سینمای جهان

فیلم The Beguiled فریب خورده اثر سوفیا کاپولا

فیلم The Beguiled , فریب خورده جدید‌ترین اثر سوفیا کاپولا
۶+

فیلم The Beguiled یا فریب خورده اثر سوفیا کاپولا Sofia Coppola است که در جشنواره کَن ۲۰۱۷ به نمایش درآمد و استقبالی قابل توجه از آن شد. این فیلم ثمره‌اش جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن برای کاپولا بود. در ادامه با تحلیل فیلم The Beguiled با نت نوشت همراه باشید.

فیلم The Beguiled فریب خورده اثر سوفیا کاپولا

کاپولا فیلم The Beguiled را از رمانی به نام “شیطان مصور شده” نوشته” توماس پی. کالینن” به اقتباس گرفته است. فیلم The Beguiled داستان سربازی با نام “سرجوخه جان مک برنی” با نقش آفرینی کالین فرِل Colin Farrell در جریان جنگ‌های شمال و جنوب آمریکا در قرن ۱۹ را روایت می‌کند، که زخمی شده است. سپس به مدرسه‌ای خصوصی که تماما زنان و دختران در آن حضور دارند و توسط مدیری به نام خانوم “مارتا” با نقش آفرینی نیکول کیدمن Nicole Kidman اداره می‌شود، برده و پرستاری می‌شود.

پوستر فیلم The Beguiled یا فریب خورده اثر سوفیا کاپولا Sofia Coppola

پوستر فیلم The Beguiled یا فریب خورده اثر سوفیا کاپولا Sofia Coppola

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Dunkirk دانکرک کاری از از کریستوفر نولان

جان: ” لعنتی، من وسط این جنگ چه می‌کنم. مگر فقط برای پول نبود؟ پس چرا پایم را پیشکش زخمی کردم که تاوانِ لنگی دارد. دلم برای “ایرلند” تنگ شده است. آه خدایا تمام دنیا دور سرم می‌چرخد و من، تنها بین شمال و جنوب، بین این شمال و جنوب لعنتی سرگردانم. خوب زندگی نکرده ام ولی می‌ترسم. خوشبخت نبوده ام ولی باز می‌ترسم. از مردن، از خودم می‌ترسم. فِس فِس جانی که از درونم به یغما می‌رود را حس می‌کنم. انگار سبک شده ام. دور تا دورم زن هایی بهشتی سفید پوش مرا به بالین خود دعوت می‌کنند. اگر مردن این است، آه، پس به بالینم بیا‌ای مرگ که در این جنگ داخلی، من تنها سربازی به دَرَک رفته ام.

با صدایی به هوش می‌آیم زنده!! زنده تر از همیشه. خون گرم در رگ هایم هِل هله کنان کنجکاو صداهایی گوش نوازند که پشت در خرامان در گذرند. بله همین است بانوانی زیبا. لعنتی کدام بر دیگری برتر است. نمی‌دانم. فقط عطششان زبانم را خشک کرده است. چه پرستارانی لطیف تر از این ها. لعنت به جنگ. می‌خواهمشان. همه شان را می‌خواهم.”

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Get Out از جوردن پیل

هنرنمایی Colin Farrell و Kirsten Dunst در فیلم The Beguiled

هنرنمایی Colin Farrell و Kirsten Dunst در فیلم The Beguiled

در طول مدت اقامت سرجوخه “جان مک برنی” در مدرسه، توجه “ادوینا” و “آلیشیا” با نقش آفرینی‌های “کریستن دنِست” و “اِل فانینگ” به این سرباز خوش چهره جذب شده و تمرکز آنان را به هم می‌ریزد و این کشمکش‌های آرام سبب بروز داستانهایی در روند فیلم می‌شود که درام داستان را شکل می‌دهد.

فیلم The Beguiled آرام و با صبر و حوصله جلو می‌رود. کارگردانی “کاپولا” در این فیلم از نکات قابل تاملی است که مجموعه را کنار هم سرپا نگه می‌دارد. هرچند به دلیل ضرب آهنگ کند فیلم، کرختی و خستگی به سراغ فیلم می‌آید و گه گاه حوصله سر بر می‌شود.

بیشتر بخوانید: فیلم Big Fish ساخته تیم برتون ، در ستایش خیال پردازی و جدال بین حقیقت و خیال.

هنرنمایی Nicole Kidman در نقش Miss Martha در فیلم فریب خورده

هنرنمایی Nicole Kidman در نقش Miss Martha در فیلم فریب خورده

Sofia Coppola که تِم‌های فمینیستی همواره در فیلم هایش پیدا و مشخص بوده، این بار هم به سراغ همین احوالات رفته است و جان مک برنی را از پسری خوش قلب تا غربِ وحشیِ وحشی می‌برد و قضاوتش می‌کند. “پیتر برادشاو” منتقد گاردین درباره فیلم فریب خورده چنین می‌نویسد که کاپولا یک سایکودرام فمینیستی و به طرز شادی پر استرس را جلوی دوربین برده است. سایکو درامی که کنشش بین زنان و تنها مرد ساکن در آن مدرسه به مرز بلوغ نمی‌رسد و به حد یک هوسِ جنسی خام باقی می‌ماند.

“فریب خورده” یا فیلم The Beguiled فیلمی درباره محدودیت‌ها و سرکوب عقده‌های غریزی انسان که سرکوب مداومش، امکان رخ دادن فاجعه را هموار می‌کند. سرکوبی که اگر کاپولا همزاد پنداری عمیق تری بین کاراکتر هایش و مخاطبین فیلم برقرار می‌کرد، بی شک تأثیری ماندگار در اذهان به یادگار می‌گذاشت.

بیشتر بخوانید: فیلم Loveless اثر آندری زویاگینتسف ، اون ساخته شده از اشتباهات منه و تقصیر خودش نیست

هنرنمایی Colin Farrell و Elle Fanning در فیلم فریب خورده

هنرنمایی Colin Farrell و Elle Fanning در فیلم فریب خورده

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا