علمی

آیا پیش بینی زلزله ممکن است ؟! امواج گرانشی دانشمندان را به پیش بینی زلزله نزدیک خواهد کرد!

پیش بینی زلزله با امواج گرانشی

براساس یک مقاله جدید منتشر شده در مجله Science، در اثر ثبت تغییرات جزئی شتاب جاذبه زمین در زمان یک زلزله، می تواندچند دقیقه‌ی ارزشمند را قبل از وقوع زلزله در اختیار ما قرار دهد. محققان با اشاره به اطلاعات مربوط به زلزله سال ۲۰۱۱ ژاپن خاطرنشان کردند که تغییرات در گرانش زمین می‌تواند سه دقیقه بعد از شروع فعالیت داخل زمین، مردم را آگاه کند.

۴+

بر اساس یک مقاله جدید منتشر شده در مجله Science، در اثر ثبت تغییرات جزئی شتاب جاذبه زمین در زمان یک زلزله، می تواند چند دقیقه‌ی ارزشمند را قبل از وقوع زلزله در اختیار ما قرار دهد. محققان با اشاره به اطلاعات مربوط به زلزله سال ۲۰۱۱ ژاپن خاطرنشان کردند که تغییرات در گرانش زمین می‌تواند سه دقیقه بعد از شروع فعالیت داخل زمین، مردم را آگاه کند. در ادامه با جزییات جالبی از پیش بینی زلزله با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اقدامات لازم هنگام زلزله ؛ راهنمای زنده ماندن حین زلزله و پس از آن

بیشتر بخوانید: خلاصه گزارش زمین لرزه ۲۱ آبان کرمانشاه از پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله

آیا پیش بینی زلزله ممکن است ؟

این یافته ها بر اساس مطالعات انفرادی از انجمن زمین شناسی آمریکا به دست آمده است؛ که بیان کننده این باور نیز هستند:

” از سال ۲۰۱۸، با افزایش ناگهانی زمین لرزه ‌ها به دلیل میزان اندکی کاهش در سرعت چرخش زمین روبه‌رو خواهیم بود.”

بیشتر بخوانید: آیا رخداد زلزله‌های کوچک تاثیری در کاهش زلزله بزرگ دارد ؟ از شایعه تا واقعیت

تحقیقات بر زلزله Tohoku با بزرگای ۹ ریشتر که در سال ۲۰۱۱ در ژاپن رخ داد، به خاطر نیروی زیاد لرزه‌ای میزان کمی کاهش گرانش در منطقه را نشان داده است. بر اساس برآوردهای آژانس هواشناسی ژاپن برای اندازه گیری اندازه واقعی آن ۳ ساعت زمان لازم است که البته پس از این مدت زمان، میزان بزرگا ۷٫۹ ریشتر تخمین زده شده است.

این تاثیرات بیشتر در ایستگاه های نظارت در فاصله ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ کیلومتری از مرکز زلزله آشکار شده بودند. با این سرعت، سیگنال ها زمان قابل توجهی قبل از وقوع زلزله ثبت شده‌اند.

زلزله مورد بررسی با سونامی همراه بوده و تقریبا جان ۱۵۰۰۰ نفر را گرفته است، همچنین باعث از بین رفتن نیروگاه Fukushima Daiichi نیز شده است؛ لذا پیش‌بینی این زلزله ها می تواند جان هزاران انسان را نجات دهد.

بیشتر بخوانید: ارتباط وضعیت ماه و زلزله ؛ یک ایده خرافی و بی اساس برای پیش بینی زمین لرزه ؟

بیشتر بخوانید: زلزله ستاره ای پدیده ای به شدت خشن و پیچیده !

محققان بیان کرده‌اند که حتی نزدیک به پیش بینی زمین لرزه ها نیستند و روش مورد بحث آنها تنها برای تشخیص زمین لرزه ای با بزرگای ۸٫۵ و یا بالاتر قابل بررسی است تا بر سیگنال های نیروی گرانشی زمین (جاذبه) تاثیری قابل اندازه گیری داشته باشد.

البته روش‌های مورد بحث دیگری هم از برای پیش‌بینی زلزله مورد تحقیق و بررسی هست که شاید از رو به جلو ترین آنها بتوان از روشی با عنوان “سیستم هشدار سریع زلزله” نام برد که بر اساس اختلاف سرعت در امواج مختلف زلزله است.

به صورت کلی تمامی این روش‌ها نیمه آزمایشگاهی-اجرایی هستند و در واقع  نمی‌توان بیان کرد که روشی برای پیش‌بینی زلزله پیدا شده باشد.

بیشتر بخوانید: انواع یکای زلزله ؛ صحیح ترین روش تشخیص بزرگای زلزله چیست ؟

بیشتر بخوانید: زلزله و نور های عجیب آسمان ! زمین لرزه ها می‌توانند نورهایی عجیب در آسمان منتشر کنند!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا