دانستنی‌های سلامتی

تای‌ چی ، ورزشی شگفت‌انگیز که به این افراد کمک بزرگی می‌کند!

تای‌ چی

خیلی از افراد مبتلا به سرطان از جمله زنان مبتلا به سرطان سینه، حتی پس از بهبودی از کم‌خوابی یا بی‌خوابی رنج می‌برند. برای رفع خستگی، کاهش استرس و از بین بردن اضطراب دانشمندان و محققان علم پزشکی طی تحقیقی متوجه شده اند ورزش تای‌چی نه تنها باعث بهبود کیفیت خواب در افراد مبتلا به سرطان می‌شود، بلکه با بهتر کردن کیفیت زندگی روند بهبود آن‌ها را سریع تر می‌کند.

۱+

خواب برای سلامتی هر فردی مهم است. در طول خواب بدن فرصت پیدا می‌کند تا خود را درمان و بازیابی و تجدید انرژی کند. وقتی شخص بیمار می‌شود خواب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند دقیقا به این دلیل که بدن فرصت بیشتری برای بازسازی مجدد خود داشته باشد. در مورد بیماران سرطانی بخصوص افرادی که به سرطان سینه مبتلا شده اند، خواب از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. چرا که در این گروه از بیماران کیفیت خواب بسیار پایین می‌آید. ورزش تای‌ چی اینجا به کمک این افراد خواهد آمد.

تقریبا از هر هشت زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود که متاسفانه ۳۰ درصد آن‌ها حتی پس از درمان سرطان از بی‌خوابی رنج می‌برند. استرس و استفاده بعضی از داروها و گاهی هم عوامل ناشناخته علت این بی‎‌خوابی است.

در پزشکی مدرن در کنار انواع درمان های شیمیایی برای از بین بردن سرطان، از روش رفتار درمانی  استفاده می‌شود تا اثرات جانبی این بیماری و درمان های سخت آن برای بیمار کاهش پیدا کند. ولی چه بهتر اگر شخص بتواند با انجام چند حرکت در خانه و بدون مراجعه متعدد به پزشک بی‌خوابی را بخصوص بعد از بیماری های سخت درمان کند.

در نت‌نوشت امروز از تاثیر ورزش تای‌ چی در رفع بی‌خوابی بیماران مبتلا به سرطان سینه مطلع می‌شوید.

ورزش تای‌ چی چه گونه به بیماران مبتلا به سرطان پستان کمک می‌کند؟

تای‌ چی

دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس UCLA طی تحقیقی که در مجله پزشکی Clinical Oncology منتشر کرد ۹۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه را مورد بررسی قرارداد. گروه سنی این بیماران بین ۴۲ تا ۸۳ سال بود. هر کدام از بیماران در طول هفته حداقل ۳ شب بی‌خوابی داشتند که منجر به ضعیف شدن بدن، افسردگی و خواب آلودگی در طول روز بود. ۹۰ بیمار به طور تصادفی به دو گروه ۴۵ نفری تقسیم شدند که برای یک گروه رفتاردرمانی و برای یک گروه ورزش تای‌چی تجویز شد.

بعداز ۱۵ ماه هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. افرادی که در گروه رفتار درمانی بودند بهبود ۴۴ درصدی و افرادی که ورزش تای‌چی انجام می‌دادند ۴۷ درصد بهبود نشان دادند. در گروه دوم افسردگی، کسلی طی روز و خستگی نیز به میزان زیادی کاهش یافته بود.

مزایای تای‌ چی برای خواب بهتر

هر چند رفتاردرمانی یکی از روش های بسیار خوب طب امروزی است، ولی برای بعضی ها ممکن است آن طور که باید و شاید نتیجه مطلوب مورد نظر پزشک را نداشته باشد. در عین حال فرد مرتب باید به پزشک یا درمانگر خود مراجعه کند. از طرف دیگر بهبود در یک سطح باقی می‌ماند در صورتی که در مورد ورزش شخص می‌تواند آن را ارتقا دهد و هر بار حرکت های جدیدتری یاد بگیرد. به این ترتیب ورزش جذاب تر و انگیزه بیشتری به بیمار می‌دهد.

حالا ببینیم تاثیر ورزش تای‌چی چیست؟

کاهش درد

بیماری سرطان سینه بخصوص در سنین بالا که شخص بیماری هایی مثل آرتریت و مشکلات ستون فقرات هم دارد، شخص را وادار به عدم فعالیت و ماندن بیشتر در رختخواب می‌کند. عدم تحرک برای این بیماران سم است. تای‌چی ورزشی است که باعث می‌شود شخص بدون آن که مجبور به بیرون رفتن از خانه باشد؛ فعال باقی بماند. تحرکی که به روند بهبود او هم کمک می‌کند.

محققان متوجه شدند افراد بیمار بعداز ۱۲ هفته انجام ورزش، ۲۰ درصد کمتر احساس درد می‌کردند.

کاهش استرس

استرس خود علت بسیاری از بیماری ها است و هم معلول آن‌ها. وقتی شخص بیمار است بخصوص بیماری سخت، دل نگرانی هایش باعث تشویش و استرس بیشتر می‌شود و چه بسا که خود استرس عاملی در بروز بیماری بوده است.

ورزش تای‌ چی اجازه نمی‌دهد هورمون کورتیزول در بدن زیاد ترشح شود. در واقع این ورزش استرس و هورمون کورتیزول را به پایین ترین سطح ممکن می‌رساند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

رفع خستگی

افرادی که به بیماری های سخت مثل سرطان سینه مبتلا هستند، کیفیت زندگی شان پایین می‌آید. زود خسته، مضطرب و عصبی می‌شوند. ورزش تای‌چی به این افراد کمک می‌کند تا با خستگی بجنگند. در نتیجه آن ها به جای حس خواب آلودگی، روزها سرحال هستند و در نتیجه شب‌ها بهتر و راحت تر می‌خوابند.

به طور کلی ورزش تای‌ چی با بهتر شدن کیفیت زندگی همراه است. روشی برای تغییر الگوی زندگی و خواب محسوب می‌شود. با انجام حرکات تای‌چی حتی یک بار در هفته انسانی قوی تر خلق می‌شود که بهتر بتواند با بیماری بجنگد و زودتر خوب شود.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا