اخبار تکنولوژی

هک شدن سامانه حمل و نقل سانفرانسیسکو و استفاده رایگان مردم از اتوبوس و قطار

هکر ها از طریق ایمیل با مدیریت حمل و نقل ارتباط برقرار کرده و از دسترسی به ۲۰۰۰ کامپیوتر و سرور داخلی این شبکه SFMTA خبر داده بودند، هکر ها برای رفع مشکل تقاضای ۱۰۰ بیت کوین ( معادل ۷۳۰۰۰ دلار وجه نقد) کرده اند!

۰

اگر اهل دنبال کردن سریال های تخیلی باشید و سریال Mr. Robot را دیده باشید حتما به یاد دارید که در یکی از قسمت ها سیستم MUNI که مربوط به حمل و نقل داخلی شهر سانفرانسیسکو بود هک شد!

جمعه گذشته تعداد ۲۱۱۲ عدد از سیستم های کامپیوتری ناوگان حمل و نقل شهری در سانفرانسیسکو مورد حمله بد افزاری با نام HDDCryptor قرار گرفت و بر روی صفحه نمایش مانیتورهای تعیبه شده در مراکز عبور و مرور مردم شاهد نمایش این پیام بودند:

sfmta_infection

این اتفاق عواقب جالبی به همراه داشت، شرکت حمل و نقل شهر از گرفتن کرایه برای حمل و نقل انصراف داد و در نهایت مردم از سیستم حمل و نقل رایگان بهره بردند!

نکته جالب اینکه این حمله تنها به سیستم های حمل و نقل محدود نشده بود، تقریبا تمامی سیستم های اطلاعاتی مانند دیتابیس ها، ایمیل ها، سرور های چاپ، لپ تاپ های کارمندان همگی دچار اختلال شده و آلوده شده بودند.

هکر ها از طریق ایمیل با مدیریت حمل و نقل ارتباط برقرار کرده و از دسترسی به ۲۰۰۰ کامپیوتر و سرور داخلی این شبکه SFMTA خبر داده بودند، هکر ها برای رفع مشکل تقاضای ۱۰۰ بیت کوین ( معادل ۷۳۰۰۰ دلار وجه نقد) کرده اند!

نکته جالب اینکه راس ساعت ۶:۴۲ دقیقه روز یکشنبه مشکل سیستم ناوگان حمل و نقل به صورت کامل حل شده ولی اطلاعات دقیقی از نحوه عملکرد و نحوه تعامل مدیریت حمل و نقل با هکر ها هنوز مخابره نشده است.

این گونه حملات و اتفاق ها در بیشتر موارد از طریق اجرای یک فایل مخرب توسط یک کاربر آن هم بدون آگاهی کامل است که می تواند تمامی سیستم را به صورت کامل تحت تاثیر قرار داده و آلوده کند! این نوع رویداد ها در سریال ها و فیلم های مرسوم در هالیود بسیار پیش پا افتاده است اما خب در دنیای واقعی احتمالا تعداد بسیار کمی از انها علنی و رسانه ای می شود.

سیستم حمل و نقل شهر سانفرانسیسکو یک سیستم محلی است، تصور کنید این اتفاق برای سیستم های ناوگان هوایی بین المللی روی دهد، چه عواقب و رویداد های را می توان در فرای این اتفاق تصور کرد؟ با توجه به بسط داده شدن سیستم های دیجیتالی خوشبختانه یا متاسفانه با بروز هر گونه مشکل مثل موارد اینچنینی شاهد توقف کامل ناوگان خواهیم بود، یا ایجاد تصادف ها و عواقب جبران نا پذیری که راهکار حل و فصل آن ها تنها در لحظه به راضی کردن هکر ها خلاصه خواهد شد!

بزودی این اتفاق و یا ایده های مشابه باز هم دستمایه نمایش های ویدیوی خواهد شد اما بعید می دانیم روزی خیال همه بابت حملات اینچنینی راحت باشد!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا