اخبار تکنولوژی

هشدار فرانسه به WhatsApp؛ اطلاعات کاربران را با فیس بوک به اشتراک نگذارید!

هشدار فرانسه به WhatsApp

ناظران امنیتی کشور فرانسه (CNIL) به واتساپ دستور دادند، تا طی ۳۰ روز از انتقال داده های کاربران به شرکت فیس بوک جلوگیری بعمل آورد.

CNIL (کمیسیون ملی اطلاعات فرانسه) می گوید، WhatsApp با به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با فیس بوک برای اهداف تجاری خود، قوانین حفاظت از اطلاعات و حریم شخصی را در فرانسه نقض کرده است. همچنین گفته می شود هدف از این کار، آن است که با کمک تجزیه و تحلیل رفتار کاربر، به بهبود برنامه پیام رسان خود کمک کند.

۰

فرانسه یک چالش اروپایی را برای به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران WhatsApp با فیس بوک راه اندازی می کند. ناظران امنیتی کشور فرانسه (CNIL) به واتساپ  دستور دادند، تا طی ۳۰ روز از انتقال داده های کاربران به شرکت فیس بوک جلوگیری بعمل آورد.

 CNIL (کمیسیون ملی اطلاعات  فرانسه) می گوید، WhatsApp با به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با فیس بوک برای اهداف تجاری خود، قوانین حفاظت از اطلاعات و حریم شخصی را در فرانسه نقض کرده است. همچنین گفته می شود هدف از این کار، آن است که با کمک تجزیه و تحلیل رفتار کاربر، به بهبود برنامه پیام رسان خود کمک کند.

سال گذشته،  WhatsApp شرایط خدمات و سیاست حفظ حریم خصوصی خود را تغییر داد تا کاربران را مطلع کند که این تبادل اطلاعات با فیسبوک صرفا جهت تبلیغات هدفمند، امنیت و همچنین کسب اطلاعات در مورد کسب و کار و بیزینس انجام می گیرد.

هشدار فرانسه به WhatsApp برای جلوگیری از اشتراک گذاری اطلاعات کاربران با فیس بوک

برخورد اتحادیه اروپا با فیس‌بوک اخطار با جریمه میلیون دلاری

به دنبال این، مقامات حفاظت از اطلاعات اروپا در ۲۹ گروه کاری از WhatsApp درخواست کردند تا انتقال اطلاعات را برای استفاده در تبلیغات متوقف کند، که فیس بوک موافقت کرد.

در ادامه، CNIL بلافاصله شروع به تحقیق و بررسی در مورد پیروی واتساپ از قوانین حریم خصوصی فرانسه کرد. بر اساس گزارشات مقامات امنیتی کشور فرانسه، فیس بوک به هیچ عنوان از داده های ۱۰ میلیون کاربر فرانسوی واتساپ برای تبلیغات هدفمند و یا جهت بهبود امنیت استفاده نکرده، بلکه از اطلاعات کاربران جهت اهداف تجاری که ناقض قانون امنیتی فرانسه است بهره برده بود.

همچنین CNIL به تعدادی از مشکلات مربوط به واتساپ در مورد رضایت کاربران اشاره می کند. به عنوان مثال، WhatsApp هنگام نصب هیچ گاه از کاربران نمی پرسد آیا می تواند از اطلاعات و حریم خصوصی آن ها برای اهداف تجاری و یا تبلیغات استفاده کند یا خیر؟ و هیچ گزینه ای برای رد انتقال داده ها برای این نوع استفاده پس از حذف برنامه وجود ندارد.

علاوه بر این، انتقال اطلاعات کاربران واتساپ به فیس بوک “تضمین های لازم را برای حفظ حریم خصوصی و منافع کاربران فراهم نمی کند، زیرا هیچ  مکانیزمی وجود ندارد که کاربران بتوانند از آن استفاده کنند”.

CNIL همچنین گفت WhatsApp به تعهد خود برای ارائه نمونه ای از اطلاعات کاربران فرانسوی که به فیس بوک منتقل شده، عمل نکرده است. طبق اعلام سازمان CNIL فرانسه، واتس اپ یک ماه فرصت دارد تا در راستای همخوانی با قوانین فرانسه گام بردارد و رضایت کاربران خود را جلب کند و اگر نتواند به آن عمل کند، مجازات می شود.

سخنگوی WhatsApp اعلام کرد که این شرکت با نگرانی های بسیاری از طرف مقامات مختلف اروپا مواجه است. حریم خصوصی برای WhatsApp بسیار مهم است. به همین دلیل ما اطلاعات بسیار کمی از کاربران را جمع آوری می کنیم و هر پیام را رمزگذاری می کنیم.
ما  همچنان با کمک سازمان CNIL به این راه  ادامه خواهیم داد تا کاربران اطمینان حاصل کنند که چه اطلاعاتی را جمع آوری می کنیم. همچنین سخنگوی شرکت واتساپ در مورد نحوه استفاده از  اطلاعات کاربران اضافه کرد:
ما متعهد به حل و فصل اختلافات متداول و گاه متضاد هستیم، ما از مقامات حفاظت از اطلاعات اروپایی با رویکرد مشترک اتحادیه اروپا شنیده ایم که این طرح قبل از ماه می ۲۰۱۸ اجرایی خواهد شد.

در ماه آوریل  یک دادگاه در آلمان تشکیل شد که، به کمیسر حفاظت اطلاعات هامبورگ دستور داده شده تا هر چه زودتر از انتقال اطلاعات ۳۵ میلیون کاربران WhatsApp، به فیس بوک جلوگیری شود.
گروه های حفاظت از اطلاعات کاربران آلمانی نیز از فیس بوک در مورد انتقال داده های جمعی شکایت کردند.

کمیسیون اروپا (EC) در ماه می، شبکه اجتماعی فیسبوک را به دلیل انتشار اطلاعات نادرست در خصوص خرید اپلیکیشن واتس اپ توسط این شرکت آمریکایی که همزمان با تحقیق اتحادیه اروپا بر روی این پرونده صورت گرفته، به پرداخت ۱۱۰ میلیون یورو جریمه ملزم کرد.

فیسبوک، سال ۲۰۱۴ میلادی در زمان تحقیق بروکسل بر روی خرید اپلیکیشن واتس اپ به (EC) تضمین داده بود که امکان ادغام و همخوان سازی خودکار حساب های کاربری افراد بر روی هر دو شبکه اجتماعی را در اختیار ندارد.
اما این شرکت آمریکایی در اوت ۲۰۱۶ با ایجاد تغییر در تنظیمات امنیتی این اپلیکیشن، امکان دسترسی و همخوان سازی اطلاعات کاربران واتس اپ و استفاده از آن در دیگر اپلیکشین های شرکت نظیر فیسبوک و اینستاگرام را برای مقاصد تبلیغاتی فراهم آورد.

کمیسیون اروپا اینک مطلع شده که فیسبوک در سال ۲۰۱۴ نیز از نظر تکنیکی این امکان را در اختیار داشته و در مراحل تحقیق به دروغ آنرا کتمان کرده است.

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ at ۱۴:۵۰

    سلام من سایت اشتراکگذاری عکس و سایت اشتراکگذاری ویدئو میخوام خارجی باشه و مثل اینستا و یوتیوب گیر زیاد نده. هر نوع پستی بشه گذاشت. منظورم پست بد نیست. لطفا معرفی کنید

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا