دانستنی‌های سلامتی

هفت علت چاقی بی دلیل و اضافه وزن که باید حتما بدانید!

علت چاقی بی دلیل

تقریبا نصف جمعیت ایران به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند و نمی دانند علت چاقی بی دلیل شان چیست. اگر چاق نیستید ولی خیلی اهل رعایت رژیم غذایی مناسب نیستید یا ورزش نمی‌کنید دیر یا زود چاقی گریبان‌تان رامی گیرد. علاوه بر نحوه غذا خوردن و ورزش عادت‌های دیگری هم در افزایش وزن دخیل هستن

۴+

تقریبا نصف جمعیت ایران به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند و نمی دانند علت چاقی بی دلیل شان چیست! اگر چاق نیستید ولی خیلی اهل رعایت رژیم غذایی مناسب نیستید یا ورزش نمی‌کنید دیر یا زود چاقی گریبانتان رامی گیرد. علاوه بر نحوه غذا خوردن و ورزش عادت‌های دیگری هم در افزایش وزن دخیل هستند. امروز هفت علت چاقی بی دلیل را در نت‌نوشت می خوانیم که هر کسی باید آن‌ها  را بداند.

بیشتر بخوانید: علت چاق شدن بعد از ازدواج چیست؟ چرا بعد از ازدواج چاق میشویم ؟

علت چاقی بی دلیل

شیفت شب کار می کنید

کارکردن در ساعات شب یکی از چند علت چاقی بی دلیل است که احتمالا نمی دانید. ساعت زیستی بدن طوری برنامه‌ریزی شده است، که روز غذا بخورد و شب بخوابد. کار کردن در شیفت شب به دلیل به هم خوردن این برنامه‌ریزی و ساعت شبانه روزی بدن باعث اضافه وزن می شود. در واقع شما مجبور می‌شوید بیشتر غذا بخورید در صورتی که کالری کمتری می‌سوزانید.

بیشتر بخوانید: احتمال ابتلا به دیابت در افراد شب کار و شب بیدار بیشتر است!

خوب نمی خوابید

تحقیقات متعدد نشان داده است کمبود خواب باعث اضافه وزن می شود و یک علت چاقی بی دلیل است. خواب نقش کلیدی در سوخت و ساز بعهده دارد. وقتی خوب نمی خوابید تمایل بیشتری به غذا خوردن دارید. در واقع بدن سعی می‌کند با خوردن بیشتر تلاش بیشتری برای بیدار ماندن داشته باشد.

در معرض هوای آلوده هستید

باورش کمی سخت است ولی هوای آلوده می‌تواند علت چاقی بی دلیل شما باشد. افرادی که در هوای آلوده زندگی می‌کنند بیشتر در معرض چاق شدن هستند. آلاینده‌ها از طریق تنفس یا غذاها وارد بدن می‌شوند و در بافت‌ها می مانند. در واقع سم‌هایی که باعث چاقی می‌شوند. بد نیست یک برنامه سم زدایی انجام دهید.

زیاد تلویزیون تماشا می کنید

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که بیش از دو ساعت تلویزیون تماشا می کنید ۲۳ درصد بیشتر در معرض چاقی هستید. اگر عادت دارید جلوی تلویزیون بخوابید که خطر چاقی باز هم بیشتر است. وقتی بدن در معرض نورهای مصنوعی مثل نور صفحه تلویزیون قرار می گیرد سطح هورمون ملاتونین یعنی هورمون خواب کاهش می‌یابد.

استرس دارید

استرس، افسردگی و اضطراب منجر به چاقی می‌شود. بنابراین اگر سطح استرس و اضطراب خود را پایین بیاورید امکان ابتلا به چاقی را کاهش می‌دهید.

غذاهای کم چرب زیاد می خورید

تحقیقات نشان داده است خوردن غذای کم چرب تنها راه داشتن یک رژیم غذایی سالم نیست. در واقع برعکس، ثابت شده است افرادی که از لبنیات پرچرب استفاده می کنند کمتر چاق می‌شوند.

در رستوران غذا میل می کنید

طی تحقیقی دانشمندان متوجه شدند افرادی که غذا و قهوه خود را در رستورانی که موسیقی کلاسیک هم شنیده می‌شود می‌خورند بیشتر دچار اضافه وزن و چاقی می شوند.

منابع:
Bright Side
Centers for Disease Control and Prevention
Eat This, Not That
Harvard
Prevention
Women’s Health Magazine
Mayo Clinc
NCBI

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا