روانشناسی و موفقیت

چرا نظر دیگران در مورد من اینقدر برایم مهم است ؟!

نظر دیگران در مورد من

همه انسانها خودشان را دوست دارند ولی بیشتر از آنکه به خودشان اهمیت بدهند به نظرات دیگران درباره خودشان اهمیت می دهند. اما چرا نظر دیگران در مورد من انقدر مهم است؟

۱+

کمتر انسانی دیده می شود که خودش را دوست نداشته باشد و می توان گفت این یک حس ذاتی و فطری می باشد اما چرا نظر دیگران در مورد من انقدر مهم است؟ مارکوس اورلیوس از فیلسوفان بزرگ رومی در تاملات شخصی اش آورده است که : « همه ما خودمان را دوست داریم اما بیشتر مراقب نظر افراد درمورد خودمان هستیم. ما تنها یک انسان عاقل هستیم که به دست خداوند خلق شده ایم و فقط خداوند است که افکار پنهان و تصورات ما را می خواند ولی انسان به جای ارزش نهادن بر افراد بر افکار آنها اهمیت می دهد» درواقع این خصلت آدمی است که نمی تواند خودش را بیشتر از نظریه دیگران دوست بدارد.

بیشتر بخوانید: علت حال بد روحی شما شاید این عوامل پنهان است!

بیشتر بخوانید: قدرت جملات مثبت که می‌گویید اینگونه زندگی‌تان را زیر و رو می‌کنند

اهمینت نظر دیگران در مورد من

دیگران یا خود؟

انسان به عنوان یک موجود زنده، بقا اولویت شماره یک برایش به شمار می رود. سخاوت و فداکاری و حتی توجه به دیگران نیز از رفتارهایی است که هر انسان با هر خصلتی می تواند انجام دهد. همه انسان ها تمایل به توجه دیگر انسانها دارند و اینکه آیا دیگران یا آن شخص مرا دوست دارد؟ نظر دیگران در مورد من چیست؟ این سوالی است که بیشتر افراد برای یک یا چند بار از خود می پرسند. افراد در هر نوع وضعیت حتی اگر نظر دیگران را هم بدانند، نیازمند توجه دیگران نسبت به خودشان هستند. نمی توانیم بگوییم که هر شخص می تواند بدون توجه به حضور و زندگی اطرافیانش زندگی می کند.

بیشتر بخوانید: امیدواری به زندگی و شادی را اینگونه در خود تقویت کنید

اعتماد به خود

نظر دیگران در مورد من

برای شما هم پیش آمده که نظر یک گروه یا جمعی کاملا مخالف ایده خودتان باشد. اگر همه افرادی که می شناسید بگویند یک فیلم بد است شما سعی می کنید خودتان را متقاعد کنید که آن فیلم بد است. در صورتی که آن فیلم در نظر شما خوب می آید ولی نظر دیگران به شما غالب شده مدام فکر می کنید که ” من اشتباه می کنم” به طور غریزی اعتماد به نفس شما پایین می آید و نظر دیگران در برابر نظر خودتان ایستادگی می کند. شما یک فرد بالغ و عاقل هستید شاید مقاومت در برابر نظریه خودتان تنها یک مقاومت بی نتیجه باشد. اجازه ندهید اعتماد شما نسبت به علایق و سلایق شخصی تان تبدیل به یک پیروی کورکورانه شود.

بیشتر بخوانید: اینگونه خودتان را دوست داشته باشید تا به آرامش و شادی برسید

بیشتر بخوانید: راه های شادبودن در زندگی که حتما باید امتحان کنید!

اهمیت به شخص خود

شاید آنچه را که شما دوست می دارید در دنیا یا حداقل دنیای دیگران زیاد حائز اهمیت نباشد. شاید خواسته و سلیقه شما در دید دیگر انسان ها مهم و بزرگ نباشد. اما با خود و ذات خود مهربان و دلسوز باشید و اجازه ندهید علاقمندی های شما تبدیل به چهار چوبی از علایق دیگران شود. با خود بگویید نظر دیگران در مورد من مهم نیست.

بیشتر بخوانید: روان شناسی مثبت گرا : با این ۶ روش شادی در زندگی را تجربه کنید!

هر آنچه را که در ذهن و دل خود پرورش می دهید پیگیری کنید و اجازه ندهید دیگر انسانها برای شما مسیر تفکر تعیین کنند. هر چند که نظر دیگران هم در مواقعی حائز اهمیت است اما ابتدا هر شخص به خود باید احترام بگذار تا بتواند به دیگران اهمیت بدهد.

بیشتر بخوانید: عادت های مخرب فکری که آرامش را از زندگی شما می گیرند، بشناسید

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Marcus_theory

http://lifehacker.com/why-we-love-ourselves-but-care-more-about-other-peoples-1795894658

 

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    تینا

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ at ۱۸:۱۱

    چقدر جالب بود . به عینه در زندگیمون مشهوده

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا