سینمای جهان

انیمیشن UP ساخته‌ی پیتر داکتر

معرفی انیمیشن UP کاری از پیتر داکتر
۷+

انیمیشن UP به کارگردانی پیت داکتر با همکاری استودیوی پیکسار و کمپانی دیزنی لند که در فرمت ۳D با کمک نرم افزارهای خاص ساخته شده، در اصل یک فیلم کوتاه ۹ دقیقه‌ای بوده اما ایده‌‌ی اصلی و جذاب آن پیکسار را ترغیب کرد که از آن فیلم بلند سینمایی بسازد. میزان اقبال عمومی از این انیمیشن به حدی بود که در سال ۲۰۰۹ توانست نامزد دریافت ۵ اسکار شود و در نهایت ۲ اسکار را یعنی جایزه‌‌ی بهترین انیمیشن و بهترین موسیقی را دریافت کرد. در ادامه با تحلیل انیمیشن UP با نت نوشت همراه باشید.

انیمیشن UP

کارل فردریکسون پیرمردِ تازه همسر از دست داده‌ای که در گذشته بادکنک فروش بوده است به حکم دادگاه باید خانه‌اش را به دلیل ساخت و ساز جدید ترک کند و راهی خانه‌‌ی سالمندان شود.

 

او برای حفظ خانه‌اش که مملو از خاطرات اِلی است مقاومت می‌کند تا جایی که با کسی که به صندوق پستی جلوی در خانه‌اش آسیب زده، درگیر می‌شود اما ناگهان روزی تصمیم می‌گیرد هزاران بادکنک رنگی را به خانه‌اش ببندد، آرزوی دیرینه‌‌ی خود و همسر مرحوم‌اش را تحقق بخشد و راهی سرزمین رویاهایش در آمریکای جنوبی شود.

در این سفر پسر بچه‌ای به نام راسل به طور اتفاقی با او همسفر می‌­شود، راسل برای فردریکسون کودکی رنگی و آرزوی ماجراجو بودنش را مجسم می‌کند و …

بیشتر بخوانید: انیمیشن WALL-E کاری از اندرو استنتون

برای ساختن انیمیشن UP انیماتورهای پیکسار تحقیقات مفصلی را روی آناتومی سالمندان انجام دادند تا بتوانند هر چه بهتر کارل را تصویرسازی کنند.

برای ساختن انیمیشن UP انیماتورهای پیکسار تحقیقات مفصلی را روی آناتومی سالمندان انجام دادند تا بتوانند هر چه بهتر کارل را تصویرسازی کنند.

در زندگی ماشینی امروز پیکسار می‌تواند لذت بصری فوق العاده‌ای را برای مخاطبانش به ارمغان بیاورد به حدی که طیف وسیعی از سنین متفاوت از خردسال تا سالمند را در مخاطبانش پوشش می‌دهد و به همین دلیل به طور جد به خود مفتخر است. برای ساختن انیمیشن UP انیماتورهای پیکسار تحقیقات مفصلی را روی آناتومی سالمندان انجام دادند تا بتوانند هر چه بهتر کارل را تصویرسازی کنند.

فردریکسون پیر که از کودکی رویای فتح آبشار بهشت طلایی را در سر داشته و همین موضوع باب آشنایی و ازدواج او و همسرش را در گذشته‌های بسیار دور فراهم کرده به خاطر قولی که در زمان حیات الی به او داده حال که او نیست باز هم درصدد تحقق آرزویش بر می‌آید و راهی بهشت طلایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: انیمیشن Inside out درونِ بیرون

بهشت در این جا می‌تواند مجاز از همان بهشت وعده داده شده‌‌ی الهی باشد

بهشت در این جا می‌تواند مجاز از همان بهشت وعده داده شده‌‌ی الهی باشد

بهشت در این جا می‌تواند مجاز از همان بهشت وعده داده شده‌‌ی الهی باشد. در حین این سفر پر مخاطره کارل با چارلز قهرمان ماجراجوی زمان کودکی‌اش مواجه می‌شود و پس از مدتی معاشرت متوجه می‌شود که او به شدت انسانی منفعت طلب و ضد قهرمانی بیش نیست. کارل با چارلز درگیر می‌شود و برای نجات خود و راسل مجبور می‌شود حتی از خانه‌اش هم بگذرد.

می توان گفت عمدتاَ رد نوستالژی که در فارسی به دریغناکی و خاطره‌ای از گذشته که با درد و غمی همراه است ترجمه شده، در کارهای پیکسار دیده می‌شود و همین برای انسانِ نوستالژی پرست معاصر بسیار جذاب و جالب توجه است.

انسان معاصر با توجه به حجم گرفتاری‌های فراوان‌اش به شدت به روزمرگی دچار است اما او در اوقات فراغت هر چند اندکش می‌تواند با انیمیشن UP رهسپار دنیای رنگارنگ خیال شود.

انسان معاصر با توجه به حجم گرفتاری‌های فراوان‌اش به شدت به روزمرگی دچار است اما او در اوقات فراغت هر چند اندکش می‌تواند با انیمیشن UP رهسپار دنیای رنگارنگ خیال شود.

انسان معاصر با توجه به حجم گرفتاری‌های فراوان‌اش به شدت به روزمرگی دچار است اما او در اوقات فراغت هر چند اندکش می‌تواند با انیمیشن UP رهسپار دنیای رنگارنگ خیال شود. کاری که هنر به مفهوم کلی برای او می‌تواند انجام دهد این است که زندگی را برایش قابل تحمل تر کند.

به هنگام مواجه شدن با انیمیشن UP بلافاصله دنیاهای موازی برای مخاطب پدیدار و خط کشی می‌شوند به حدی که او می‌تواند در خیالات و توهماتش دنیای شخصیت‌های فیلم و حتی سازندگان و دست اندرکاران آن را قبل و بعد از انیمیشن در ذهن خود مجسم کند و ساعت هایی را بی دغدغه در دنیای شیرین خیال و دست یافتن به آمال و آرزوهای دست نیافته‌اش غرق شود و چه بهتر از این؟

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    حسین

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶ at ۱۲:۳۸

    با سلام و احترام.
    به غیر از این که مطلب بالا مجموعه ای است از بررسی یک انیمیشن واقعا قوی و زیبایی توسط سایت خوب نت نوشت به نگارش قلم ارزشمند یکی از نویسندگان خوبتون؛ باید جدا به ابتکار عمل استفاده از شعر مولانا برای این انیمیشن توجه ویژه داشت و قدردانی کرد.
    ممنون.

    ۱+
    • نهال حق دوست

      نهال حق دوست

      ۲۹ مهر ۱۳۹۶ at ۱۰:۳۲

      نظر لطف شماست، سپاسگزارم.

      ۲+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا