دانستنی‌های سلامتی

هر آن چه باید در باره ترک گوشه لب باید بدانید

ترک گوشه لب

ترک گوشه لب نوعی عارضه پوستی است که در یکی یا هر دو گوشه لب ممکن است بروز کند. ترک متورم و دردناک و گاهی روی لب هم کشیده می‌شود. ترک گوشه لب بیماری نیست بلکه نشان دهنده معلولی است که باید دنبال علتش گشت. گاهی حتی بر اثر رطوبت زیاد بروز می‌کند. این عارضه پوستی که در هر سنی ممکن است بروز کند هشداری برای پیدا کردن علت و منشا آن است. همه نکاتی را که باید در مورد ترک گوشه های لب بدانید در نت‌نوشت امروز بخوانید.

۲+

ترک گوشه لب نوعی عارضه پوستی است که در یکی یا هر دو گوشه لب ممکن است بروز کند. ترک متورم و دردناک و گاهی روی لب هم کشیده می‌شود. ترک گوشه لب بیماری نیست بلکه نشان دهنده معلولی است که باید دنبال علتش گشت. گاهی حتی بر اثر رطوبت زیاد بروز می‌کند. این عارضه پوستی که در هر سنی ممکن است بروز کند هشداری برای پیدا کردن علت و منشا آن است.

همه نکاتی را که باید در مورد ترک گوشه های لب بدانید در نت‌نوشت امروز بخوانید.

ترک گوشه لب چیست؟

با ترک خوردن گوشه یا گوشه های لب پوست حساس این ناحیه متورم و دردناک می‌شود. عارضه عفونتی ندارد ولی به دلیل ترک خوردن پوست و ورود میکرب احتمال عفونی شدن ترک وجود دارد. در صورت بروز عفونت هر چه سریع ترک پزشک باید آن را بررسی و مداوا کند.

علائم ترک گوشه لب

این عارضه پوستی دارای علائم زیر است :

  • قرمز یا بنفش شدن گوشه های لب
  • ترک خوردن و متورم شدن
  • درد و سوزش
  • خشکی لب ها بخصوص در گوشه ها

علت بروز ترک گوشه لب

گاهی هیچ علت خاصی برای بروز آن وجود ندارد. ولی در بیشتر موارد اگر گوشه لب زیاد مرطوب بماند، به دلیل بخار شدن بزاق دهان، خشکی و خارش بوجود می‌آید. گاهی فرد برای رفع خشکی لب ها را با زبان خیس می‌کند که باعث رطوبت بیشتر و بروز این عارضه پوستی می‌شود. وقتی ترک شدید باشد حتی امکان خون ریزی و عفونت هم وجود دارد. به دلیل ترک، قارچ ها، میکروب ها و باکتری های مختلف به راحتی وارد بدن شده و ایجاد عفونت می‌کند.

این عارضه بیشتر در چه کسانی دیده می‌شود

ترک گوشه لب در افرادی که سابقه دیابت یا دارای سیستم ایمنی ضعیف باشند، این عارضه پوستی بیشتر دیده می‌شود. به طور کلی افرادی که قندخون دارند پوست شان مساعد بیماری های پوستی و انواع عفونت ها است. افراد دیابتی لثه و دندان های آسیب پذیری دارند که حتی به از دست دادن دندان منجر می‌شود.

از دیگر عوامل موثر در بروز ترک گوشه لب زیاد بودن بزاق دهان، بزرگ بودن لب بالایی به طوری که بر روی لب پایین می‌افتد، افراد تحت درمان شیمی درمانی، افراد مبتلا به ویروس ایدز و سابقه ژنتیکی مثل سندروم داون است.

مشکلات لثه و دندان، عفونت های قارچی و خشکی بیش از حد هوا نیز در بروز این عارضه موثر است.

درمان

چند روش درمانی برای کنترل و رفع این مشکل وجود دارد که عبارتند از:

رژیم و سبک زندگی

افرادی که دیابت کنترل نشده دارند، باید تحت درمان پزشک داروهای لازم را مصرف و رژیم غذایی را رعایت کنند. افرادی که قند خون بالایی دارند با مراجعه به پزشک می‌توانند از درمان های حاوی انسولین استفاده نمایند تا قند خون شان به حد تعادل برسد و سپس داروهای عادی کنترل قند خون را مصرف کنند. از دیگر روش های مناسب استفاده از مکمل های مولتی ویتامین است.

آنتی بیوتیک

به علت ترک خوردن پوست امکان ورود انواع باکتری ها و قارچ ها وجود دارد. به همین دلیل اگر ترک گوشه لب عفونی شد هر چه زودتر تحت نظر پزشک باید آنتی بیوتیک مصرف شود.

رعایت بهداشت

تمیز نگه داشتن دهان و مرطوب نگه داشتن پوست لب با استفاده از بالم های لب، پوست را از عوامل محیطی و بزاق دهان محافظت می‌کند و مانع از بروز ترک می‌شود. گاهی پزشک پمادهای استروئیدی تجویز می‌کند تا مانع از تحریک پوست لب شود. این پمادها مانع از تورم و درد محل ترک هم می‌شود.

پرکننده ها و ژل های زیبایی

اگر فرم لب بالا به گونه ای است که بر روی لب پایینی می‌افتد و ترک گوشه لب مکرر بروز می‌کند شاید لازم باشد با استفاده از ژل و پرکننده ها لب پایینی را بزرگ تر کرد تا علاوه بر جنبه های زیباشناختی، از بروز مجدد ترک گوشه لب جلوگیری شود.

چه موقع به پزشک مراجعه شود

اگر عارضه ترک گوشه لب به طور مکرر تکرار  و مدت زمان درمان آن طولانی شود، یا محل عارضه دردناک و متورم یا عفونت کرده باشد، باید به پزشک مراجعه شود. پزشک باید از تکرار عارضه مطلع شود. علاوه بر رفع مشکلات این عارضه، به منظور جلوگیری از ترک خوردن مجدد لب و عفونت های بعدی حتما با مشورت پزشک برای بیماری که باعث بروز ترک گوشه لب می‌شود؛ باید درمان نهایی برای جلوگیری از عود مجدد صورت گیرد.

 

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا