آرت کیوسک

هوشنگ پزشک نیا: مروری بر زندگی نقاش پیشگام ایرانی

مروری بر زندگی هوشنگ پزشک نیا
۳+

هوشنگ پزشک نیا بی شک یکی از نوابغ هنر نقاشی مدرن ایران است که متاسفانه عمر کوتاه فرصت خودنمایی بیشتر را به او نداد و در زمان حیاتش هم به دلیل انزوا آن طور که باید و شاید شناخته نشد. او در چهارم خرداد ۱۲۹۶ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۱۶ از دانش‌سرای عالی لیسانس تاریخ و جغرافی گرفت و به تدریس در دبیرستان‌های کرمان مشغول شد. پزشک نیا در سال ۱۳۲۱ عازم ترکیه شد و به تحصیل نقاشی و تاریخ هنر در آکادمی هنرهای زیبای استانبول زیر نظر پروفسور لئوپولد لوی پرداخت و در همین جا بود که با نقاشی مدرن جهان آشنا شد. در ادامه با مروری بر زندگی هوشنگ پزشک نیا با نت نوشت همراه باشید.

هوشنگ پزشک نیا: نقاش پیشگام ایرانی

هوشنگ پزشک نیا در آبان ۱۳۲۳ به همراه حسین طاهرزاده بهزاد، نگارگر ایرانی آثارشان را در کنسول‌گری ایران در استانبول به نمایش گذاشتند. او در سال ۱۳۲۷ به استخدام بخش انتشارات شرکت نفت درآمد و برای نشریات شرکت نفت؛ طراحی و نقاشی کرد. پزشک‌نیا در سال ۱۳۴۰ به سوئیس، انگلیس و فرانسه سفر کرد و آثارش را در آن جا به نمایش گذاشت. او در غروب ۱۶ آذر ۱۳۵۱ شمسی بر اثر سکته‌‌ی قلبی در منزل خود در محله‌‌ی دروس تهران درگذشت.

بیشتر بخوانید: ایران درودی ؛ بانوی نور و آینه، نقاش، نویسنده و کارگردان

هوشنگ پزشک نیا، ۱۳۵۱-۱۲۹۶

هوشنگ پزشک نیا

در مروری بر زندگی هوشنگ پزشک نیا نباید از قلم انداخت که روستائیان، عشایر، مردم عادی در قهوه‌خانه‌ ها، کارگران و طبقه‌‌ی تهیدست جامعه، موضوع آثار او هستند. هوشنگ پزشک نیا به هیچ وجه نقاش مقلد نبود و یکی از سه چهار نقاشی بود که نقاشی جدید را به ایران آورد.

جواد مجابی نویسنده و منتقد درباره‌‌ی این هنرمند گفته است: «پزشک نیا از جمله هنرمندانی بود که تصاویر بسیاری از جنوب ایران و از کشاورزان، کارگران شرکت نفت و… ارائه کرد و در واقع در آن زمان گرایشی وجود داشت که هنرمندان، انسان‌های محروم جامعه را به تصویر می‌کشیدند و این هویتی به نقاشی ایرانی می‌داد.

در این زمینه پزشک نیا از دوستان خود جلوتر بود به این دلیل که صادقانه زندگی مردم فرودست جامعه را به تصویر می‌کشید.» نجف دریابندری نیز از کسانی است که به شدت تحت تأثیر سبک نقاشی هوشنگ پزشک نیا بوده است.

بیشتر بخوانید: عباس کاتوزیان نقاش رئالیست و فیگوراتیو معاصر

اثری از هوشنگ پزشک نیا نقاش معاصر ایرانی

اثری از هوشنگ پزشک نیا نقاش معاصر ایرانی

جالب است که حدود یک سال و نیم پیش موسسه‌‌ی فرهنگی هنری ماه مهر از دزدیده شدن یکی از تابلوهای نقاشی هوشنگ پزشک نیا به ابعاد ۵۰ در ۷۰ که در دهه‌‌ی ۴۰ کشیده شده، خبر داد. تابلویی که در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. با وجود اطلاع به پلیس و ارسال تصویر تابلو به مجموعه داران شاخص سرنوشت این اثر همچنان نامعلوم است.

در زمستان ۱۳۷۹ موزه‌‌ی هنرهای معاصر تهران آثار سهراب سپهری، حسین کاظمی و هوشنگ پزشک نیا را در نمایشگاهی با عنوان «بر یاد ماندگان» به تماشا گذاشت. کتاب «سایه‌‌ی پدر بزرگم» نیز به کوشش سحر خلخالیان نوه‌‌ی هوشنگ پزشک نیا در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ در گالری شیرین با حضور هنرمندان رونمایی شد.

سال گذشته همزمان به مناسبت صدمین سال تولد هوشنگ پزشک نیا در گالری شهریور واقع در محله‌‌ی الهیه‌‌ی تهران، خیابان خزر شمالی حدود ۳۰۰ اثر از این هنرمند که در سال‌های حدود دهه‌‌ی ۳۰ تا دهه‌‌ی ۵۰ کشیده شده به نمایش در آمد.

همزمان با این اتفاق هنری گزیده آثار و نقاشی‌های منتشر نشده‌‌ی هوشنگ پزشک نیا به همراه مقالاتی از رویین پاکباز، سیامک دل زنده، هادی هزاره ای، توکا ملکی و سهراب دریابندری با همکاری موسسه‌‌ی فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر به چاپ رسیده است. نمایشگاه تا ۱۲ آبان ماه سال جاری دایر است.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا