دانستنی‌های سلامتی

درمان دیسک کمر: روش های طبیعی پیشگیری و درمان دیسک

درمان دیسک کمر
۱۰+

پیشگیری و درمان دیسک کمر ضروری است چرا که هر چقدر هم که مواظب خودتان باشید با بالارفتن سن، بعضی از دردها به طور طبیعی بروز می‌کند. . این بیماری زمانی به وجود می‌آید که دیسک یا همان لایه محافظتی بین ستون‌های فقرات صدمه می‌بیند.

بارداری و انجام کارهای سنگین و بالا رفتن سن از جمله عواملی است که باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود. دردهای شدیدی در ناحیه پایین کمر که خیلی وقت‌ها شخص ناچار به استراحت مطلق و حتی جراحی می‌شود.

با به کارگیری ترکیبی از روشهای دارو درمانی و اصلاح روش‌های غلط زندگی می‌توان بر دردهای طاقت فرسای سیاتیک غلبه کرد. در بخش دارو درمانی توصیه پزشکان در مدیریت دردهای ناشی از سیاتیک استفاده از داروهای (NSAID) مانند ناپروکسن است.

در نت‌نوشت امروز راه حل‌های طبیعی برای پیشگیری و درمان دیسک کمر را بخوانید.

دیسک کمر چیست؟

بین استخوان‌های ستون فقرات یک نوع لایه غضروفی قوی قرار داد که دیسک نام دارد و درست مثل یک بالش مانع از به هم خوردن استخوان‌ها به هم می‌شود. در واقع با حضور این بالشتک‌ها دیسک‌ها به راحتی روی استخوان لغزیده و بدون فشار به آن‌ها حرکت ستون فقرات به راحتی انجام می‌گیرد.

در صورتی که این بالشتک‌ها به هر دلیلی از بین بروند یا سابیده شوند استخوان‌ها با هم اصطکاک پیدا کرده درد شدیدی ایجاد می‌شود. شخص نمی‌تواند حرکت کند. ستون فقرات از گردن تا قسمت انتهایی کمر یعنی لگن امتداد دارد

به همین دلیل هر کدام از دیسک‌ها صدمه ببیند باعث تورم و درد می‌شود. کار بدنی سنگین، بلند کردن اشیا با روش نادرست، سیگار، چاقی یا تصادف باعث صدمه دیدن دیسک‌های ستون مهره می‌شود.

معمولا قسمت کمر یعنی دیسک‌های شماره ۴ و شماره ۵ درگیر این مشکل می‌شود. خیلی‌ها دچار این بیماری می‌شوند ولی درد فقط با حرکت‌های اشتباه و فشارها بروز می‌کند.

دردی که از کمر به لگن و حتی پاها می‌رسد. شخص تقریبا نمی‌تواند حرکت کند. این بیماری گاهی آن قدر شدید است که باعث ضعف زانو هم می‌شود. گاهی هم کانالی که نخاع در آن قرار می‌گیرد تنگ شده مشکل را بدتر می‌کند.

وقتی وضعیت شخص خیلی وخیم باشد  پزشک باید دارو و استراحت مطلق تجویز کند. این داروها معمولا از نوع غیر استروئیدی و ضد التهابی است.

در بعضی از موارد بسیار شدید پزشک حتی جراحی را پیشنهاد می‌کند که در این صورت بازهم بعد از جراحی شخص ناچار است مراقب خود باشد. پس بهترین کار برای پیشگیری و درمان دیسک کمر در صورتی که دیسک کمر دارید پیشگیری از عود مجدد با استفاده از درمان‌های طبیعی است.

درمان دیسک کمر

کمپرس سرد و گرم

به احتمال زیاد آن قدر کمردرد دارید و نمی‌توانید حرکت کنید که ترجیح می‌دهید حمام نکنید. در صورتی که حتی کمی می‌توانید روی پای خود بایستید حتما از دوش آب گرم برای درمان دیسک کمر استفاده کنید.

در انتهای حمام آب داغ را روی قسمتی که درد می‌کند متمرکز کنید. خود را به خوبی بپوشانید. بعد از آن با استفاده از کمپرس آب سرد درد را تسکین دهید.

بعضی از افراد با کمپرس گرم و بعضی با کمپرس سرد دردشان آرام می‌گیرد. بعضی هم بعد از چند دقیقه کمپرس آب گرم یا کیسه آب داغ یا یک حمام داغ، و نیم ساعت کمپرس سرد احساس آرامش بهتری دارند. خودتان بررسی کنید ببینید کدام کمپرس برایتان بهتر است.

حرکات اصلاحی برای درمان دیسک کمر

اشتباه نشستن، نشستن زیاد، ایستادن مداوم، بلند کردن اشیا سنگین، بلند کردن اشتباه اشیا، و حتی نحوه خوابیدن را باید بررسی و اصلاح کنید.

یک اصل را به خاطر داشته باشید: سعی کنید به مدت طولانی بدن تان در یک وضعیت قرار نگیرد.

درست بنشنید

موقع نشستن همیشه توجه کنید که قسمت بالای ستون مهره باید راست باشد. به اصطلاح قوز نکنید. شانه‌ها را عقب بدهید. شکم را تو ببرید. وقتی می‌نشینید یک بالش کوچک زیر لگن تان بگذارید و بعد بنشینید.

وقتی روی صندلی یا مبل می‌نشینید وضعیت بدن تان باید به شکلی باشد که زانوها بالاتر از ران‌ها و کف پا کاملا روی زمین قرار گیرد. در صورتی که لازم است از زیرپایی استفاده کنید.

ایستادن صحیح برای پیشگیری و درمان دیسک کمر

موقع ایستادن وزن بدن تان را روی هر دو پا به طور متوازن تقسیم کنید. هیچ وقت روی یک پا فشار زیادی وارد نکنید. اگر ناچارید مدت زمان زیادی سرپا به ایستید حتما از کفش‌های طبی و نه پاشنه بلند استفاده کنید.

شکل خوابیدن صحیح

بهترین شکل خوابیدن برای درمان دیسک کمر خوابیدن به پهلو  است. به نحوی که زانوها خم و به طرف شکم کشیده شود.

این حالت را به اصطلاح حالت جنینی می‌گویند. یک بالش کوچک بین دو زانو قرار دهید. به این ترتیب شما موقع خواب هم شکل طبیعی بدن را حفظ می‌کنید و فشاری به ستون فقرات وارد نمی‌شود.

در صورتی که گاهی دل تان می‌خواهد به پشت بخواهید حتما زانو را خم کنید. ولی در این حالت زیاد نمانید.

بلند کردن اشیا ممنوع

وسایل و اشیا سنگین را بلند و جا به جا نکنید. در صورتی که ناچارید چیزی از روی زمین بلند کنید زانوهای تان را خم کنید تا فشار کمتری به کمر و دیسک‌های آن وارد شود.

کاهش وزن برای درمان دیسک کمر ضروری است

هر کیلو اضافه وزن فشار زیادی به ستون مهره‌ها و زانو وارد می‌کند. بخصوص اگر از ناحیه شکم چاق باشید قوس کمر شدیدتر شده و فشار بیشتری به ستون مهره‌ها وارد می‌شود و با کوچکترین حرکتی درد عود می‌کند.

کاهش وزن و رفع چاقی یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری و درمان دیسک کمر و جلوگیری از عود بیماری است. پس هر زودتر یک برنامه رژیم غذایی برای خودتان پیدا کنید و وزن تان را کاهش دهید.

نرمش و ورزش

برای پیشگیری و درمان دیسک کمر باید ماهیچه‌ها را قوی نگه دارید. در واقع وقتی استخوان‌ها مشکل دارد با محکم و قوی کردن ماهیچه‌ها یک حرکت اصلاحی برای کمک به ماهیچه‌ها انجام داده ایم.

معمولا یک فیزیوتراپ یا یک متخصص ارتوپدی می‌تواند چند حرکت نرمشی یا کششی را به شما آموزش بدهد تا بتوانید ماهیچه‌های کمر را قوی کنید.

یوگا و پیلاتس

یوگا این ورزش سنتی و بسیار قدیمی هندوستان حرکت‌ها و تنفس هایی را می‌تواند به شما یاد بدهد تا تقریبا برای همیشه از درد ناحیه ستون فقرات راحت شوید. برای پیشگیری و درمان دیسک کمر حتما در یک کلاس یوگا ثبت نام کنید و مشکل تان را به مربی بگویید تا نحوه و میزان حرکت‌های مخصوص را به شما به درستی آموزش دهد که مناسب بدن تان باشد.

بهترین حرکت‌های یوگا برای پیشگیری و درمان دیسک کمر آساناهای بچه، سگ و گربه است.

پیلاتس هم به دلیل آن که ماهیچه‌ها را از درون تقویت و قوی می‌کند یکی از ورزش‌های خوب برای تندرستی ستون فقرات است. در این مورد هم حتما به مربی خود بگویید که مشکل تان چیست.

امگا ۳

روغن ماهی یا همان امگا ۳ به دلیل خاصیت ضد التهابی تاثیر بسیار خوبی در تسکین درد و پیشگیری از عود مجدد بیماری دارد.

در صورتی که بتوانید در برنامه غذایی تان در هفته حداقل ۲ تا ۳ بار از ماهی هایی مثل سالمون، ماهی تن ( نه کنسرو تن) و ساردین استفاده کنید چه بهتر در غیر این صورت حتما هر روز یک عدد کپسول امگا ۳ ۱۰۰۰ میلی گرم میل کنید.

صمغ یا روغن کندر برای درمان دیسک کمر

این ماده  یکی از داروهای خوب طبیعی برای رفع پوکی استخوان است. اسید بوسولیک Boswellic acid موجود در صمغ این درخت به میزان ۱۵۰ میلی گرم روزانه به مدت ۸ هفته درمان کننده خوبی برای رفع التهابات است.

حتی می‌توانید کندر را مثل آدامس بجوید که در این صورت به تقویت حافظه و قوی شدن معده تان هم کمک کرده اید.

چای زنجبیل برای درمان دیسک کمر

زنجبیل خواص ضد التهابی زیادی دارد و تقریبا هر جا حضور داشته باشد از بیماری خبری نخواهد بود. در صورتی که بیماری عود کرده است روزی ۲ تا ۳ فنجان چای زنجبیل حتی الامکان زنجبیل تازه دم کنید و میل کنید. علاوه بر خاصیت ضد التهابی زنجبیل مسکن طبیعی است که بسیار قوی عمل می‌کند.

در مواقع عادی هم هر از گاهی به منظور پیشگیری و درمان دیسک کمر و جلوگیری از از عود دیسک کمر از چای زنجبیل استفاده کنید.

زردچوبه

این ادویه خوشمزه و خوش طعم و خوش رنگ هم از خاصیت ضد التهابی بسیار خوبی برخوردار است. سعی کنید هنگام آشپزی همیشه از زردچوبه استفاده کنید. حتی می‌توانید چای آن را تهیه و با یک قاشق چای خوری عسل میل کنید. یا یک قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر حل کرده و هر روز میل کنید.

طب سوزنی برای درمان دیسک کمر

اگر مکررا دچار عود بیماری دیسک کمر می‌شوید، بهتر است به یک متخصص طب سوزنی مراجعه کنید.

متخصص طب سوزنی می‌داند با زدن سوزن هایی در مریدیان‌ها Meridians یا کانال‌های فرعی تقریبا درد را برای همیشه از بین ببرد. معمولا چند جلسه برای رفع این مشکل کافی است.

بیشتر بخوانید: درمان کمر درد: همه چیز درباره کمر درد علل و عوامل و درمان آن

منبع + + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    الی

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ at ۱:۳۷

    من تنگی کانال هم دارم که باعث سر شدن پای چپم میشه
    اونم قابل درمانه؟

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا