ادبیات ایران

ویران می آیی نوشته‌ی حسین سناپور

ویران می آیی نوشته‌ی حسین سناپور
۱+

حسین سناپور متولد ۱۳۳۹ در تهران است. تحصیلات او در رشته‌‌ی منابع طبیعی است. سناپور از همان ابتدا به نوشتن علاقه داشته و در این زمینه فعال بوده است. رمان نیمه غایب نوشته وی از جمله پرفروش ‌ترین رمان ‌های معاصر فارسی بود که به چاپ هفدهم رسید. در ادامه با معرفی رمان ویران می آیی با نت نوشت همراه باشید.

رمان ویران می آیی

از تو گریزانم تا با نهایت زیباییت در ذهنم ماندگار شوی

آثار داستانی سناپور عبارتند از: با گارد باز، نیمه غایب، ویران می آیی ، شمایل تاریک کاخ ها، لب بر تیغ، دود، سپیدتر از استخوان و سمت تاریک کلمات.

رمان ویران می آیی حسین سناپور اولین با در سال ۱۳۸۰ منتشر شد. داستان این کتاب در مورد وقایع سیاسی و اجتماعی دهه ۷۰ ایران است. وقایع در این کتاب از پایان به آغاز مرتب شده اند. در ابتدای کتاب نیز نویسنده متذکر شده است که می‌توانید کتاب را از پایان به آغاز بخوانید.

همانطور که می‌دانیم رمان سیاسی معمولا مسائل مطرح جهان سیاست، ساختار اجتماعی شهرهای خاص و مصائب و گرفتاری‌های انسان در برشی از زمان و یا دوره‌ای که زندگی می‌کند را تحلیل می‌کند. رمان‌های سیاسی بزرگ و پر محتوا همچنین می‌توانند بر دانش و تجربه خواننده خود بیافزایند.

در “ویران می آیی” سناپور با اثری سیاسی مواجه هستیم که داستان رابطه میان انسان‌ها را در یک برهه از تاریخ نشان می‌دهد که این رابطه تحت تاثیر همین شرایط ویژه‌‌ی سیاسی و اجتماعی شکل می‌گیرد. داستان “ویران می آیی” در تهرانِ دهه‌‌ی ۷۰ روایت می‌شود. در ابتدای داستان می‌بینیم که زن و مرد جوانی بعد از دو سال و خرده ای، یکدیگر را در پارکی ملاقات می‌کنند.

در این دیدار یادآوری و فهم همه‌‌ی آن چه ممکن است یکی بر سر دیگری آورده باشد، آنها را به عقب بر می‌گرداند؛ به زندان و گورستان، به دانشگاه و دانشجویان درگیر سیاست، به ترس‌ها و محتاط بودن‌های خانواده‌های شان از شرایط امروز و تجربه‌های تلخ سیاسی دیروز، تجربه هایی که هنوز بر سرشان هوار است.

در "ویران می آیی" سناپور با اثری سیاسی مواجه هستیم که داستان رابطه میان انسان‌ها را در یک برهه از تاریخ نشان می‌دهد که این رابطه تحت تاثیر همین شرایط ویژه‌‌ی سیاسی و اجتماعی شکل می‌گیرد. داستان "ویران می آیی" در تهرانِ دهه‌‌ی ۷۰ روایت می‌شود. در ابتدای داستان می‌بینیم که زن و مرد جوانی بعد از دو سال و خرده ای، یکدیگر را در پارکی ملاقات می‌کنند.

در “ویران می آیی” سناپور با اثری سیاسی مواجه هستیم که داستان رابطه میان انسان‌ها را در یک برهه از تاریخ نشان می‌دهد که این رابطه تحت تاثیر همین شرایط ویژه‌‌ی سیاسی و اجتماعی شکل می‌گیرد. داستان “ویران می آیی” در تهرانِ دهه‌‌ی ۷۰ روایت می‌شود. در ابتدای داستان می‌بینیم که زن و مرد جوانی بعد از دو سال و خرده ای، یکدیگر را در پارکی ملاقات می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چهل سالگی اثر ناهید طباطبایی

زن و مرد جوان مجبور شده اند از همه جا و همه چیز بگذرند تا دیگری را اگر نه در کنار، که لااقل در خیال برای خود حفظ کنند. سناپور در این رمان بیشتر به شخصیت‌ها و ابعاد آنها می‌پردازد تا مضمون سیاست و شاید به نظر برسد که حال و هوای سیاسی “ویران می آیی” بیشتر زمینه ساز شخصیت پردازی قرار گرفته است.

سناپور سعی دارد با کنار هم قرار دادن دو نسل از کسانی که دغدغه‌های سیاسی و آرمان‌های اجتماعی دارند، در پیش و پس از انقلاب مثل روزبه و پدرش و همچنین نشان دادن پیچیدگی سیاست به یکسانی و همانندی رسیده در نتیجه آنها را به نفی و انزجار از سیاست و انفعال در زندگی می‌رساند.

روزبه با تمام استعداد و علاقه‌ای که به تحصیل دارد تن به معلمی می‌دهد و پدرش نیز با همه‌‌ی شور و دغدغه‌های سیاسی‌اش خانه نشین می‌شود و دلش می‌خواهد فقط رمان بخواند.

وقتی شخصیت‌های داستان از گذشته حرف می‌زنند می‌بینیم که هدف‌های زیادی و آینده‌‌ی متفاوتی از آنچه اکنون هستند برای خود متصور بوده اند. برای مثال روزبه تصمیم داشته که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کند اما حال دیگر خبری از آن آرزوها و اهداف نیست.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در رمان "ویران می آیی" سناپور می‌افتد این است که روایت را هم می‌شود از اول به آخر خواند و هم از آخر به اول. اما هنگامی که کتاب از آخر خوانده می‌شود یک داستان خطی به هم چسبیده و وقایع مربوط به هم که در پی یکدیگر می‌آیند خواهیم داشت و لذت داستان‌های ماجرا محور را خواهیم برد.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در رمان “ویران می آیی” سناپور می‌افتد این است که روایت را هم می‌شود از اول به آخر خواند و هم از آخر به اول. اما هنگامی که کتاب از آخر خوانده می‌شود یک داستان خطی به هم چسبیده و وقایع مربوط به هم که در پی یکدیگر می‌آیند خواهیم داشت و لذت داستان‌های ماجرا محور را خواهیم برد.

 

بیشتر بخوانید: سووشون اثر سیمین دانشور

آنچه که بیشتر از هر چیز در “ویران می آیی” به چشم می‌آید، تقابل است. تقابل میان تمام عناصر کاملا واضح است. تقابل بین اشخاص داستان، مفاهیم و مضامین آن و حتی تقابلی که در نظرگاه و زاویه دید وجود دارد. به عنوان مثال روزبه و فردوس هر کدام دنیای متضاد و متفاوت نسبت به هم و مسائل پیرامون شان دارند.

روزبه آدمی عقلایی و درونگراست به گونه‌ای که حتی احساساتش را بروز نمی‌دهد اما فردوس آدمی است مقابل آن، یعنی حسی و برون گرا. او همواره با احساستش زندگی می‌کند و بر مبنای آن برای زندگی‌اش تصمیم می‌گیرد.

و جالب اینجاست که حتی تغییراتی هم که شخصیت‌ها می‌کنند متضاد با یکدیگر است. برای مثال روزبه از یک شخصیت جستجوگر و فعال به یک شخصیت ایستا و ساکن می‌رسد و شخصیت ساده و شفاف فردوس تبدیل به شخصیتی پیچیده می‌شود.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در رمان “ویران می آیی” سناپور می‌افتد این است که روایت را هم می‌شود از اول به آخر خواند و هم از آخر به اول. اما هنگامی که کتاب از آخر خوانده می‌شود یک داستان خطی به هم چسبیده و وقایع مربوط به هم که در پی یکدیگر می‌آیند خواهیم داشت و لذت داستان‌های ماجرا محور را خواهیم برد.

حسین سناپور؛ نویسنده؛ متولد ۱۳۳۹

حسین سناپور؛ نویسنده؛ متولد ۱۳۳۹

بیشتر بخوانید: پاییز فصل آخر سال است , رمانی قابل لمس برای دهه شصتی ها

و هنگامی که داستان از اول خوانده می‌شود لذت کشف داستان را خواهیم برد، چرا که در ابتدا همه چیز ماجرا را می‌دانیم ولی چرایی آنها را بعد در قسمت‌های دیگر می‌خوانیم.

در آخر گفتنی است که حسین سناپور در “ویران می آیی” نه قصد تاریخ نگاری داشته و نه تحلیل تاریخی. “ویران می آیی” بیشتر رمان روانی است که نویسنده در آن، درون چند انسان درگیر در حوادث دانشجویی را نقب می‌زند و آن را روایت می‌کند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا