سینمای جهان

تیم برتون ؛ مروری بر آثار یک تخیلی ساز صاحب سبک

تیم برتون

پدر گروتسک سینمای جهان را می توان تیم برتون نامید این کارگردان زبردست با خلق آثار بی نظیر در رده افراد صاحب سبک خاص و ناب قرار دارد.

۱+

اگر به فیلمهای تخیلی – فانتزی علاقه مند هستید حتما نام تیم برتون برایتان آشنا است. این شاعر، نویسنده، کارگردان، نقاش و تهیه کننده امریکایی با خلق شخصیت های عجیب و متفاوت از برجسته ترین کارگردان های دنیا محسوب می شود. بعضی از فیلمهای او با وجود دریافت جوایزی همچون اسکار و گلدن گلوب، ارزشمند تر از هر جایزه ای هستند. این بار در نت نوشت مروری بر آثار این کارگردان هنرمند داریم.

تیم برتون از کجا شروع شد ؟

تیم برتون با نام دقیق تیموتی والتربرتون در سال ۱۹۵۸ در کالیفرنیا به دنیا آمد. کار او به دلیل علاقه شدیدش به سینما و نقاشی با ساخت فیلم های هشت میلی متری در دبیرستان شروع شد. تا حدی که او به جای درس خواندن فیلم می ساخت.  او از سال ۱۹۸۲ تا کنون در استودیوهای مختلف از جمله والت دیزنی مشغول به فعالیت است. بیشتر فیلمهای او  نوشته و ساخته خودش است  که از ژانر تخیلی – فانتزی عمیقی پیروی می کند. در بعضی از کارهایش توانسته تهیه کنندگی را نیز به عهده بگیرد. بازیگران مورد علاقه تیم برتون جانی دپ و همسر سابقش هلنا بونهام کارتر هستند. این دو بازیگر زوج همیشه همراه تیم برتون می باشند و در بیشتر آثار او نقش آفرینی می کنند.

ادوارد دست قیچی

Edward Scissorhands

این فیلم برتون با تهیه کنندگی دنیس دی نووی بر اساس یک فانتزی عاشقانه ساخته شده است. جانی دپ در نقش ادوارد، پسر جوانی است که دستهای او قیچی های عظیمی می باشد و وارد زندگی خانوادگی کیم دختر جوان شده و از طریق قیچی های دست ادوارد کسب درآمد شروع می شود. این فیلم با هزینه ای بالغ بر ۶ میلیون دلار در سال  ۱۹۹۰میلادی در خلیج تمپا فلوریدا ساخته شد. قبل از جانی دپ هنرمندانی همچون تام کروز، تام هنکس، رابرت داونی جونیور و ویلیام هارت دعوت به تست نقش ادوارد شدند.

بازگشت بتمن

Batman Returns

برتون در سال ۱۹۹۲ میلادی این فیلم را با تهیه کنندگی خودش ساخت. بازگشت بتمن از سری فیلمهای بتمن است. میشل فاینر در نقش بتمن همراه با کت من ماجرا با بازی بروس وین به دلیل ظاهر ناهنجاری که داشته اند از طرف خانواده هایشان طرد می شوند آنها سر از باغ وحش شهر در می آورند و بعد از ۳۳ سال می خواهند هویت خود را کشف کنند. این فیلم نیز همانند بیشتر آثار تیم برتون از گروتسک پیروی می کند. در عین حال خط داستانی فوق تخیلی در بیشتر آثار این هنرمند به خوبی حفظ می شود.

عروس مرده

Corpse Bride

این فیلم پویا نمایی محصول مشترک تیم برتون و مایک جانسون در سال ۲۰۰۵ میلادی است. قصه بین دنیا مردگان و زندگان معلق است. در این فیلم  رنگ معنای خاصی ندارد و بیشتر افراد در دنیای مردگان بیمار و دچار روزمرگی هستند. دنیای زندگان این فیلم دقیقا برعکس دنیای مردگان است. بر خلاق فضای بی روح و تاریک و تلخی که در این اثر حاکم است مقابله شدیدی با اشرافیت و شرارت در آن دیده می شود.

چارلی و کارخانه شکلات سازی

Charlie and the Chocolate Factory

تخیلات فانتزی کودکانه که در این فیلم مشاهده می شود به روحیه کودکی تیم برتون بی ربط نیست. پدر تیم برتون در یک شهربازی کار می کرده است و تیم نیز ساعات بسیاری را در کنار پدر به سر می برده است. کارخانه شکلات سازی در عین حال که یک فیلم کاملا فانتزی کودکانه است اما پیامهایی فراتر از اخلاق و انسانیت دارد.  داستان از این قرار است که پسر بچه کوچک و فقیری برنده بلیط طلایی یک کارخانه شکلات سازی می شود که همراه با تعدادی از دیگر برندگان می توانند از کارخانه شکلات سازی بزرگی که قدمت زیادی دارد بازدید کنند و . . .

این فیلم بر اساس کتابی با همین نام به نویسندگی  رولد دال با هنر نمایی جانی دپ و البته هلنا بونهام کارتر در سال ۲۰۰۵ میلادی ساخته شد.

سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت

Sweeney Todd

آرایشگری به نام بارکر توسط یک قاضی بد سرشت به شهری تبعید می شود. نام مستعار این آرایشگر سوئینی تاد است. این آرایشگر در تلاش است که به کمک یک قناد که پای گوشت می فروشد از آن قاضی انتقام بگیرد…

جانی دپ و هلنا بونهام کارتر در این فیلم بسیار زیبا هنرنمایی می کنند. داستان این فیلم شدیدا بر قاعده گروتسک یا همان طنز سیاه می باشد. نویسندگان این کار استفان سندهایم، هیوویلر، کریستوفرباند و جان لوگان می باشند. در سال ۲۰۰۷ میلادی این فیلم جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد. آرایشگر شیطانی خیابان فلیت بر اساس یکی از داستان های استفان سندهایم و هیو اقتباس شده است. شاید بتوان گفت آرایشگر شیطانی خیابان فلیت بهترین فیلم ملودرام تیم برتون و ترسناک ترین فیلم موزیکال است.

تیم برتون علاوه بر فیلمهای کوتاه، فیلمهای بلند بسیاری ساخته است که از جمله برترین آنها علاوه بر نامبرده ها ماهی بزرگ، آلیس در سرزمین عجایب، سیاره میمون ها، کابوس قبل از کریسمس،  خانهٔ دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب، آلیس آن سوی آینه و . . . می باشند.

او برنده ۷ اسکار است و بیش از ۲۰ مرتبه کاندید اسکار شده است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا