پناهی

حسین پناهی در ۶ شهریور ۱۳۳۵ در روستای دژکوه از توابع شهر سوق از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد زاده شد. او بعدها به تهران آمد و در مدرسهٔ هنری آناهیتا چهار سال درس خواند و دوره بازیگری و نمایشنامه‌نویسی را گذراندو توانست در عرصه بازیگری و کارگردانی نیز بدرخشد ولی به دلیل فیزیک کودکانه و شکننده، نحوه خاص سخن گفتن، سادگی و خلوصی که از رفتارش می‌بارید و طنز تلخش بازیگر نقش‌های خاصی بود. اما حسین پناهی بیشتر شاعر بود؛ و این شاعرانگی در ذره‌ذره جانش نفوذ داشت. نخستین مجموعه شعر او با نام من و نازی در ۱۳۷۶ منتشرشد، این مجموعهٔ شعر تاکنون بیش از شانزده بار تجدید چاپ شد و به شش زبان زندهٔ دنیا نیز ترجمه شده‌است.

۸۰۹۹۴۲_RDa7pVFx
بعضی از کتابهای او عبارتند از : افلاطون کنار بخاری، من و نازی، دو مرغابی در مه،چیزی شبیه زندگی، بی بی یون
وی در ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ و در سن ۴۸ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت،
روحش شادویادش گرامی

مهدی شجاعی سید۰۹

سید مهدی شجاعی

متولد شهریور ۱۳۳۹ در تهران نویسنده و روزنامه نگار ایرانی است. او فارغ‌التحصیل رشته هنرهای دراماتیک است اما در نهایت حرفه نویسندگی را برگزید و تمرکز خود را به ویژه در حوزه داستان‌نویسی قرار داد. در سال‌های ۵۸ و ۵۹ اولین آثار وی در مطبوعات و قالب کتاب منتشر شدند.برخی از معروفترین آثار اوبرای بزرگسالان و کودکان عبارتند از: کشتی پهلو گرفته، چشم امید، برمحمل بال ملایک، ضیافت به دوک، سانتا ماریا (مجموعه داستان)،ایمان و گندم، در راه مانده، والعادیات، قصه دو گنج، اولین زمستان جوجه‌ها، برای اینکه ماهی‌ها نمیرند، پرنده و شکارچی، در قصر ملک خاتون،مهدی شجاعی۲۶
سید مهدی شجاعی هم اکنون مدیر مسوول انتشارات کتاب نیستان است.ما هم اینروز را به ایشان تبریک میگوییم وآرزوی موفقیت برای ایشان داریم.

مرادی

هوشنگ مرادی کرمانی
متولد شانزدهم شهریور هزار و سیصد و بیست و سه است و نویسنده معاصر ایرانی است. شهرت او به دلیل کتاب‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته است. وی در رشته هنرهای دراماتیک از دانشگاه فارغ التحصیل شد و در رشته ترجمه زبان انگلیسی نیز لیسانس گرفت. در سال ۵۳ مرادی کرمانی “قصه‌های مجید” را می‌نویسد. داستان پسر نوجوانی که همراه مادر بزرگش زندگی می‌کند و همواره ماجرا می‌آفریند. قصه‌های مجید جایزه مخصوص کتاب برگزیده سال ۱۳۶۴ را نصیب وی ساخت. استفاده از ضرب‌المثل‌ها و آداب و رسوم عامه، کاربرد واژگان محاوره‌ای و آمیختگی نظم و نثر، از دیگر ویژگی‌های آثار هوشنگ مرادی کرمانی هستند که در آخرین آثارش مانند«ماه شب چهارده»و«نه ترو نه خشک»هم دیده می‌شوند. کتاب “بچه‌های قالیباف خانه” در سال ۵۹ جایزه نقدی شورای کتاب کودک و جایزه جهانی اندرسن در سال ۱۹۸۶ را نصیب او کرد. هوشنگ مرادی کرمانی تنها نویسندهٔ ایرانی است که آثار سینمایی یا تلویزیونی اقتباس‌شده از داستان‌هایش قابل تأمل و شاخص از کار درآمده ‌است.
کرمانیs
برخی از آثار او عبارت‌اند از:
قصه‌های مجید، بچه‌های قالیباف‌خانه، نخل ،چکمه، داستان آن خمره، مشت بر پوست، تنور، مهمان مامان و…
ما هم اینروز فرخنده را به ایشان و خانواده محترمشان تبریک میگوییم .

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    جایینو

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ at ۸:۴۰

    از سایت خوب تان ممنونم ! جالب بود !

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا