دانستنی‌های سلامتی

احساس سرما و سرمایی بودن نشانه بیماری خاصی است؟

احساس سرما نشانه چیست
۱+

چرا همیشه سردمه؟ چرا تحمل سرما را ندارم؟ بعضی از افراد طبع سردی دارند و حتی وقتی هوا خیلی سرد نیست و بقیه اعتقاد دارند که خیلی هم هوای خوبی است، آن‌ها احساس سرما می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و همیشه در پی این سوال هستید که چرا همیشه سردمه و حتی با پوشیدن لباس گرم و پیچیدن پتو دور خودتان باز هم دست و پایتان سرد است و احساس سرما می‌کنید، نت نوشت امروز را بخوانید.

احساس سرما نشانه چیست؟

شاید خوب نمی‌خوابید

اگر در طول شب نتوانید خوب بخوابید، صبح فردا کلافه از خوب بیدار می‌شوید. مغز خسته و گیج است و هیپوتالاموس قادر نیست درجه حرارت بدن را تنظیم کند. از آن جا که در طول شب بیشتر حرارت بدن از دست می‌رود، دست و پاها سرد می‌شود و در طول روز هم گرم نمی‌شوند. بررسی علل بی خوابی و انجام راهکارهای رفع بی‌خوابی است.

علت احساس سرما شاید کم خونی دارید

علائم کم خونی می‌تواند احساس سرما، سرگیجه، تنگی نفس، ضعف و خستگی، غش کردن و ساده ترین آن احساس کرختی باشد

علائم کم خونی می‌تواند احساس سرما، سرگیجه، تنگی نفس، ضعف و خستگی، غش کردن و ساده ترین آن احساس کرختی باشد

کم خونی یا فقر آهن یکی از علت‌های سردی دست و پاها و احساس سرما است. وقتی شخص کم خون است به دلیل کمبود سلول‌ها یا گلبول‌های قرمز، اعضا بدن به اندازه کافی اکسیژن رسانی نمی‌شوند و همین علت سردی دست و پاها است. بدن مجبور است گلبول هایی را که تعداد آن‌ها کم است به اعضا و ارگان‌ها مهم تر و داخلی تر بدن بکشاند.

در صورتی که علاوه بر احساس سرما، احساس خستگی، ضعف، عدم تمرکز و سردرد دارید حتما یک آزمایش خون بدهید. از دیگر نشانه‌های کم خونی توجه به رنگ سفیدی چشم است که آبی رنگ می‌شود. ناخن‌های شکننده و پوست رنگ پریده، نفس کم آوردن از دیگر نشانه‌های کم خونی است.

سرطان، بیماری‌های دوره ای، بیماری مفاصل مثل آرتریت و رماتیسم و حتی کمبود ویتامین B12 از دیگر عوامل بروز کم خونی و احساس سرما است.

لاغری شدید علت احساس سرما می‌تواند باشد

در صورتی که شخص لاغر باشد یا به اصطلاح حتی یک پر گوشت یا چربی نداشته باشد احساس سرمای بیشتری می‌کند. شاخص توده بدنی تان را محاسبه کنید. در صورتی که وزن تان نسبت به سن و قدتان کم است علت احساس دلیل سرما بخصوص در زانوها لاغری است که با یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید وزن متعادلی داشته باشید.

بی اشتهایی عصبی

بعضی از افراد فکر می‌کنند همیشه سیر هستند و به خودشان گرسنگی می‌دهند. این پدیده که بی اشتهایی عصبی یا اختلال Anorexia Nervosa نام دارد اختلالی است که شخص همیشه فکر می‌کند چاق است و غذا نمی‌خورد.

در نتیجه دچار لاغری مفرط و احساس سرمای همیشگی می‌شود. این اختلال کمتر علت ژنتیکی و بیشتر علت فرهنگی دارد که در این صورت باید با یک روانکاو مشورت شود.

سندروم رینود

پدیده یا سندروم رینود بیماری است که به دلیل انقباض رگ‌های خونی و جریان کم خون در اعضای بدن شخص همیشه احساس سرما می‌کند

پدیده یا سندروم رینود بیماری است که به دلیل انقباض رگ‌های خونی و جریان کم خون در اعضای بدن شخص همیشه احساس سرما می‌کند

پدیده یا سندروم رینود بیماری است که به دلیل انقباض رگ‌های خونی و جریان کم خون در اعضای بدن شخص همیشه احساس سرما می‌کند. این احساس در بینی، گوش ها، انگشتان دست و پا بیشتر است. این اعضا ابتدا سفید و بعد آبی می‌شوند. با ورود جریان خون به این اعضا ابتدا قرمز شده بعد به رنگ طبیعی می‌گردند.

علت بروز سندرم رینود می‌تواند موارد زیر باشد:

  • داروهای خاص مثل داروهای بیماران سرطانی، داروهای ضد میگرن و آمفیتامین ها
  • بیماری‌های قلبی عروقی
  • بیماری‌های خودایمنی مثل لوپوس، سندروم سجورن، اسکلرودرما و آرتریت روماتوئید
  • آرتروز
  • اعتیاد به سیگار
  • نشستن زیاد و عدم تحرک
  • استفاده مداوم از ابزارهایی مثل مته
  • زیاد در معرض آب و هوای سرد بودن
  • خون ریزی‌های شدید ( مثلا در عادت ماهیانه)

بیشتر مبتلایان به این حالت مشکل گرم کردن دارند و بیشتر مواقع سردشان است. با کم شدن جریان خون در برخی از قسمتهای بدنشان دچار رنگ پریدگی در آن ناحیه می‌شوند. مثلا این افراد ناخن‌های روشن دارند یا اینکه نوک بینی آنها قرمز است یا حتی نوک انگشتان پایشان کبود می‌شود.

بیماری‌های قلبی عروقی علت احساس سرما

در صورتی که احساس سرما در پاها است احتمال زیادی دارد که فرد به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا باشد. با بسته شدن عروق و رگ‌ها خون کمتری به پا می‌رسد و شخص احساس سرما در پاها می‌کند. بی حسی در پاها هنگام نشستن یا درد هنگام پیاده روی از دیگر مشکلاتی است که معمولا در این افراد مشاهده می‌شود.

احساس سرما به دلیل دیابت

در افراد مبتلا به دیابت به دلیل قند بالای خون اعصاب پا صدمه دیده و شخص در پا احساس سرما می‌کند. بی حسی در پاها، احساس سوختگی، درد و خشکی انگشتان از دیگر نشانه هایی است که افراد دیابتی تجربه می‌کنند. در این افراد معمولا کلیه هم صدمه می‌بیند. با کنترل بیماری دیابت احساس سردی پاها به سرعت از بین می‌رود.

احساس سرما به دلیل فیبرومیالژیا

یکی از بیماری‌های دوره‌ای یا مزمن فیبرومیالژیا نام دارد که طی آن حساسیت بدن حتی در مورد سرما و گرما نسبت به افراد دیگر بیشتر است.

در صورتی که زود خسته می‌شوید، و مشکلاتی را که شما تجربه می‌کنید مثل سردرد، مشکلات گوارشی، تمرکز ، و حافظه و بدخوابی در شرایط یکسان نسبت به دیگران خیلی بیشتر و شدیدتر است حتما با یک پزشک مشورت کنید تا به فیبرومیالژیا مبتلا نباشید. این بیماری به راحتی با یک قرص تحت کنترل قرار می‌گیرد.

مشکلات غده تیروئید

اگر زیاد احساس سرما می‌کنید و دائما در فکر این هستید که چرا همیشه سردم است احتمال دارد به کم کاری تیروئید مبتلا باشید که با آزمایش خون به سادگی قابل تشخیص است. در صورتی که شخص به کم کاری تیروئید دچار باشد غده تیروئید قادر به تنظیم سوخت و ساز بدن نیست که منجر به حساسیت به سرما می‌شود. خستگی مفرط، خشکی پوست و مو، کاهش وزن و افسردگی از دیگر علت‌های کم کاری تیروئید است.

شاید احساس سرما به خاطر عملکرد ضعیف هیپوتالاموس باشد

غده هیپوتالاموس درست مثل ترموستات درجه حرارت بدن، گرسنگی، حالات روحی، و خواب را تنظیم می‌کند. در صورتی که این غده نتواند وظایف خود را درست انجام دهد یکی از نشانه‌های آن احساس سرما است.

علاوه بر احساس سرما، پایین بودن دمای بدن، ضربان کم و ضعیف قلب، احساس تشنگی، تکرر ادرار و افزایش ناگهانی وزن و بی خوابی از دیگر نشانه‌های عملکرد نادرست غده هیپوتالاموس است.

معمولا با تحرک و فعالیت بدنی، پیاده روی، انجام ورزش و نرمش مشکل برطرف می‌شود، ولی در صورتی که یکی از این علائم را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی و انجام آزمایش؛ بیماری تشخیص و درمان شود.

فشار خون پایین

زمانی که شما در انگشتان دست و پا احساس سرما و کرختی می‌کنید قاعدتا جریان خون در این نواحی صحیح صورت نگرفته است

زمانی که شما در انگشتان دست و پا احساس سرما و کرختی می‌کنید قاعدتا جریان خون در این نواحی صحیح صورت نگرفته است

جریان خون در رگ‌های خونی سبب رسیدن خون به اندام‌ها و هدایت آن به سمت اندام‌های حیاتی می‌شود. زمانی که شما در انگشتان دست و پا احساس سرما و کرختی می‌کنید قاعدتا جریان خون در این نواحی صحیح صورت نگرفته است.

فشار خون پایین و حتی بالا می‌تواند سبب سرگیجه، تاری دید، خستگی، تهوع، ضعف و سردرگمی باشد. فشار خون هم در بالاترین حد و هم در پایین ترین حد بیماری‌های متعددی ایجاد می‌کند.

بنابراین اگر دچار افت یا نوسان فشار خون هستید حتما آن را درمان کنید.

احساس سرما به علت استرس و اضطراب

هنگامی که استرس وارد چرخه مغز می‌شود، خواب به طور کلی دچار اختلالاتی می‌گردد. محرومیت از خواب کافی عوارض جدی از جمله استرس در بدن ایجاد می‌کند. زمانی که شما با به خواب رفتن مبارزه می‌کنید به ارگانهای بزرگ بدنتان آسیب می‌زنید.

با پیاده روی در یک هوای پاک، حمام قبل از خواب، یا یک سرگرمی و یا کتاب خواندن استرس خود را کنترل کنید. به این ترتیب بهتر می‌خوابید و دچار اضطراب بسیار کمتری خواهید شد.

بیشتر بخوانید: فواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب است

کم شدن آب بدن

آب کمک می‌کند دمای بدن به طور معمول، یکنواخت بماند. در صورتی که شما بتوانید به درستی بدنتان را هیدراته کنید، گرمای اضافی را از بدن خود دور خواهید کرد.

نوشیدن آب کافی درجه حرارت بدن را تعدیل می‌کند و مهمتر اینکه در یک تلورانس نگه می‌دارد.

آب کافی سوخت و ساز بدن را بالا برده و به شما کمک می‌کند دچار افت و خیز دما نشوید. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید متوجه شوید که چرا برخی از افراد همواره سردشان است.

این افراد با رعایت مواد غذایی مصرفی می‌توانند تا حد زیاد دمای بدن‌شان را معتدل نگه دارند.

بیشتر بخوانید: درمان سرماخوردگی: همه حقایقی که درباره سرماخوردگی و درمان آن باید بدانید

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا