سینمای جهان

نقد فیلم American made کاری از داگ لیمان

نقد فیلم American made کاری از داگ لیمان

American made ساخت امریکا فیلمی با بازی بازیگرانی چون سارا رایت، دامنل گلیسون، جیما مایز، جسی پلومنس، لولا کریک، جد رس، کلب لندری جونز، کانر ترینی‎یر و … و نویسندگی گری اسپینلی است.

۵+

لذت همکاری و درخشش تام کروز برای کارگردان فیلم علمی تخیلی لبه‌ی فردا Edge of Tomorrow محصول سال ۲۰۱۴ یعنی داگ لیمان Doug Liman به حدی بود که او در فیلم جدیدش هم دوباره به سراغ کروز ۵۵ ساله رفته است. American made ساخت امریکا فیلمی با بازی بازیگرانی چون سارا رایت، دامنل گلیسون، جیما مایز، جسی پلومنس، لولا کریک، جد رس، کلب لندری جونز، کانر ترینی‎یر و … و نویسندگی گری اسپینلی است. در ادامه با نقد فیلم American made با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Big Fish ساخته تیم برتون ، در ستایش خیال پردازی و جدال بین حقیقت و خیال.

معرفی فیلم American made 2017 کاری از داگ لیمان

پوستر فیلم American made 2017 کاری از داگ لیمان

نقد فیلم American made “اکشنی کم مایه”

پیش از نقد فیلم American made به سراغ داستان این فیلم می رویم، “تام کروز” نقش “بری سیل” خلبان باهوش و خبره‌ی هواپیمای مسافربری را بازی می‌کند. بری همراه با همسرش لوسی با بازی “سارا رایت” و فرزندانش خانواده‌ی خوشبخت و زندگی ایده‌آلی دارد. روزی یک مامور مخفی سی.آی.ای به اسم شیفر با بازی “دامنل گلسون” به او پیشنهاد همکاری را می‌دهد. در این همکاری کروز باید بر فراز نیروهای ضد آمریکایی کشورهای آمریکای مرکزی پرواز کند و از موقعیت آن‌ها عکس‌برداری کند و بدین ترتیب پول هنگفتی به عنوان دستمزد بدست می‌آورد و ادامه‌ی داستان …

بیشتر بخوانید: نقد فیلم There Will Be Blood کاری از پل توماس اندرسون

در نقد فیلم American made باید گفت این اثر براساس یک داستان واقعی بین سال‌های دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ ساخته شده است، فیلمی که می‌خواهد سیستم اقتصادی و اجتماعی آمریکا را به نقد بکشد. سیل در دهه‌ی هفتاد فعالیت‌های مرتبط با مواد مخدر را آغاز کرد و در اوایل دهه‌ی هشتاد کسب و کارش به شدت رونق گرفت. او روزگاری به چنان ثروتی دست یافت که دیگر نمی‌دانست کجا اسکناس‌هایش را جا دهد. بری سیل ثروتمندترین‌ قاچاقچی مواد مخدر در تاریخ بشریت بود و ثروت هنگفت‌اش به بیش از ۳۰ میلیارد دلار در آن دوران می‌رسید.

نقد فیلم American made کاری از داگ لیمان

نقد فیلم American made کاری از داگ لیمان

تام کروز شخصیتی که این حجم کار خلاف را در زندگی‌اش بی‌پروا انجام می‌دهد دقیقاً ساخت و پرداخته‌ی و به معنی واقعی کلمه دست پرورده‌‌ی آمریکاست. بازسازی لیمان از عناصر آن سال‌ها مانند مدل موها، آهنگ‌های پاپ آن زمان و وسایل از رده خارجی همچون تلفن‌های همگانی و خودروهایی خاص جالب توجه است. طبق گفته‌ی منتقدان ساخت آمریکا کپی بسیار بسیار سطح پایینی از فیلم‌هایی چون “رفقای خوب” و “گرگ وال استریت” به کارگردانی “مارتین اسکورسیزی” است. لیمان در فیلمش در مقام کارگردان قصد الگوبرداری از این‌ها را داشته است ولی آن‌ها کجا و این کجا.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Match Point کاری از وودی آلن

در ادامه نقد فیلم American made باید گفت اصولاً فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای به همان میزان که می‌توانند جذاب باشند به همان میزان و حتی خیلی بیشتر از آن می‌توانند خسته کننده و بی رمق باشند و این دقیقاً هنر کارگردان است که به کدام سو می‌خواهد برود جذابیت محض یا یکنواختی بی‌جذابیت. ساخت آمریکا قسمت عمده‌ای از جذابیتش را مدیون شخصیت شوخ و شنگ تام کروز است. بازیگری که یک تنه بار فیلم را به دوش می‌کشد. اگر او در این فیلم حضور نداشت بی‌شک مخاطب پس از پایان فیلم یک شکست خورده‌ی واقعی بود.

در نقد فیلم American made باید گفت که این اثر در انبوه موضوعاتی که ارائه می‌دهد نمی‌تواند دنیای خود را پیدا کند و ابتر می‌ماند. این فیلم جز پر مونتاژ ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ است که این اتفاق منجر به از هم گسیختگی شدید آن شده است. مخاطب بعد از دیدن این حجم اتفاقات مختلف و زد و خورد این سوال، عمیقاً در ذهن‌اش نقش می‌بندد خوب که چه؟؟ پیام اخلاقی فیلم چیست؟ پیام فیلم فقط نقد آمریکای آن سال‌هاست؟ پس از این نقد طولانی چه چیزی عاید مخاطبی که دو ساعت وقت گذاشته و فیلم را می‌بیند، می‌شود؟ بی‌تریدی داگ لیمان از جایگاهی که به واسطه‌ی ساختن لبه‌ی فردا بدست آورده بود پایین‌تر آمده است حال باید منتظر ماند تا او قدم بعدی‌اش را بردارد، صعود یا نزول؟

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Jigsaw جیگ ساو کاری از برادران اسپیریگ

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Eyes Wide Shut چشمان کاملا بسته اثر استنلی کوبریک

نقد فیلم American made کاری از داگ لیمان

نقد فیلم American made کاری از داگ لیمان

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا