ورزشی

چرخه اقتصاد در دنیای ورزش چگونه میچرخد؟ نگاهی موشکافانه به فوتبال و پول های سرسام آور آن!

کریستیانو رونالدو

برای سال هاست که وبسایت FORBES در حال ثبت درآمدهای مختلف در زمینه ها گوناگون و از جمله ورزش است. این وبسایت درآمدهای مختلف را که شامل ارزشمندترین تیم ها تا پردرآمدترین بازیکن ها، برترین شرکت ها تا بزرگترین اسپانسرها میباشد را ثبت میکند.

۱+

برای سال هاست که وبسایت FORBES در حال ثبت درآمدهای مختلف در زمینه ها گوناگون و از جمله ورزش است. این وبسایت درآمدهای مختلف را که شامل ارزشمندترین تیم ها تا پردرآمدترین بازیکن ها، برترین شرکت ها تا بزرگترین اسپانسرها میباشد را ثبت میکند.

به عنوان مثال، باشگاه فوتبال آمریکایی دالاس کاوبویز با ارزش ۴٫۲ میلیارد دلار با ارزش ترین تیم ورزشی حال حاضر دنیا بوده و درآمد فصل گذشته این باشگاه نیز ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

کریستیانو رونالدو نیز با درآمد سالیانه ۸۸ میلیون دلار، عنوان پردرآمدترین ورزشکار حال حاضر جهان را در اختیار دارد.

برند آمریکایی نایکی نیز با ارزش ۲۸ میلیارد دلار و درآمد سالیانه ۳۰ میلیارد دلار با ارزش ترین برند ورزشی جهان است.

اما چه چیزی سبب شده است که دالاس کاوبویز، کریستیانو رونالدو و نایکی در چنین جایگاهی قرار بگیرند؟ جواب این پرسش بسیار ساده بوده و آن هم به رابطه سودمندی که آنها موفق شده اند از طریق اکوسیستم ورزش با دیگران برقرار کنند بازمیگردد.

به عنوان مثال، موفقیت دالاس کاوبویز در رسیدن به چنین جایگاهی، به بهره مندی آن از سوپر استارهایی نظیر دز بریانت و روابط تجاری آن با شرکت های باارزشی چون پپسی، فورد، AT & T و Bank Of America باز میگردد.

همچنین رونالدو بخش اعظمی از این درآمد خود را که ۵۶ میلیون دلار میباشد، از قرارداد خود با باشگاه رئال مادرید دریافت نموده و ۳۰ میلیون دلار باقیمانده را نیز، از شرکت های مختلفی که با آنها همکاری دارد به دست آورده است.

کریستیانو رونالدو

کریستیانو رونالدو

نایکی نیز قادر به فروش سالانه ۲۰ میلیارد دلار کفش است، زیرا به صورت مستقیم با برخی از بزرگترین نام های ورزشی که بارسلونا، لبرون جیمز و لیگ فوتبال آمریکایی (NFL) تنها جزئی از آن میباشند ارتباط دارد.

این نوع روابط، روابط بسیار پایه ای از تجارت در دنیای ورزش میباشند. اما با این حال، تا کنون هیچ شخصی مطالعه جامعی بر روی این که چگونه این ارتباطات در جهت ایجاد درآمد با یکدیگر هماهنگ می شوند انجام نداده است.

روش بررسی وبسایت فوربس بر دو مؤلفه استوار است. این شرکت ابتدا حسابهای مالی شرکت مربوطه را در بخش “ورزش” بررسی میکند. ورزشکاران نیز براساس میزان دریافتی، شرکت هایی که حقی از کمیسیون را از آنها دریافت میکنند، تیم و برندی که با آنها در ارتباط هستند رتبه بندی میشوند. فوربس در مؤلفه دوم نیز، ارتباطات مختلف بین این زنجیره را آنالیز میکند.

به عنوان مثال، تیم ها اعتبار خود را از بازیکنان خود و برندهایی که با آنها در ارتباطند کسب میکنند.

برندها نیز اعتبار خود را از ارتباط متقابل با بازیکنان و تیم ها به دست می آورند.

به عنوان مثال یک ورزشکار با استفاده از محصولات نایکی، موقعیت به مراتب بهتری را نسبت به استفاده از محصولات پوما و آدیداس به دست خواهد آورد. همچنین یک نام تجاری که با نیمار همکاری میکند، بسیار بیشتر از برندی که در حال همکاری با سسک فابرگاس است شناخته خواهد شد!

لازم به ذکر بوده که این اطلاعات فوربس تنها در حال حاضر قابل اتکا بوده و از آنجا که هر روزه قراردادهای مختلفی در دنیای ورزش به ثبت میرسد، احتمال اینکه در گزارش های بعدی این لیست تغییر کند بسیار بالاست.

همچنین چنانچه خواهان به دست آوردن اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، میتوانید به این لینک مراجعه کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا