اقتصادی

چرا بیت کوین به عنوان “پول” مطرح نیست!؟

بیت کوین

اگرچه ارز دیجیتال بیت کوین به صورت گسترده در کشورها و معاملات مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد، اما با این حال باز هم نمیشود نام “پول” را بر روی آن نهاد…

۰

مبادله بیت کوین در معاملات مختلف از اواخر روز یکشنبه در اوراق بورس CBOE آغاز شد. اگرچه ارز دیجیتال بیت کوین به صورت گسترده در کشورها و معاملات مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد، اما با این حال باز هم نمیشود نام “پول” را بر روی آن نهاد.

اقتصاد‌دانان تعریف دقیقی را برای آنچه “پول” نامیده میشود ارائه میدهند. طبق این تعریف پول باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد:

  • پول باید دارای یک واحد شمارش باشد.
  • به عنوان ارز اصلی در کشورهای دنیا مورد استفاده قرار بگیرد.
  • ارزش خالصی همچون آنچه در رابطه با ارزهای دلار، یورو، ین و… وجود دارد برای آن تعریف شده باشد.
  • پول باید بتواند ارزش خود را حفظ کند.

همانگونه که میدانید بیت کوین تا به حال موفق نبوده است ارزش خود را برای مدت زمان زیادی پایدار نگه دارد. اگر آنچه که به عنوان پول مورد استفاده قرار میگیرد نتواند ارزش خود را حفظ کند، خیلی زود ارزش خود را به عنوان “یک وسیله مبادله” یا “واحد حساب” از دست خواهد داد.

چنین اتفاقی در طول بحران ۱۹۸۳ در هنگ کنگ که آن زمان جزء قلمرو بریتانیا بود رخ داد. در آن زمان مشکلات مالی با مشکلات سیاسی موجود بین هنگ کنگ و بریتانیا گره خورد و سبب کاهش ارزش ارز این کشور شد. این مشکل تا زمانی که هنگ کنگ واحد پول خود را به دلار آمریکا تغییر نداد حل نشد!

دقت داشته باشید که بیت کوین جایگاه خود را به عنوان پول از دست نداده، زیرا این ارز هیچ گاه به عنوان پول مطرح نبوده است!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا