اخبار تکنولوژی

هزینه مکالمه صوتی واتساپ دقیقا چقدر است!؟ آیا برای ایرانی ها به صرفه است!؟

هزینه مکالمه صوتی واتساپ

خوشبختانه واتساپ که موضوع این مطلب است به صورت رایگان امکان گفتگو را در اختیار کاربران قرار می دهد، اما این رایگان بودن وقتی که شما از اینترنت همراه استفاده می کنید رنگ باخته و باید بابت هر لحظه مکالمه هزینه ای بابت اینترنت پرداخت کنید(درهنگام استفاده از اینترنت وایرلس تخمین میزان استفاده کار دشواری بوده و بسته به شرکت تامین کننده متفاوت است). در ادامه به بررسی مقدار و شرایط این مبلغ در ازای استفاده از تماس صوتی واتساپ خواهیم پرداخت. 

۱۷+

از مهمترین ویژگی هایی که تاکنون باعث خرید و توجه به تلفن های همراه می شده، مکالمه تلفنی بوده و هست. این روزها تمامی روند ها و فعالیت ها رنگ و بوی اینترنتی به خود گرفته اند. از پیام رسانی با ابزار هایی مثل تلگرام گرفته تا بانکداری با اپ ها و …. چندی پیش در خبر ها داشتیم که امکان مکالمه صوتی به پیام رسان تلگرام فعال شده است، متاسفانه این امکان با توجه به شرایط خاصی که داشت بلافاصله توسط سیستم های پیش فرض داخلی فیلتر شده و از دسترس خارج شد! با توجه به در دسترس بودن قابلیت مکالمه صوتی واتساپ در این مطلب هزینه مکالمه صوتی واتساپ را طبق مشاهدات و بررسی های تیم نت نوشت به شما ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ ترفند واتس اپ ، کارهایی که نمی‌دانید، اما می‌توانید با واتس اپ انجام دهید!

هزینه مکالمه صوتی واتساپ دقیقا چقدر است!؟

ابزارهای در دسترس برای مکالمه صوتی

اگر برایتان جالب باشد که بدانید با کدام یک از ابزار های کنونی می توانید به صورت آنلاین مکالمه صوتی داشته باشید باید بگوییم در دسترس ترین و همه گیر ترین گزینه ای که خواهید یافت اپ واتساپ است. (متاسفانه اپ های دیگر مثل وایبر به هر دلیلی در ایران قابل دسترس نیستند و یا با اقبال خوبی از سوی کاربران مواجه نشده اند.)

خوشبختانه واتساپ که موضوع این مطلب است به صورت رایگان امکان گفتگو را در اختیار کاربران قرار می دهد، اما این رایگان بودن وقتی که شما از اینترنت همراه استفاده می کنید رنگ باخته و باید بابت هر لحظه مکالمه هزینه ای بابت اینترنت پرداخت کنید(در هنگام استفاده از اینترنت وایرلس تخمین میزان استفاده کار دشواری بوده و بسته به شرکت تامین کننده متفاوت است). در ادامه به بررسی مقدار و شرایط این مبلغ در ازای استفاده از تماس صوتی واتساپ خواهیم پرداخت.

هزینه مکالمه صوتی واتساپ

هزینه مکالمه صوتی واتساپ

هزینه مکالمه صوتی واتساپ

ما برای دستیابی به گزینه متوسط و قابل استناد تماس های صوتی را از دو دستگاه تلفن همراه برقرار کردیم و برای بررسی میزان مصرف دیتا از اپ Data Monitor کمک گرفتیم.

بیشتر بخوانید: مشکلات واتساپ ؛ ۸ ایراد غیرقابل انکار و چشم‌پوشی در پیام‌رسان جایگزین تلگرام

برای تست کردن در شبکه ای که برای هر دو طرف تماس به صورت LTE یا همان ۴G بود مکالمه با کیفیتی برقرار شد اپ Data Monitor حجم داده مورد استفاده را در بازه  ۸۰۰ KB تا ۱٫۳ MB تخمین زده و میانگین ۹۶۰ KB برای هر دقیقه را تایید می کند! بررسی سیستم مانیتورینگ خود اندروید برای پهنای باند مورد استفاده عدد ۶۰۰ KB برای هر دقیقه بود.

برای محاسبه میزان مبلغی که در هریک از شبکه های همراه اول و ایرانسل به وبسایت های آنان مراجعه کردیم و در ادامه نرخ تعرفه اینترنت آزاد (منظور بدون فعالسازی هر گونه طرح است.) را با هم می بینیم:

تعرفه اینترنت ایرانسل در سیمکارت های دائمی و اعتباری

تعرفه اینترنت ایرانسل در سیمکارت های دائمی و اعتباری

تعرفه اینترنت همراه اول در سیمکارت های دائمی و اعتباری

تعرفه اینترنت همراه اول در سیمکارت های دائمی و اعتباری

همانطور که در بالا اشاره شد به ازای مبالغ بالا و مصرف داده ۸۰۰ KB در دقیقه، استفاده از اینترنت همراه برای مکالمه صوتی چندان عاقلانه به نظر نمی رسد!

۸۰۰کیلوبایبت * ۰٫۴ریال = ۳۲۰ ریال در دقیقه

توجه داشته باشید که: نرخ مکالمه صوتی در همراه اول دائمی ۵۷۰ ریال و در ایرانسل دائمی ۴۹۰ ریال (اعداد متصور ما مبالغ داخل شبکه می باشد!). نرخ مکالمه در خطور همراه اول اعتباری ۶۷۰ ریال و ایرانسل اعتباری ۶۶۹ ریال می باشد. که با توجه به نرخ استفاده داده در تماس های صوتی هزینه مکالمه صوتی با واتساپ تا ۵۰ درصد می تواند کاهش هزینه را دربر داشته باشد.

۲۱ دیدگاه

21 دیدگاه

  1. Avatar

    پریا

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ at ۱۱:۲۸

    سلام اگر ممکنه لطفا جواب منو بدین . خیلی این سوال رو پرسیدم و جواب درستی نگرفتم . آیا هزینه ی تماس با واتساپ و یا کلا شبکه های اینترنتی با تماس گیرنده هست ؟ یا تماس گیرنده و پاسخ دهنده به یک میزان از اینترنتشون استفاده میشه ؟ ممنون میشم پاسخگو باشید .

    ۷+
    • علی پوربافرانی

      علی پوربافرانی

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ at ۱۱:۴۲

      سلام
      بستگی به بستر اینترنت هر یک داره،
      هزینه ها ها بسته به شرایط اتصال و پهنای باند کاملا متفاوت خواهد بود

      ۴+
    • Avatar

      حمید

      ۶ فروردین ۱۳۹۹ at ۱۷:۱۱

      دوست عزیز اصلا ربطی نداره.شما چه تماس بگیری یا باهات تماس بگیرن اصلا فرقی نداره .داداش گلم اینکه مخابرات نیست ، اینترنت.حالا چه زنگ بزنی یا بهت زنگ بزنن.

      ۲+
  2. Avatar

    پریا

    ۲ اسفند ۱۳۹۷ at ۱۲:۳۲

    میشه واضح تر توضیح بدین ؟ من از هر کسی که پرسیدم همین جواب رو داده . الان من و دوستم هر روز با واتساپ صحبت میکنیم . اینترنت من سیم کارتی ایرانسل هست و مال مادرم adsl . میخوام بدونم در هر صورت چه من زنگ بزنم و چه دوستم هزینه به هر دومون میخوره یا فقط کسی که زنگ میزنه ؟ مثل مکالمه ی غیر اینترنتی . ممنون از پاسختون

    ۳+
    • علی پوربافرانی

      علی پوربافرانی

      ۳ اسفند ۱۳۹۷ at ۱۸:۱۶

      خیلی ساده است،
      تماس تلفنی با اینترنت (مثل تماس صوتی با واتساپ) برای هر دو طرف شامل هزینه است،
      برای شما مثلا با توجه به اتصال با ایرانسل با تعرفه ایرانسل، و برای دوستتون با توجه به تعرفه ADSL با همون تعرفه …
      با هر ملاک ومقیاسی هم در نظر بگیرید، با توجه به مقایسه ای که در این متن شده مشخص هستش که هزینه در برقراری ارتباط با این روش جدید (مکالمه صوتی با واتساپ) ارزان تر هستش!

      ۲+
    • Avatar

      عل

      ۱۴ دی ۱۴۰۰ at ۱۵:۰۹

      سلام فرقی نمیکنه چه شما زنگ بزنی چه اونطرف.مثلا شما تو تنظیماته تلگرام قسمته ذخیره سازی فضا و داده بری داده های ارسالی و دریافتیت رو با هم جمع زده نوشته مثلا ۵۰۰مگابیت

      ۰
  3. Avatar

    قاسم

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ at ۲۰:۳۲

    قشنگ مشخصه از طرف اپراتور ها خط گرفتید که حقیقت رو جوری جلوه بدید که دقیقا برعکس دیده بشه و مخاطب فکر کنه هزینه تماس اینترنتی بیشتره و برن جیب اپراتورا رو پر کنن

    انشالله که نظر بنده تایید بشه

    جواب درست برای سوال این مقاله اینه که هزینه های مصرفی شما با استفاده از تماس اینترنتی از زمین تا اسمونه چطور؟
    همه موقع استفاده از اینترنت بسته های ایرانسل و همراه اول رو میخرن پس مقایسه قیمت با اینترنت ازاد اصلا درست نیست و نویسنده یا از عمد یا از روی نا اطلاعی موضوع رو بد جلوه دادن
    برای مثال خود من بسته یک ماهه ۱۰ گیگ همراه اول رو الان با قیمت ۱۲ هزار تمن میگیرم (چون جشنواره هست ارزون میافته که البته همیشه همیچین جوایز و شنواره هایی وجود داره) با این ۱۰ گیگ با تخمین مصرف حجمی که توی مقاله هست میشه حدودا ۱۳ هزار دقیقه یعنی ۲۱۵ ساعت یا بیشتر از ۹ روز کامل درحال مکالمه بود

    یعنی ۱۲ هزار تمن میشه ۹ شبانه روز بدون قطعی
    حالا خودتون فکر کنید اگر بخواهید ۹ شبانه روز با تلفن حرف بزنید هزینه چقدر میشه ؟؟؟
    نمیدونم نویسنده از روی عمد اینطوری بد نوشته یا نه (که احتمالا عمدیه ) ولی اگر اشتباه نوشته شده واقعا ……

    ۸+
    • Avatar

      شهرام

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ at ۸:۳۳

      حساب وکتاب شما بدون هرگونه پیچیدگی صحیح میباشد

      ۱+
    • Avatar

      دانته

      ۶ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۲:۵۷

      عزیز من چرا اطلاع دقیق ندارید نظر میدید هزینه مکالمه با واتس اپ حتی بدون تصور ینی فقط صوتی بالاس من ۲۵ گیگ در ماه دارم اینماه بیشتر بیرون بودم از اینترنت همراه استفاده کردم الان ۶ اسفنده ینی ۶ روز گذشته من ۲۰ گیگ مصرف کردم فقط هم بخاطر تماس واتس اپیه اینجا کشور چاپیدنو جیب مردم خالی کردنه ایرانسل و همرا اول فرقی نمیکنه من اولم اما واقعا بالاس مگه با وای فای کمتر باشه نمیدونم چون از دفترمون نامحدوده

      ۱+
  4. Avatar

    حسین

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ at ۱۳:۵۱

    سلام.دادش پاک ملتو فیلم کردی این حسابت درد عمت میخوره مکالمه با واتساپ اصلا قابل مقایسه با تلفن نیست .چی چی زدی تو این مغز لاکردار.

    ۳+
  5. Avatar

    صنم

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ at ۱۲:۵۰

    هزینه واتساپ برای هر دو نفر یکسانه؟

    ۲+
    • Avatar

      Marzi

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ at ۱۹:۴۸

      آره دوطرفس

      ۲+
  6. Avatar

    تست

    ۶ مرداد ۱۳۹۹ at ۱:۲۰

    این مقاله مقایسه بدون بسته است (با دیتا بدون خرید بسته)، با بسته میشه ساعتی حدود ۵۰ مگ که میشه حدود ۲۰۰ تومن. درحالیکه مکالمه عادی ساعتی حدود ۵-۶ هزار تومن میشه، یعنی ۹۵ درصد کاهش هزینه.

    ۴+
  7. Avatar

    منصور

    ۹ مرداد ۱۳۹۹ at ۱:۰۹

    سلام
    آقا نویسنده یه جا امده گفته که تماس صوتی با اینترنت بصرفه نیست بعد دوباره پاراگراف آخر گفته خوبه و۵۰درصد کمتر میشه اصلا گیج شدم من

    بعدشم تجربه خودمون ثابت کرده که هزینه تماس صوتی اینترنتی از طریق واتس اپ خیلی خیلی کمتر از تماس معمولی (بدون اینترنت)هست

    ۳+
  8. Avatar

    شاهین

    ۱۹ دی ۱۳۹۹ at ۱۷:۵۱

    البته برای مخابرات تقریبا فرقی نمیکنه چون از هردو طرف هزینه رو میگیره

    ۱+
  9. Avatar

    داربوش

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ at ۱۴:۲۷

    مسلمون خدا…..اصلا تماس با واتساپ واینترنت قابل قیاس با تماس آزاد نیست…من درهر روز ۵و۶ساعت تماس واتساپی دارم..یعنی در ماه ۱۵۰ساعت بعنی ۷روز بدون وقفه صحبت کردن.بعد میشه یک بسته ۱۰هزارتومانی…اونوقت شما با خارج صحبت کنی و۷روز بی وقفه صحبت کنی میشه ۱۰هزارتومان؟
    فقط یک دقیقه اش میشه ۱۵تومان……..شما مردم رافیلم کردی

    ۲+
  10. Avatar

    hamrahefarda

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱:۲۸

    سلام و وقت بخیر
    این بحث به کجا رسید؟
    از اساتید کسی میتونه جواب کاملتری بده
    ممنون

    ۱+
  11. Avatar

    سعید

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۰:۰۴

    ایا پیام رسانی هست که یطرف هزینه نت رو بده?چون قبلا یکی بود من فراموش کردم اسمشو،بی زحمت اگه بود جوابمو بدین ممنون میشم

    ۲+
  12. Avatar

    kasra

    ۲۰ دی ۱۴۰۰ at ۱۰:۵۲

    آقا چرا دروغ می گین پس چرا من بارها امتحان کردم برای کمتر از ۱۰ دقیقه مکالمه صوتی بیشتر از ۱۵۰۰ مگ از حجم من کم شده. اینترنتم رو از مخابرات بیشرف دزد می گیرم و سیم کارت خودم ایرانسل و طرفی که باهاش صحبت کردم همراه اول.

    ۱+
    • Avatar

      دانته

      ۶ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۳:۰۰

      دقیقا خیلی حجم بسته رو کم میکنه

      ۰
  13. Avatar

    Lord

    ۱ دی ۱۴۰۱ at ۱۹:۱۲

    وقتی نویسنده با پارتی بازی وارد جایی می شود و چیزی از عمل و دانش اینترنتی نمیداند!
    اولا چه کسی بدون بسته اینترنتی از اینترنت استفاده می کند؟شاید شمای نویسنده بی سواد
    دوما هزینه ها خیلی بیشتر از این است و نرخ ها بالاتر رفته
    سوما هزینه ۱۰ دقیقه مکالمه با اینترنت حداقل نصف هزینه تماس صوتی با تلفن می شود
    زودتر این پست را اصلاح کن یا پاک تا بیشتر نفهمیدم شما پول گرفتی تبلیغات مخابرات کنید!

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا